- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
- Lambda-anturit useimmin haetuille tuotemerkeille
- Lambda-anturit suosittuille tuotemerkeille
Lambda-anturit – Volvo
(löytyi 292 tulosta)
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | HELLA |
Valmistajan numero: | 6PA 358 103-161 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 175944 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 177381 |
Valmistaja: | MAGNETI MARELLI |
Valmistajan numero: | 466016355285 |
Valmistaja: | MAGNETI MARELLI |
Valmistajan numero: | 466016355070 |
Mitä ovat lambda-anturit?
Lambda-anturi on happipitoisuusanturi ja siten bensiini-, diesel- ja kaasumoottoreiden pakokaasujen säätölaite. Anturi mittaa pakokaasun jäännöshappipitoisuuden ja varmistaa siten seoksen optimaalisen koostumuksen. Lambda-anturi välittää mitatun arvon moottorin ohjausyksikköön sähköjännitteenä. Ohjausyksikkö käyttää tätä jännitettä seoksen koostumuksen tunnistamiseen (laiha tai rikas). Jos seos on esimerkiksi liian rikas, polttoainemäärää seossuhteessa pienennetään ohjausyksikön kautta. Jos seos on liian laiha, ohjausyksikkö lisää polttoainemäärää seossuhteessa. Näin ohjausyksikkö luo ihanteelliset olosuhteet pakokaasun käsittelylle katalysaattorissa. Moottorin kuormitus otetaan huomioon.
On mahdollista käyttää toista lambda-anturia - diagnostiikka-anturia. Se tunnistaa, toimiiko valvonta-anturi edelleen optimaalisesti. Ohjausyksikkö voi kompensoida tällaisia poikkeamia laskennallisesti.
Lambda-anturityypit
Lambda-antureita on periaatteessa kahdenlaisia: hyppyanturi ja laajakaistainen anturi
Hyppyanturi
Käyttölämpötilassa (350 °C:sta alkaen) hyppyanturi tuottaa sähköjännitteen muutoksen savukaasun happipitoisuuden mukaan. Se vertaa savukaasun jäännöshappipitoisuutta ympäröivän ilman happipitoisuuteen. Tämän prosessin aikana se tunnistaa siirtymisen rikkaasta seoksesta (ilman puute) laihaksi seokseksi (ilmaylijäämä) ja päinvastoin.
Laajakaistainen anturi
Die Breitbandsonde besitzt einen größeren Messbereich und misst im mageren und im fetten Bereich sehr genau. Sie eignet sich auch für die Verwendung in Gas- und Dieselmotoren.
Damit früher in die Abgasregelung eingegriffen werden kann, müssen Lambdasonden schneller auf Betriebstemperatur kommen. Dafür werden beheizte Lambdasonden eingesetzt.
Aufbau der Lambdasonde
Ensimmäiset lambda-anturit rakennettiin sormikoettimiksi. Anturielementti on pienen hatun muotoinen - vertailuilma on sisällä ja pakokaasu ulkopuolella. Nykyään anturit rakennetaan yhä useammin useista kerroksista koostuvalla tasomaisella tekniikalla. Anturin lämmitys on jo integroitu tähän.
Sormianturi
Sormianturi sisältää sormenmuotoisen anturikeramiikan, joka on sen keskipiste. Sitä lämmittää anturiin integroitu lämmityselementti. Pakokaasu virtaa anturielementin toisen elektrodin puolen ympäri. Toinen puoli toimii viiteilmana jäännöshapen mittauksessa. Anturikotelon pakokaasupuolella on suojaputki, joka suojaa anturielementtiä palamisjäämiltä ja pakokaasun tiivistymiseltä.
Planaarinen anturi
Planaarinen anturi on anturi, joka valmistetaan paksukalvotekniikalla. Tässä tapauksessa anturielementti on pitkänomaisen levyn muotoinen, johon mittauskenno ja lämmityselementti on integroitu. Tällä tavoin voidaan saavuttaa nopeampi toimintavalmius. Myös tässä tapauksessa anturielementti on suojattu pakokaasun kondensaatiolta ja palamisjäämiltä sopivilla suojaputkilla.
Lambda-antureiden vikojen tunnistaminen
Lambda-anturit altistuvat äärimmäisille kuormituksille. Koska lambda-anturit ovat edellytys moottorin moitteettomalle toiminnalle esimerkiksi alhaisen polttoaineenkulutuksen, vähäisten päästöjen ja oikeiden pakokaasuarvojen kannalta, ne on tarkistettava säännöllisesti ja vaihdettava, jos ne ovat viallisia. Näin vältät kalliit katalysaattorivauriot ja saavutat paremman ajosuoritteen.
Vian sattuessa on erotettava toisistaan valvonta-anturi (ennen katalysaattoria) ja diagnostiikka-anturi (katalysaattorin takana). Koska diagnostiikka-anturi valvoo vain katalysaattorin toimintaa, vian sattuessa tässä ei esiinny suoria oireita. Ohjausanturi vaikuttaa suoraan moottorin ohjausyksikköön. Jos ohjausanturi on viallinen, se ei enää toimita oikeita mittausarvoja ohjausyksikköön. Seurauksena on liian vähän tai liian paljon happea pakokaasussa. Nämä oireet viittaavat kuitenkin myös muihin vikoihin.
Mahdollisia oireita ovat:
- Huono pito kiihdytettäessä
- Vähennetty moottorin teho
- Pakokaasupäästöt
- Moottorin nykiminen, syttymishäiriöt
- Suuri polttoaineen kulutus
- Moottorin merkkivalo syttyy
- Korkeat pakokaasupäästöt
Tämä voi johtua usein toistuvista lyhyistä matkoista, moottorin vakavasta vaurioitumisesta, kaapelien katkeamisesta tai huonoista maadoituskytkennöistä. Suuri kiristysmomentti voi myös aiheuttaa mekaanisia vaurioita. Väärä ilmanotto tai öljyn hiilijäämistä johtuva tukkeutuminen voi myös heikentää toimintaa.
Vaihda lambda-anturit
Lambda-anturit ovat helposti saatavilla. Lambda-anturin vaihtaminen kestää yleensä enintään 30 minuuttia. Näin myös työkustannukset pysyvät rajoissa. Pakojärjestelmän on täytynyt jäähtyä hieman tätä varten. Lambda-anturi on ruuvattava irti lämpimänä ja uusi ruuvattava kylmänä. Ennen asennusta kannattaa myös levittää kierteeseen korkean lämpötilan tahnaa, jotta se ei takertuisi.
Osta lambda-antureita edullisesti netistäLambda-anturit säätelevät bensiini-, kaasu- ja dieselmoottoreiden pakokaasuja. Jos ne ovat viallisia, ne on vaihdettava välittömästi. Kustannukset vaihtelevat noin 30 eurosta 170 euroon. Lisäksi tulevat työ- ja vahinkodiagnoosikustannukset. Kaiken kaikkiaan tästä voi kertyä paljon rahaa. Voit vähentää korjauskustannuksia ostamalla uudet lambda-anturit edullisesti Motointegrator-verkkokaupastamme. Toimitamme oikean varaosan suoraan kotiovellesi 2-4 arkipäivässä.