-3% suodattimista ja öljyistä

Lehtijouset – KUORMA-AUTOT

(löytyi 525 tulosta)

Varaosat CONTINENTAL

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Lehtijouset.

Kaikki valmistajat

  • Abarth
  • Acura
  • Aixam
  • Alfa Romeo
  • Andoria
  • ARO
  • Aston Martin
  • Audi
  • Austin
  • Avia
  • Bedford
  • Bentley
  • BMW
  • Buick
  • Cadillac
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Daewoo
  • DAF
  • Daihatsu
  • Dodge
  • Elaris
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Ford USA
  • FSO
  • GAZ
  • GEO
  • GMC
  • Great Wall
  • Honda
  • Hummer
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Innocenti
  • Isuzu
  • Iveco
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • LDV
  • Lexus
  • Lincoln
  • Lotus
  • MAN
  • Maserati
  • Maybach
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Plymouth
  • Pontiac
  • Porsche
  • Renault
  • Renault Trucks
  • Rover
  • Saab
  • Seat
  • Sevic
  • Skoda
  • Smart
  • Ssangyong
  • Steyr
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tata
  • Tesla
  • Toyota
  • Trabant
  • UAZ
  • Volvo
  • VW
  • Wartburg
  • Zastava
  • ZAZ
  • ZIL

Mitä lehtijousien muunnelmia on olemassa?

Lehtijousia on erityyppisiä. Elliptisiä lehtijousia on käytetty laajalti ajoneuvorakentamisessa jo pitkään. Ne ovat kaarevia lehtijousia, jotka asennetaan pareittain. Parista näistä jousista voidaan luoda ellipsin muotoinen, mistä nimi tulee.

Jousien lehdet hankaavat toisiaan vasten ja vaimentavat siten ajoneuvon värähtelyjä ja tärinää. Elliptisiä jousia on saatavana eri versioina. On olemassa neljänneselliptisiä jousia, puolielliptisiä jousia, kolmen neljäsosan elliptisiä jousia ja täyselliptisiä jousia. Autossa oleva lehtijousi on yleensä yksi kolmesta ensimmäisestä vaihtoehdosta.

Lehtijousista on olemassa muitakin muunnelmia, kuten suorakulmaiset jouset, paraboliset jouset, kolmiomaiset jouset ja puolisuunnikkaat jouset. Jousia ei ole kehitetty erityisesti autoteollisuutta varten. Erilaisia jousityyppejä käytettiin ja käytetään myös kellotorneissa, kameroissa ja moniin muihin tarkoituksiin. Materiaalina käytetään yleensä karkaistua terästä.

Vaikka käytettäisiin lehtijousia, iskunvaimennin ei ole tarpeeton. Molemmat komponentit toimivat yhdessä varmistaakseen ajokokemuksen, jossa tärinää ei esiinny.

Lehtijousien lisäksi on olemassa muitakin jousituksen jousia. Näitä ovat esimerkiksi ilmajouset ja kierrejouset.

Missä lehtijousi sijaitsee autossa?

Lehtijousi on asennettu lähelle pyörää. Se sijaitsee pyörän ja alustan välisessä liitoksessa. Lehtijousia on saatavana etu- ja takapyöriin.

Lehtijousien kimmoisat ominaisuudet kompensoivat osittain ajoneuvon tärinää, kun se koskettaa maata. Näin ollen matkustajat havaitsevat vähemmän tärinää. Tämä on luonnollisesti erityisen tärkeää epätasaisilla pinnoilla, kuten maastossa tai mukulakivillä.

Mitä tapahtuu, jos lehtijouset ovat vialliset?

Lehtijouset ovat periaatteessa kuluvia osia. Ne voivat "kulua loppuun" eli menettää jousivoimansa. Lehtijouset voivat myös rikkoutua. Jos lehtijouset rikkoutuvat, sinun on suunnattava mahdollisimman pian lähimpään korjaamoon, vaikka kyseessä ei olisikaan hätätapaus.

Jos lehtijouset rikkoutuvat, ajoneuvon koko kuorma lepää pelkästään iskunvaimentimen varassa. Tämä huomattavan kallis komponentti kuluu tällöin paljon enemmän. Jos vikaa ei korjata, on varauduttava siihen, että seuraava yleistarkastus ei onnistu.

Se, voidaanko kulunut lehtijousi kunnostaa, riippuu yksittäistapauksesta. Pääsääntöisesti on kuitenkin suositeltavaa poistaa vaurioituneet jouset. Tällöin vaihdetaan yleensä molemmat jouset. Jos siis etulehtijousi on viallinen, korjaamo vaihtaa molemmat jouset. Syy: muuten on odotettava, että toinen lehtijousi pettää lyhyen ajan kuluttua.

Voit tehdä korjauksen itse, kun sinulla on tarvittava asiantuntemus ja laitteet. Tätä varten sinun on nostettava ajoneuvo ylös, irrotettava vaurioituneet pyörät ja irrotettava iskunvaimennin. Sen jälkeen voit irrottaa ja vaihtaa lehtijousen.

Lehtijousien korjauksen kokonaiskustannukset ovat noin 100-700 euroa. Kustannukset riippuvat ajoneuvosi mallista ja siitä, ovatko lehtijouset rikki edessä vai takana.

Viallisen lehtijousen syyt

Lehtijousien vian tai rikkoutumisen syynä on yleensä ylikuormitus. Epäsuotuisa pinta voi lisätä lehtijousen kuormitusta ja aiheuttaa rikkoutumista.

Myös ajotyylilläsi on merkitystä. Vältä mahdollisuuksien mukaan ajamista korkeiden reunakivien yli, ota huomioon ajoneuvosi suurin sallittu paino ennen ajamista äläkä ylitä sitä. Periaatteessa lehtijouset voivat rikkoutua myös normaalin kulumisen ja vieraiden esineiden vuoksi.

Sinun kannattaa miettiä lehtijousia, jos huomaat seuraavat oireet

Hyvä uutinen on se, että voit itse todeta, ovatko lehtijouset rikki, vilkaisemalla autosi alle. On kuitenkin olemassa joitakin tyypillisiä oireita rikkoutuneista lehtijousista. Näitä kannattaa varoa:

  • Vaimennus on erittäin huono epätasaisilla teillä (esim. mukulakivillä).
  • Vaurioituneen lehtijousen suunnasta kuuluu selviä ääniä.
  • Ohjaus on pehmeä ja epätarkka.
  • Aseta ajoneuvo tasaiselle alustalle. Kallistuuko se? Tämä (muiden syiden ohella) voi olla merkki rikkoutuneesta lehtijousesta.

Tilaa lehtijouset helposti netistä Motointegratorilta

Voit helposti tilata lehtijouset Motointegratorin verkkokaupasta. Varastoimme myymälässämme lukuisia tyyppejä kaikkiin tärkeimpiin merkkeihin ja malleihin. Riippumatta siitä, onko lehtijousesi pieni vai suuri: Täältä löydät etsimäsi. Sillä ei ole väliä, onko lehtijousesi tarkoitettu perävaunuun, kuorma-autoon vai henkilöautoon.

Pääset määränpäähäsi vain muutamalla klikkauksella: toimitus kestää vain 2-4 arkipäivää. Voit luottaa edullisiin hintoihin, korkeaan laatuun ja ystävälliseen, ammattitaitoiseen asiakaspalveluun.