-4% autojen varaosista

Lämpötila-anturit – VW

(löytyi 505 tulosta)

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Anturi, pakokaasun lämpötila 4MAX 0219-07-0099EGTS
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-07-0099EGTS
24,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila MAGNETI MARELLI 172000087010
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   172000087010
57,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila MAGNETI MARELLI 172000133010
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   172000133010
51,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila 4MAX 0219-07-0066EGTS
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-07-0066EGTS
46,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila 4MAX 0219-07-0057EGTS
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-07-0057EGTS
55,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila MAGNETI MARELLI 172000463010
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   172000463010
49,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila MAGNETI MARELLI 172000561010
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   172000561010
51,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, öljyn lämpötila MEYLE 114 820 0010
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   114 820 0010
2,25 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila NRF 707176
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   707176
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, pakokaasun lämpötila 4MAX 0219-07-0103EGTS
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-07-0103EGTS
14,58 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila VEMO V10-72-1310
Anturi, pakokaasun lämpötila VEMO V10-72-1310
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V10-72-1310
49,38 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila FEBI BILSTEIN 185533
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   185533
43,36 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila HANS PRIES 120 296
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   120 296
57,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila FEBI BILSTEIN 171276
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   171276
58,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Anturi, pakokaasun lämpötila 4MAX 0219-07-0102EGTS
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-07-0102EGTS
24,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mitä lämpötila-antureita ajoneuvossa on?

Periaatteessa lähes kaikissa nykyaikaisissa polttomoottoriajoneuvoissa on useita antureita. Ainoastaan vanhemmissa ajoneuvoissa, joissa ei ole moottorinohjausyksikköä, on usein vain yksi tai kaksi lämpötila-anturia, ja koska ne ovat klassisia tai historiallisia ajoneuvoja, niihin ei myöskään sovelleta nykyisiä päästömääräyksiä. Nykyaikaiset ajoneuvot mittaavat monia lämpötiloja, joihin moottorin ohjausyksikkö voi reagoida aktiivisesti. Tämä sisältää pakokaasun lämpötilan. Ajoneuvosta riippuen seuraavat lämpötila-anturit voidaan asentaa:

- Jäähdytysnesteen lämpötilamittari

- Moottoriöljyn lämpötila

- Imu- ja latausilman lämpötila

- Ympäristön lämpötila

- Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila

- Polttoaineen lämpötila

Lämpötila-antureiden lisäksi on monia muita antureita, jotka ovat tärkeitä ajoneuvon ja moottorin moitteettoman toiminnan kannalta. Motointegratorilta saat laajan valikoiman antureita moottoriajoneuvoihisi.

Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi

Kuljettajille tutuin on ajoneuvon jäähdytysnesteen lämpötila-anturi tai veden lämpötilamittari. Näin kuljettaja näkee esimerkiksi, onko moottori jo saavuttanut käyttölämpötilansa, ja varoittaa ylikuumenemisesta. Lisäksi useimmat ajoneuvot antavat varoitussignaalin, jos jäähdytysnesteen lämpötila nousee liian korkeaksi. Monissa ajoneuvoissa jäähdytysnesteen lämpötila-anturilla ohjataan myös sähköistä jäähdytystuuletinta, joka käynnistyy automaattisesti, kun veden lämpötila on tietty.

Jäähdytysnesteen lämpötila on tärkeä myös moottorin ohjausjärjestelmän kannalta, sillä kylmissä moottoreissa seoksen säätö käynnistystä ja toimintaa varten on erilainen kuin lämpimissä moottoreissa. Viallinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi voi siis vaikuttaa käynnistyskäyttäytymiseen, pakokaasuarvoihin ja polttoaineen kulutukseen.

Yhtä jäähdytysnesteen lämpötila-anturia ei automaattisesti tarvitse asentaa kaikkiin tarkoituksiin; ajoneuvosta riippuen ajoneuvoon voidaan asentaa useita jäähdytysnesteen lämpötila-antureita. Nykyaikaisissa moottoreissa lämpötila-anturin vika tallentuu yleensä moottorin ohjausyksikön vikamuistiin, ja vika voi mahdollisesti näkyä myös ajoneuvon ohjaamossa. Moottorin rakenteesta riippuen jäähdytysvesipiirissä on erilaisia asennusvaihtoehtoja.

Jos veden lämpötilanäytössä ei näy lämpötilaa tai jos moottorin käynnistyskäyttäytyminen on heikkoa ja polttoaineen kulutus on lisääntynyt, syynä voi olla viallinen lämpötila-anturi. Tarkista kuitenkin myös johdotukset ja sulakkeet. Motointegratorilta saat uudet, laadukkaat lämpötila-anturit kohtuulliseen hintaan.

Pakokaasun lämpötila-anturi

Nykyaikaisten polttomoottoriajoneuvojen on täytettävä tiukat pakokaasupäästönormit, ja niiden teho kasvaa jatkuvasti, vaikka moottorin iskutilavuus pienenee. Samalla pakojärjestelmän uudet tekniikat takaavat ympäristöystävällisemmän toiminnan. Bensiini- ja dieselmoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa pakokaasujen lämpötilan seuranta on tullut välttämättömäksi. Pakokaasuanturia käytetään katalysaattorin valvontaan ja eri komponenttien suojaamiseen.

Monet bensiini- ja dieselmoottorit saavuttavat tehokkaat suoritusarvonsa ahtamalla moottoria pakokaasun turboahtimilla tai kompressoreilla. Pakokaasun lämpötila antaa tietoa lämpökuormituksesta ja antaa moottorin ohjausyksikölle mahdollisuuden tarvittaessa alentaa ahtopaineita näiden komponenttien ylikuumenemisen estämiseksi. Dieselmoottoreissa pakokaasun lämpötilan määrittäminen on tärkeää myös dieselhiukkassuodattimen (DPF) suojaamiseksi ja regenerointilämpötilan seuraamiseksi. Hiukkassuodatin tarvitsee tietyn pakokaasun lämpötilan "palaakseen vapaaksi". Samalla pakokaasun lämpötilan mittaaminen auttaa myös vähentämään typen oksidien (NOX) määrää.

Jos pakokaasun lämpötilan mittaamiseen tarkoitettu anturi on viallinen, pakokaasujärjestelmän ja turboahtimen eri osat voivat ylikuumentua. Yleensä viallinen anturi tallennetaan myös moottorin ohjausyksikön vikamuistiin. Monien antureiden, kuten lämpötila-antureiden, kampiakseliantureiden tai nokka-akseliantureiden lisäksi Motointegratorista saat myös edullisia pakokaasujen lämpötila-antureita.

Lämpötila-anturi ulkolämpötilaa varten

Monien ajoneuvojen näytössä näkyy myös ulkolämpötila. Sen lisäksi, että ne ilmoittavat kuljettajalle, kuinka lämmintä tai kylmää ajoneuvon ulkopuolella on, ne myös edistävät turvallisuutta talvella. Jos lämpötila laskee 3 asteeseen tai sen alle, on odotettavissa jäisiä teitä. Jotkin ajoneuvot antavat jopa varoitussignaalin vaarallisissa ulkolämpötiloissa. Lämpötila-anturi asennetaan ajoneuvon ulkopuolelle, esimerkiksi siiven sisäpuolelle, puskurin taakse tai sivupeiliin.

Joissakin malleissa on toinen lämpötila-anturi ajoneuvon sisälämpötilaa varten. Ulkoilman lämpötila-anturien vikaantumista ei yleensä ilmoiteta vikamuistissa, koska ne eivät ole merkityksellisiä moottorin kannalta. Tilanne on erilainen imuilman lämpötila-anturin osalta. Imuilmaa lämmitetään erityisesti turboahdetuissa moottoreissa, jolloin ympäristön lämpötila ja imuilman lämpötila eivät enää ole identtisiä.

Vaihda vialliset lämpötila-anturit viipymättä

Lukuun ottamatta ympäristön lämpötilaa mittaavia lämpötila-antureita, lämpötila-anturin vikaantuminen vaikuttaa ajoneuvojen moottorin käyntiin ja pakokaasujen käyttäytymiseen. Monissa tapauksissa tämä voi johtaa kalliisiin seurannaisvahinkoihin, joten suosittelemme anturin vaihtamista mahdollisimman pian. Aina ei ole kyse itse lämpötila-anturista, vaan esimerkiksi johdotuksesta tai pistokkeesta. Myös liitosten korroosio voi aiheuttaa vian.

Motointegrator tarjoaa lähes 5 miljoonaa varaosaa, esimerkiksi lämpötila-antureita ajoneuvojen moninaisimpiin kokoonpanoihin, jotka on sovitettu juuri sinun ajoneuvoosi. Luotamme ensiluokkaisiin valmistajiin, kuten PETERS, BOSCH, DELPHI, HELLA, AUTLOG tai FEBI BILSTEIN.