- Pusty
- Hinta
Laturi – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 7 tulosta)
Nykyään akku ja vaihtovirtageneraattori takaavat turvallisen toiminnan siellä, missä ennen oli kampi. Vaihtovirtageneraattori, lyhyesti LiMa, on ajoneuvon generaattori. Jos vaihtovirtageneraattori ei toimi kunnolla, ikkunannostimet, radio ja ajovalot sekä sytytysvirta, ruiskut ja polttoainepumppu eivät toimi pitkällä aikavälillä. Jos autossa on vika, se on vaihdettava mahdollisimman pian. Löydä uusi vaihtovirtageneraattori ja siihen sopivat lisävarusteet ajoneuvoosi Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta. Valikoimaamme kuuluu vaihtovirtageneraattoreita huippumerkeiltä, kuten BOSCH, CQ, FEBI BILSTEIN ja POWER TRUCK, sekä yli 5 miljoonaa muuta varaosaa kaikkiin automerkkeihin.
Valmistaja: | PRESTOLITE ELECTRIC |
Valmistajan numero: | 860805GB |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | BOSCH |
Valmistajan numero: | 1 986 AE0 120 |
Valmistaja: | DT SPARE PARTS |
Valmistajan numero: | 3.34045 |
Valmistaja: | BOSCH |
Valmistajan numero: | 1 986 AE0 105 |
Valmistaja: | PRESTOLITE ELECTRIC |
Valmistajan numero: | 860805GB |
Valmistaja: | BOSCH |
Valmistajan numero: | 1 987 AN0 215 |
Vaihtovirtageneraattorin tehtävä, rakenne ja toiminta
Vaihtovirtageneraattori on sähkögeneraattori. Sen nimi perustuu siihen, että aiemmin se varmisti vain ajovalojen toiminnan.
Nykyään LiMa syöttää lukuisia auton sähkökomponentteja ja kuluttajia sekä lataa akkua, joten yleisnimitys generaattori on sopivampi. 1970-luvulta lähtien asennetut generaattorit ovat yleensä olleet kolmivaiheisia generaattoreita. Siihen asti tasavirtageneraattorit olivat vakiovarusteena. Nykyään niitä on vain klassikkoautoissa.
Vaihtovirtageneraattorin rakenne
Kolmivaiheiset vaihtovirtageneraattorit koostuvat seitsemästä pääkomponentista:
- Herätekäämi
- Jännitteensäädin
- Kynsinaula-roottori
- Tuuletin
- Tasasuuntaaja
- Liukurenkaat
- Staattorin käämitys
Vaihtovirtageneraattorin toiminta
Vaihtovirtageneraattori tuottaa kolmivaiheisen vaihtovirran muuntamalla polttomoottorin mekaanisen energian sähköksi sähkömagneettisen induktion avulla.
LiMaa käytetään kiilahihnalla tai kiilahihnalla. Itse generaattorissa kynsinapa-roottori pyörii kahdesta kolmeen kertaa moottorin kierrosnopeutta nopeammin. Herätekäämi sijaitsee roottorissa ja on kytketty liukurenkaisiin. Herätinkäämityksessä on kuusi pohjois- ja kuusi etelänapaa. Roottorin pyöriminen staattorikäämityksessä synnyttää sisäisen magneettikentän, joka indusoi kolmivaiheisen vaihtojännitteen , joka muutetaan tasajännitteeksi useiden diodien avulla. Jännitepiikkien välttämiseksi akku tasoittaa muun muassa jännitteen jäljellä olevaa aaltoilua
Generaattorin potentiaali on noin 14, joskus jopa 16 volttia. Ratkaiseva tekijä on kuitenkin virran voimakkuus, joka on 100-250 ampeeria. Tämän virran ansiosta generaattori voi ladata akun riittävästi ja toimittaa sähköä kuluttajille optimaalisesti.
Mitä kuluttajia generaattori syöttää?
Vaihtovirtageneraattori syöttää virtaa kaikille auton yleisille kuluttajille. Näihin kuuluvat:
- Sytytys
- Ruiskutussuuttimet
- Polttoainepumppu
- Moottorin hallinta
- Ilmastointi
- Ilmanvaihto
- Ajovalot
- Puhallinlämmitin
- Radio
- Sähkötoimiset ikkunat
- Tuulilasin lämmitys
- Istuinlämmitys
Vaihtovirtageneraattorityypit
Vaihtovirtageneraattorit jaetaan hiiliharjoilla varustettuihin ja hiiliharjattomiin. Harjattomia vaihtovirtageneraattoreita käytetään harvoin, vaikka ne ovat kestäviä ja vaativat vähän huoltoa. Hiiliharjalla varustetut vaihtovirtageneraattorit ovat sitä vastoin sääntö. Hiiliharjojen tehtävänä on johtaa osa tasavirrasta takaisin herätekäämiin. Ne kuuluvat generaattorin kuluviin osiin, ja ne on tarkistettava ja vaihdettava säännöllisesti.
Vaihtovirtageneraattori altistuu autossa suurille kuormituksille, erityisesti korkeille lämpötiloille. Siksi hyvä jäähdytys on ratkaisevan tärkeää asianmukaisen toiminnan varmistamiseksi. Ajoneuvoihin asennetaan yleensä ilmajäähdytteisiä kompakteja generaattoreita. Vesijäähdytteisiä malleja on lähinnä luksusluokan henkilöautoissa.
Vaihtovirtageneraattorin viat
Vaikka vaihtovirtageneraattorit ovat erittäin vankkoja ja pitkäikäisiä, vaurioita voi silti tapahtua. Korroosio tai erittäin korkea ajokilometrimäärä voi aiheuttaa vikoja. Lisäksi syöpyneet diodit, likaiset liukurenkaat, tukkeutuneet harjat tai vaurioitunut jännitteensäädin voivat aiheuttaa generaattorissa toimintahäiriöitä.
Vaihtovirtageneraattori - korjaus ja kustannukset
Jos vaihtovirtageneraattori on viallinen, akku ja kuluttajat eivät enää saa riittävästi virtaa. Jos LiMa-akun suorituskyky heikkenee tai auto ei enää käynnisty, tarkista ensin akku. Tällöin kojelaudan vastaava merkkivalo syttyy. Jos akku on kunnossa, mutta kuluttajat eivät toimi kunnolla edes käynnistyksen jälkeen, syynä voi vaihtoehtoisesti olla huonosti kiristetty kiilahihna tai LiMa:n vaurioituminen. Tässä tapauksessa generaattori on tarkistettava ja vaihdettava uuteen varaosaan.
Uuden vaihtovirtageneraattorin asentaminen maksaa viasta ja työstä riippuen 100-300 euroa. Myös varaosasta aiheutuvat kustannukset on lisättävä. On halvempaa, jos tilaat osan Motointegratorilta ja asennat sen itse tai annat sen asiantuntijan asentaa. Vaihtovirtageneraattoreiden lisäksi tarjoamme seuraavia varaosia:
- Vaihtovirtageneraattoreiden diodilevyt
- Tasasuuntausdiodit
- Vaihtovirtageneraattorin harjat
- Vaihtovirtageneraattorin kansi
- Vaihtovirtageneraattorin laakerit
- Vaihtovirtageneraattorin roottori
- Vaihtovirtageneraattorin hihnapyörät
- Vaihtovirtageneraattorin hiljainen lohko
- Vaihtovirtageneraattorin jalusta
- Vaihtovirtageneraattoreiden korjaussarjat
- Jännitteensäädin
Tilaa uusi generaattori Motointegratorilta
Motointegratorin verkkokauppa tarjoaa laajan valikoiman OE-laatuisia generaattoreita. Käytä kätevää hakuamme ja erilaisia suodattimiamme oikean varaosan löytämiseksi. Motointegratorille on ominaista korkein laatu, edulliset hinnat ja salamannopea toimitus. Tilaamasi varaosat ovat perillä 2-4 arkipäivän kuluessa. Voit olla varma, että komponenttisi saapuvat perille täydellisessä kunnossa.