-3% suodattimista ja öljyistä

Laturit CARGO – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 64 tulosta)

Mikä on laturin tehtävä ajoneuvossa?

Laturi on sähkögeneraattori, jota auton moottori käyttää. Se syöttää virtaa autossa oleville sähkökäyttöisille kuluttajille. Käynnistysmoottori saa virtaa myös laturista. Latureita tai generaattoreita on erityyppisiä: tasavirtageneraattoreita, vaihtovirtageneraattoreita ja kolmivaihegeneraattoreita. Jälkimmäiset ovat nykyään yleisiä, ja niissä on roottori, joka tuottaa herätekentän, ja staattori, jonka käämeihin indusoidaan kolmivaiheinen vaihtojännite.

Varaosat CONTINENTAL
Sijoituskriteerit
Laturi CARGO 116705
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   116705
161,77 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturi CARGO 116647
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   116647
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kolmivaiheinen generaattori HC-CARGO 116607
Kolmivaiheinen generaattori HC-CARGO 116607
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   116607
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kolmivaiheinen generaattori HC-CARGO 116387
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   116387
268,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi HC-CARGO 112273
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   112273
186,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi HC-CARGO 115714
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   115714
186,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi HC-CARGO 115695
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   115695
197,98 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi HC-CARGO 111154
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   111154
117,70 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi HC-CARGO 115660
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   115660
184,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi HC-CARGO 110919
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   110919
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Vaihtovirtalaturi HC-CARGO 115765
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   115765
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Vaihtovirtalaturi HC-CARGO 110913
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   110913
169,80 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi HC-CARGO 111483
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   111483
154,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi HC-CARGO 116515
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   116515
404,51 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi HC-CARGO 116036
Valmistaja:   CARGO
Valmistajan numero:   116036
242,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Ennen laturin tarkistamista: sulje pois muut osat.

Akku on tarkistettava ensin. Jos akku ei enää lataudu kunnolla, laturi ei ehkä tuota tarvittavaa jännitettä. On myös mahdollista, että laturin ja akun (usein käynnistysmoottorin välissä) välinen johdotus ei ole kunnossa. Jos akun ja laturin välinen jännite-ero on yli yhden voltin, kun useita kuluttajia on kytketty päälle ja laturi lataa, johdotus on tarkistettava. Akun jännitteen tulisi olla vähintään 12,3 V.

Huoltovapaiden akkujen osalta tarkista näkölasi. Väristä riippuen akku on vielä hyvä tai jo viallinen. Huoltoa vaativien akkujen osalta avaa ensin happokammiot ja tarkista vedenpinta. Sen on saavutettava merkki ja se voidaan täyttää tislatulla vedellä. Happopitoisuus tarkistetaan happonostimella. Jos akku on toistaiseksi kunnossa, se on ladattava yön yli, jotta nähdään, latautuuko se edelleen.

Lisäksi kiilahihnan oikea kireys on tarkistettava. Jos kiilahihna kulkee tyhjänä, myös kireys voi olla väärä tai sitä ei ole. Näin tapahtuu esimerkiksi, jos kiilahihna on märkä. Mutta myös alhainen hihnan kireys voi tietysti olla syynä.

Miten laturin oikea jännite määritetään?

Teoriassa jännite voidaan syöttää akkuun tai jopa tupakansytyttimeen. Tällöin on kuitenkin oletettava, että johdotuksessa on todella kaikki kunnossa. Muussa tapauksessa jännite mitataan suoraan laturista. Tähän tarvitaan yleismittari. Jännitteen pitäisi olla 13,7 ja 14,3 V välillä - akussa ja laturissa. Mittaukset tehdään moottorin käydessä tyhjäkäynnillä ja kahden suuren kuluttajan (kaukovalot, lämmittimen tuuletin) kanssa. Mittaus voidaan tehdä myös ilman kuluttajia, sitten tyhjäkäynnillä ja toinen mittaus noin 400 kierroksen kierrosluvulla.

Jos vaadittua jännitettä ei saavuteta, vika on yleensä lataussäätimessä. Laturin säädin on suhteellisen edullinen ja maksaa muutaman euron mallista riippuen. On kuitenkin tärkeää sulkea pois se mahdollisuus, että akussa on vika.

Ei jännitettä, ei palavaa varoitusvaloa

Jos jännitettä ei ole lainkaan eikä myöskään ohjaamossa oleva merkkivalo syty, tämä viittaa kuluneisiin hiiliharjoihin. Myös nämä voidaan vaihtaa helposti ja edullisesti.

Laturi pitää ääniä

Jos laturin etupuolelta kuuluu jyriseviä tai jauhavia ääniä, vapaapyörän laakeri on viallinen. Vapaapyörän voi ostaa myös erikseen moniin latureihin. HUOM! Vanhan vapaapyörän irrottamiseen ja uuden asentamiseen tarvitaan erikoistyökalu. Jotkut laturin vapaapyörän toimittajat tarjoavat myös tätä erikoistyökalua.

Jos nämä äänet tulevat kuitenkin enemmän laturin sisältä, jokin sisälaakereista voi olla myös viallinen. Nämä kaksi kelan laakeria voidaan myös vaihtaa.

Hiiliharjojen vaihtaminen ei ole auttanut.

Laturin sisällä oleva liukurengas voidaan myös vaihtaa. Se on kuitenkin puristettu sisään ja se on irrotettava suurella vaivalla (pienellä jyrsimellä). Lisäksi johdot on irrotettava. Sitten uusi liukurengas painetaan sisään ja johdot juotetaan kiinni.

Tarkista diodit

Diodien tarkistamiseksi (3 kertaa negatiivinen, 3 kertaa positiivinen) tarvitaan yleismittarin diodien mittaustoiminto. Jatkuvuusarvon pitäisi olla 400 ja 700 välillä. Toisessa päässä pitäisi olla esto, joten mitään ei voi mitata.

Tarkista kaapelit

Kuten jo mainittiin, kaapeleissa on usein vikaa. Huono liitäntä, jossa on hapettumia, tai rikkoutunut kaapeli ovat mahdollisia vian syitä. Siksi maakaapeli on tarkistettava ensin. Jos se on kiinnitetty runkoon, ruuvaa se irti, hio tuki ja rasvaa se akkurasvalla. Tee sama akun napojen kanssa. Myös laturin ja käynnistysmoottorin pistokeliitännät puhdistetaan ja huolletaan tällä tavoin. Kaapelin katkeamisen havaitsemiseksi on mitattava vastus (Ohm).

Mitä tehdä, jos laturi on märkä?

Laturiin pääsee aina roiskevettä. Normaalisti tämä on varmistettu asianmukaisella eristyksellä positiivisissa pistokkeissa, eikä mitään voi vahingoittua. Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua, jos kiilahihna kastuu niin, että se pyörii tyhjää. Mutta jos laturi on todella läpimärkä, voit kuivata sen kuumailmapuhaltimella (esim. fööni hiuksille, ei sulatukseen, koska laturi voi kuumentua liikaa). Jopa pelkkä paineilmapistoolin paineilma auttaa.

Mitä on otettava huomioon moottorin pesussa?

Suurin vaara laturin kastumiselle kokonaan on moottorin pesu. Varmista, että korkeapainepesurin suihku ei osu suoraan laturiin. Älä myöskään tähtää suoraan kiilahihnoihin ja koko kiilahihnajärjestelmään. Jos tässä on kuitenkin paljon öljyä, sinun on annettava vuorottelijalle riittävästi aikaa kuivua jonkin verran ennen käynnistämistä. Roiskevesi ei yleensä vaikuta laturiin, sillä se voi tunkeutua myös ajon aikana, jos lattiasuojaa ei ole.

Mitä tehdä, jos joudut turvautumaan korjaamoon?

Monet korjaamot vaihtavat mieluummin koko laturin. Monissa tapauksissa tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Erityisesti pienemmät ja riippumattomat korjaamot vaihtavat yleensä myös mukanasi tuomasi yksittäiset osat, kuten vapaapyörän, säätimen, hiiliharjat, laakerit, diodit tai liukurenkaan. Kysy vain etukäteen. Laturissa voi säästää paljon rahaa, sillä näitä kuluvia osia lukuun ottamatta laturi kestää helposti koko auton käyttöiän.