Joulukausi 2024

Lämpötila-anturit – Volvo

(löytyi 9 tulosta)

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Anturi, imuilman lämpötila DELPHI TS10516
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   TS10516
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, pakokaasun lämpötila VEMO V95-72-0072
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V95-72-0072
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, pakokaasun lämpötila MAGNETI MARELLI 172000067010
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   172000067010
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pakokaasun lämpötila-anturi AUTLOG AS3372
Valmistaja:   AUTLOG
Valmistajan numero:   AS3372
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, pakokaasun lämpötila 4MAX 0219-07-0109EGTS
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-07-0109EGTS
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pakokaasun lämpötila-anturi VEMO V25-72-0134
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V25-72-0134
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, imuilman lämpötila MEYLE 29-14 812 0002
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   29-14 812 0002
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, sisälämpötila MEAT & DORIA K103050
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   K103050
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Anturi, pakokaasun lämpötila MEAT & DORIA 12009
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   12009
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mitä lämpötila-antureita ajoneuvossa on?

Periaatteessa lähes kaikissa nykyaikaisissa polttomoottoriajoneuvoissa on useita antureita. Ainoastaan vanhemmissa ajoneuvoissa, joissa ei ole moottorinohjausyksikköä, on usein vain yksi tai kaksi lämpötila-anturia, ja koska ne ovat klassisia tai historiallisia ajoneuvoja, niihin ei myöskään sovelleta nykyisiä päästömääräyksiä. Nykyaikaiset ajoneuvot mittaavat monia lämpötiloja, joihin moottorin ohjausyksikkö voi reagoida aktiivisesti. Tämä sisältää pakokaasun lämpötilan. Ajoneuvosta riippuen seuraavat lämpötila-anturit voidaan asentaa:

- Jäähdytysnesteen lämpötilamittari

- Moottoriöljyn lämpötila

- Imu- ja latausilman lämpötila

- Ympäristön lämpötila

- Ilmastoinnin höyrystimen lämpötila

- Polttoaineen lämpötila

Lämpötila-antureiden lisäksi on monia muita antureita, jotka ovat tärkeitä ajoneuvon ja moottorin moitteettoman toiminnan kannalta. Motointegratorilta saat laajan valikoiman antureita moottoriajoneuvoihisi.

Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi

Kuljettajille tutuin on ajoneuvon jäähdytysnesteen lämpötila-anturi tai veden lämpötilamittari. Näin kuljettaja näkee esimerkiksi, onko moottori jo saavuttanut käyttölämpötilansa, ja varoittaa ylikuumenemisesta. Lisäksi useimmat ajoneuvot antavat varoitussignaalin, jos jäähdytysnesteen lämpötila nousee liian korkeaksi. Monissa ajoneuvoissa jäähdytysnesteen lämpötila-anturilla ohjataan myös sähköistä jäähdytystuuletinta, joka käynnistyy automaattisesti, kun veden lämpötila on tietty.

Jäähdytysnesteen lämpötila on tärkeä myös moottorin ohjausjärjestelmän kannalta, sillä kylmissä moottoreissa seoksen säätö käynnistystä ja toimintaa varten on erilainen kuin lämpimissä moottoreissa. Viallinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi voi siis vaikuttaa käynnistyskäyttäytymiseen, pakokaasuarvoihin ja polttoaineen kulutukseen.

Yhtä jäähdytysnesteen lämpötila-anturia ei automaattisesti tarvitse asentaa kaikkiin tarkoituksiin; ajoneuvosta riippuen ajoneuvoon voidaan asentaa useita jäähdytysnesteen lämpötila-antureita. Nykyaikaisissa moottoreissa lämpötila-anturin vika tallentuu yleensä moottorin ohjausyksikön vikamuistiin, ja vika voi mahdollisesti näkyä myös ajoneuvon ohjaamossa. Moottorin rakenteesta riippuen jäähdytysvesipiirissä on erilaisia asennusvaihtoehtoja.

Jos veden lämpötilanäytössä ei näy lämpötilaa tai jos moottorin käynnistyskäyttäytyminen on heikkoa ja polttoaineen kulutus on lisääntynyt, syynä voi olla viallinen lämpötila-anturi. Tarkista kuitenkin myös johdotukset ja sulakkeet. Motointegratorilta saat uudet, laadukkaat lämpötila-anturit kohtuulliseen hintaan.

Pakokaasun lämpötila-anturi

Nykyaikaisten polttomoottoriajoneuvojen on täytettävä tiukat pakokaasupäästönormit, ja niiden teho kasvaa jatkuvasti, vaikka moottorin iskutilavuus pienenee. Samalla pakojärjestelmän uudet tekniikat takaavat ympäristöystävällisemmän toiminnan. Bensiini- ja dieselmoottorilla varustetuissa ajoneuvoissa pakokaasujen lämpötilan seuranta on tullut välttämättömäksi. Pakokaasuanturia käytetään katalysaattorin valvontaan ja eri komponenttien suojaamiseen.

Monet bensiini- ja dieselmoottorit saavuttavat tehokkaat suoritusarvonsa ahtamalla moottoria pakokaasun turboahtimilla tai kompressoreilla. Pakokaasun lämpötila antaa tietoa lämpökuormituksesta ja antaa moottorin ohjausyksikölle mahdollisuuden tarvittaessa alentaa ahtopaineita näiden komponenttien ylikuumenemisen estämiseksi. Dieselmoottoreissa pakokaasun lämpötilan määrittäminen on tärkeää myös dieselhiukkassuodattimen (DPF) suojaamiseksi ja regenerointilämpötilan seuraamiseksi. Hiukkassuodatin tarvitsee tietyn pakokaasun lämpötilan "palaakseen vapaaksi". Samalla pakokaasun lämpötilan mittaaminen auttaa myös vähentämään typen oksidien (NOX) määrää.

Jos pakokaasun lämpötilan mittaamiseen tarkoitettu anturi on viallinen, pakokaasujärjestelmän ja turboahtimen eri osat voivat ylikuumentua. Yleensä viallinen anturi tallennetaan myös moottorin ohjausyksikön vikamuistiin. Monien antureiden, kuten lämpötila-antureiden, kampiakseliantureiden tai nokka-akseliantureiden lisäksi Motointegratorista saat myös edullisia pakokaasujen lämpötila-antureita.

Lämpötila-anturi ulkolämpötilaa varten

Monien ajoneuvojen näytössä näkyy myös ulkolämpötila. Sen lisäksi, että ne ilmoittavat kuljettajalle, kuinka lämmintä tai kylmää ajoneuvon ulkopuolella on, ne myös edistävät turvallisuutta talvella. Jos lämpötila laskee 3 asteeseen tai sen alle, on odotettavissa jäisiä teitä. Jotkin ajoneuvot antavat jopa varoitussignaalin vaarallisissa ulkolämpötiloissa. Lämpötila-anturi asennetaan ajoneuvon ulkopuolelle, esimerkiksi siiven sisäpuolelle, puskurin taakse tai sivupeiliin.

Joissakin malleissa on toinen lämpötila-anturi ajoneuvon sisälämpötilaa varten. Ulkoilman lämpötila-anturien vikaantumista ei yleensä ilmoiteta vikamuistissa, koska ne eivät ole merkityksellisiä moottorin kannalta. Tilanne on erilainen imuilman lämpötila-anturin osalta. Imuilmaa lämmitetään erityisesti turboahdetuissa moottoreissa, jolloin ympäristön lämpötila ja imuilman lämpötila eivät enää ole identtisiä.

Vaihda vialliset lämpötila-anturit viipymättä

Lukuun ottamatta ympäristön lämpötilaa mittaavia lämpötila-antureita, lämpötila-anturin vikaantuminen vaikuttaa ajoneuvojen moottorin käyntiin ja pakokaasujen käyttäytymiseen. Monissa tapauksissa tämä voi johtaa kalliisiin seurannaisvahinkoihin, joten suosittelemme anturin vaihtamista mahdollisimman pian. Aina ei ole kyse itse lämpötila-anturista, vaan esimerkiksi johdotuksesta tai pistokkeesta. Myös liitosten korroosio voi aiheuttaa vian.

Motointegrator tarjoaa lähes 5 miljoonaa varaosaa, esimerkiksi lämpötila-antureita ajoneuvojen moninaisimpiin kokoonpanoihin, jotka on sovitettu juuri sinun ajoneuvoosi. Luotamme ensiluokkaisiin valmistajiin, kuten PETERS, BOSCH, DELPHI, HELLA, AUTLOG tai FEBI BILSTEIN.