Joulukausi 2024

Laturit DENSO – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 12 tulosta)

Mikä on laturin tehtävä ajoneuvossa?

Laturi on sähkögeneraattori, jota auton moottori käyttää. Se syöttää virtaa autossa oleville sähkökäyttöisille kuluttajille. Käynnistysmoottori saa virtaa myös laturista. Latureita tai generaattoreita on erityyppisiä: tasavirtageneraattoreita, vaihtovirtageneraattoreita ja kolmivaihegeneraattoreita. Jälkimmäiset ovat nykyään yleisiä, ja niissä on roottori, joka tuottaa herätekentän, ja staattori, jonka käämeihin indusoidaan kolmivaiheinen vaihtojännite.

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Vaihtovirtalaturi  DENSO DAN3017
Vaihtovirtalaturi DENSO DAN3017
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DAN3017
165,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi  DENSO DAN3033
Vaihtovirtalaturi DENSO DAN3033
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DAN3033
183,36 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi  DENSO DAN3034
Vaihtovirtalaturi DENSO DAN3034
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DAN3034
152,32 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi  DENSO DAN3028
Vaihtovirtalaturi DENSO DAN3028
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DAN3028
190,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi  DENSO DAN3029
Vaihtovirtalaturi DENSO DAN3029
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DAN3029
157,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi DENSO DAN3001
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DAN3001
153,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi DENSO DAN3004
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DAN3004
153,51 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi DENSO DAN3002
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DAN3002
119,45 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi DENSO DAN3013
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DAN3013
168,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturi, generaattori DENSO DAN1328
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DAN1328
217,50 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi  DENSO DAN3022
Vaihtovirtalaturi DENSO DAN3022
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DAN3022
162,25 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtovirtalaturi DENSO DAN3019
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DAN3019
138,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Ennen laturin tarkistamista: sulje pois muut osat.

Akku on tarkistettava ensin. Jos akku ei enää lataudu kunnolla, laturi ei ehkä tuota tarvittavaa jännitettä. On myös mahdollista, että laturin ja akun (usein käynnistysmoottorin välissä) välinen johdotus ei ole kunnossa. Jos akun ja laturin välinen jännite-ero on yli yhden voltin, kun useita kuluttajia on kytketty päälle ja laturi lataa, johdotus on tarkistettava. Akun jännitteen tulisi olla vähintään 12,3 V.

Huoltovapaiden akkujen osalta tarkista näkölasi. Väristä riippuen akku on vielä hyvä tai jo viallinen. Huoltoa vaativien akkujen osalta avaa ensin happokammiot ja tarkista vedenpinta. Sen on saavutettava merkki ja se voidaan täyttää tislatulla vedellä. Happopitoisuus tarkistetaan happonostimella. Jos akku on toistaiseksi kunnossa, se on ladattava yön yli, jotta nähdään, latautuuko se edelleen.

Lisäksi kiilahihnan oikea kireys on tarkistettava. Jos kiilahihna kulkee tyhjänä, myös kireys voi olla väärä tai sitä ei ole. Näin tapahtuu esimerkiksi, jos kiilahihna on märkä. Mutta myös alhainen hihnan kireys voi tietysti olla syynä.

Miten laturin oikea jännite määritetään?

Teoriassa jännite voidaan syöttää akkuun tai jopa tupakansytyttimeen. Tällöin on kuitenkin oletettava, että johdotuksessa on todella kaikki kunnossa. Muussa tapauksessa jännite mitataan suoraan laturista. Tähän tarvitaan yleismittari. Jännitteen pitäisi olla 13,7 ja 14,3 V välillä - akussa ja laturissa. Mittaukset tehdään moottorin käydessä tyhjäkäynnillä ja kahden suuren kuluttajan (kaukovalot, lämmittimen tuuletin) kanssa. Mittaus voidaan tehdä myös ilman kuluttajia, sitten tyhjäkäynnillä ja toinen mittaus noin 400 kierroksen kierrosluvulla.

Jos vaadittua jännitettä ei saavuteta, vika on yleensä lataussäätimessä. Laturin säädin on suhteellisen edullinen ja maksaa muutaman euron mallista riippuen. On kuitenkin tärkeää sulkea pois se mahdollisuus, että akussa on vika.

Ei jännitettä, ei palavaa varoitusvaloa

Jos jännitettä ei ole lainkaan eikä myöskään ohjaamossa oleva merkkivalo syty, tämä viittaa kuluneisiin hiiliharjoihin. Myös nämä voidaan vaihtaa helposti ja edullisesti.

Laturi pitää ääniä

Jos laturin etupuolelta kuuluu jyriseviä tai jauhavia ääniä, vapaapyörän laakeri on viallinen. Vapaapyörän voi ostaa myös erikseen moniin latureihin. HUOM! Vanhan vapaapyörän irrottamiseen ja uuden asentamiseen tarvitaan erikoistyökalu. Jotkut laturin vapaapyörän toimittajat tarjoavat myös tätä erikoistyökalua.

Jos nämä äänet tulevat kuitenkin enemmän laturin sisältä, jokin sisälaakereista voi olla myös viallinen. Nämä kaksi kelan laakeria voidaan myös vaihtaa.

Hiiliharjojen vaihtaminen ei ole auttanut.

Laturin sisällä oleva liukurengas voidaan myös vaihtaa. Se on kuitenkin puristettu sisään ja se on irrotettava suurella vaivalla (pienellä jyrsimellä). Lisäksi johdot on irrotettava. Sitten uusi liukurengas painetaan sisään ja johdot juotetaan kiinni.

Tarkista diodit

Diodien tarkistamiseksi (3 kertaa negatiivinen, 3 kertaa positiivinen) tarvitaan yleismittarin diodien mittaustoiminto. Jatkuvuusarvon pitäisi olla 400 ja 700 välillä. Toisessa päässä pitäisi olla esto, joten mitään ei voi mitata.

Tarkista kaapelit

Kuten jo mainittiin, kaapeleissa on usein vikaa. Huono liitäntä, jossa on hapettumia, tai rikkoutunut kaapeli ovat mahdollisia vian syitä. Siksi maakaapeli on tarkistettava ensin. Jos se on kiinnitetty runkoon, ruuvaa se irti, hio tuki ja rasvaa se akkurasvalla. Tee sama akun napojen kanssa. Myös laturin ja käynnistysmoottorin pistokeliitännät puhdistetaan ja huolletaan tällä tavoin. Kaapelin katkeamisen havaitsemiseksi on mitattava vastus (Ohm).

Mitä tehdä, jos laturi on märkä?

Laturiin pääsee aina roiskevettä. Normaalisti tämä on varmistettu asianmukaisella eristyksellä positiivisissa pistokkeissa, eikä mitään voi vahingoittua. Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua, jos kiilahihna kastuu niin, että se pyörii tyhjää. Mutta jos laturi on todella läpimärkä, voit kuivata sen kuumailmapuhaltimella (esim. fööni hiuksille, ei sulatukseen, koska laturi voi kuumentua liikaa). Jopa pelkkä paineilmapistoolin paineilma auttaa.

Mitä on otettava huomioon moottorin pesussa?

Suurin vaara laturin kastumiselle kokonaan on moottorin pesu. Varmista, että korkeapainepesurin suihku ei osu suoraan laturiin. Älä myöskään tähtää suoraan kiilahihnoihin ja koko kiilahihnajärjestelmään. Jos tässä on kuitenkin paljon öljyä, sinun on annettava vuorottelijalle riittävästi aikaa kuivua jonkin verran ennen käynnistämistä. Roiskevesi ei yleensä vaikuta laturiin, sillä se voi tunkeutua myös ajon aikana, jos lattiasuojaa ei ole.

Mitä tehdä, jos joudut turvautumaan korjaamoon?

Monet korjaamot vaihtavat mieluummin koko laturin. Monissa tapauksissa tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Erityisesti pienemmät ja riippumattomat korjaamot vaihtavat yleensä myös mukanasi tuomasi yksittäiset osat, kuten vapaapyörän, säätimen, hiiliharjat, laakerit, diodit tai liukurenkaan. Kysy vain etukäteen. Laturissa voi säästää paljon rahaa, sillä näitä kuluvia osia lukuun ottamatta laturi kestää helposti koko auton käyttöiän.