Joulukausi 2024

Lampun osat – Mercedes-Benz

(löytyi 47 tulosta)

Sijoituskriteerit
Lasi, ajovalo TYC 20-3219-LA-2
Valmistaja:   TYC
Valmistajan numero:   20-3219-LA-2
28,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lasi, ajovalo TYC 20-3768-LA-1 vasen
Valmistaja:   TYC
Valmistajan numero:   20-3768-LA-1
27,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Säädin, ajovalojensäätö TYC 20-0625-MA-1
Valmistaja:   TYC
Valmistajan numero:   20-0625-MA-1
24,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lasi, ajovalo TYC 20-3091-LA-3 vasen
Valmistaja:   TYC
Valmistajan numero:   20-3091-LA-3
29,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lasi, ajovalo TYC 20-3220-LA-2 vasen
Valmistaja:   TYC
Valmistajan numero:   20-3220-LA-2
28,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lampunpidin, äärivalo DT Spare Parts 4.67973
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   4.67973
11,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Elementti, pääajovalaisin MAGNETI MARELLI 711307329502
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   711307329502
188,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lasi, ajovalo TYC 20-5341-LA-1
Valmistaja:   TYC
Valmistajan numero:   20-5341-LA-1
17,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Elementti, pääajovalaisin VEMO V30-73-0296
Elementti, pääajovalaisin VEMO V30-73-0296
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V30-73-0296
224,12 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, ksenonvalo (valojen korkeussäätö) VEMO V30-72-0026
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V30-72-0026
248,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, ksenonvalo (valojen korkeussäätö) VEMO V30-72-0025
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V30-72-0025
87,98 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Elementti, pääajovalaisin VEMO V30-73-0319
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V30-73-0319
373,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, ksenonvalo (valojen korkeussäätö) ARNOTT EUROPE RH-3702
Valmistaja:   ARNOTT EUROPE
Valmistajan numero:   RH-3702
100,94 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lasi, ajovalo TYC 20-3767-LA-1
Valmistaja:   TYC
Valmistajan numero:   20-3767-LA-1
34,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Elementti, pääajovalaisin MAGNETI MARELLI 711307329252
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   711307329252
173,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Auton valaisimien lasit

Termiä "linssi" käytetään edelleen joissakin paikoissa yleisnimityksenä ajovalojen lasille. Tämä lasi täytti kuitenkin varsinaisen tehtävänsä linssinä vain vanhemmissa autoissa. Mutta miltä tämä tehtävä näytti? Klassisissa ajovaloissa valoa tuotti polttimo. Tämän valon ei pitänyt yksinkertaisesti loistaa järjestäytymättömänä. Pikemminkin sen tehtävänä on valaista ajorata oikealla tavalla jakautuneena. Jotta vastaantulevaa liikennettä häikäistäisi mahdollisimman vähän, valon pitäisi loistaa hieman vähemmän kohti tien keskiosaa ja siten vastaantulevaa liikennettä, mutta mieluiten hieman enemmän kohti tien reunaa. Tällöin hajotuslevy hajottaa lampun valon halutulla tavalla oikeisiin paikkoihin. Tätä tarkoitusta varten lasin pinta on suunniteltu siten, että syntyy useita prismoja. Nämä puolestaan ohjaavat valoa haluttuun suuntaan. (Tyylikäs) ulkonäkö kuitenkin kärsii tästä lasin rakenteesta.

Nykyaikaiset ajovalot ilman klassista lasia

Nykyaikaisissa autoissa käytetään kirkkaita laseja, joissa ei ole hajottavaa rakennetta, jotta ulkonäkö olisi huomattavasti parempi. Useimmissa tapauksissa valaisimessa oleva erillinen heijastin huolehtii valon sopivasta, epäsymmetrisestä jakautumisesta. Koska termi "linssi" on sateenvarjoterminä edelleen niin sitkeä, tarkastellaan lyhyesti nykyautojen erilaisia ajovalovaihtoehtoja:

  • Halogeeni: Kuten klassisessa hehkulampussa, tässä syttyy volframilanka. Sitä ympäröivän halogeenikaasun ansiosta se kestää korkeampia lämpötiloja. Valovoima on muihin järjestelmiin verrattuna pienempi ja myös virrankulutus on suurempi.
  • Xenon: volframilangan sijasta tässä syttyy kaksi elektronia. Lisätty kaasuseos lisää valovoimaa. Tämä vaihtoehto vaatii vähemmän virtaa, loistaa kirkkaammin ja sen käyttöikä on pidempi.
  • LED: Kuten lähes kaikilla elämänalueilla, myös autoissa LED-valoilla on yhä tärkeämpi rooli. Aluksi kyse oli vain päiväajovaloista tai takavaloista. Nyt tarjolla on myös kokonaisia LED-ajovaloja. Nämä valot ovat entistä kestävämpiä, kirkkaampia ja vaativat entistä vähemmän virtaa. LED-ajovalot avaavat myös monia uusia suunnittelumahdollisuuksia.
  • Laserit: Laserteknologia on nyt alkutekijöissään, mutta se on vielä jonkinlainen haave. Suuritehoiset fosforilla varustetut laserdiodit ovat aktiivisia. Puhutaan yli 500 metrin valokeila-alueista. Ensimmäisiä laserajovaloja voidaan odottaa lähivuosina tavallisissa huippumalleissa, kuten Mercedes-Benz S-luokassa ja vastaavissa.

Ongelmia pääajovalojen lasin kanssa

Ehjä lasi on tärkeä seikka turvallisuuden kannalta - ei vain, mutta erityisesti pimeässä. Tämä pätee yhtä lailla klassisiin linsseihin, jotka todellisuudessa vielä hajottavat valoa, kuin uusiin variantteihin, jotka "vain" suojaavat valoja ja näyttävät hyvältä. Vanhemmissa ehdokkaissa halkeamat, naarmut tai reiät voivat suoraan heikentää valaistustulosta. Nykyaikaisilla laseilla tämä ei ole yhtä vakavaa, mutta valaisimien suojaus voi kärsiä siitä. Pidemmällä aikavälillä vanhoihin ja uusiin laseihin tunkeutuva lika voi sumentaa näkymää ja siten heikentää valon kantamaa tai suuntaa. Kaikki nämä vaikutukset johtuvat todennäköisimmin ulkoisista vaikutuksista. Tällaisia ovat esimerkiksi kiveniskemät, pyörteinen hiekka, pienet ja suuret liikenneonnettomuudet tai ylikuumenemisesta johtuvat nopeat lämpötilanvaihtelut. Näiden ilmeisten vaurioiden lisäksi lasin samentuminen on kuitenkin yksi yleisimmistä ongelmista. UV-säteily ja jatkuva hankautuminen voivat aiheuttaa linssin samentumista ajan myötä. Tämä vaikuttaa yllättäen kielteisesti myös valon jakautumiseen.

Lasin puhdistaminen ja vaihtaminen

Kaikissa mainituissa vaihtoehdoissa tarvitaan kiireellisiä toimia. Loppujen lopuksi ajovalo, jonka valaistus on rajallinen tai häiriintynyt, on todellinen turvallisuusriski. Saatat nähdä pimeässä huonommin tai autosi saattaa häikäistä muita tienkäyttäjiä. Samentumistapauksissa kokeneet kädet voivat ehkä pelastaa linssin puhdistamalla sen. Jos samentuminen on kuitenkin liian voimakasta tai jokin muu vaurio on syntynyt, on yleensä aika vaihtaa ajovalojen lasi kokonaan. Koska ajovalojen ulkonäkö on tärkeä muotoiluelementti lähes kaikissa autoissa, jokaiseen autoon tarvitaan varaosaksi sopiva, yksilöllinen lasi. Kun tämä on saatavilla, vaihto voidaan suorittaa valmistajan ohjeiden mukaisesti. Kokeneet harrastemekaanikot voivat varmasti tehdä tämän itse. Epäselvissä tapauksissa korjaamon ammattilaiset ottavat myös tämän tehtävän mielellään hoitaakseen.

Osta halpoja laseja verkosta

Autosi lasi on siis tärkeä osa oikean valon saamiseksi huonossa näkyvyydessä tai pimeässä. Samalla se on erittäin herkkä ja sen muoto on hyvin yksilöllinen jokaiselle automallille. Siksi on tärkeää, että sinulla on luotettava kumppani, kun etsit oikeaa varaosaa. Motointegratorilla on yhteensä noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta, ja se voi olla juuri tämä kumppani. Meiltä saat muun muassa DEPOn, MAGNETI MARELLIn, MEAT & DORIAn, FEBI BILSTEINin ja HELLAn lasit.