-4% autojen varaosista

Lambda-anturit – Nissan – KUORMA-AUTOT

(löytyi 32 tulosta)

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355112
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355112
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi ENGITECH ENT600048
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT600048
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi VALEO 368038
Lambda-anturi VALEO 368038
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   368038
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi VEMO V38-76-0019
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V38-76-0019
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi DELPHI ES20115
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   ES20115-12B1
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi MEAT & DORIA 81762E
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   81762E
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi DENSO DOX-2051
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DOX-2051
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi FAE 77584
Valmistaja:   FAE
Valmistajan numero:   77584
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi FAE 77472
Valmistaja:   FAE
Valmistajan numero:   77472
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi BOSCH 0 258 005 963
Lambda-anturi BOSCH 0 258 005 963
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 005 963
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi DENSO DOX-1379
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DOX-1379
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi DENSO DOX-1707
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DOX-1707
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi DENSO DOX-0344
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DOX-0344
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi BOSCH 0 258 005 732
Lambda-anturi BOSCH 0 258 005 732
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 258 005 732
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi DENSO DOX-1108
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DOX-1108
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mitä ovat lambda-anturit?

Lambda-anturi on happipitoisuusanturi ja siten bensiini-, diesel- ja kaasumoottoreiden pakokaasujen säätölaite. Anturi mittaa pakokaasun jäännöshappipitoisuuden ja varmistaa siten seoksen optimaalisen koostumuksen. Lambda-anturi välittää mitatun arvon moottorin ohjausyksikköön sähköjännitteenä. Ohjausyksikkö käyttää tätä jännitettä seoksen koostumuksen tunnistamiseen (laiha tai rikas). Jos seos on esimerkiksi liian rikas, polttoainemäärää seossuhteessa pienennetään ohjausyksikön kautta. Jos seos on liian laiha, ohjausyksikkö lisää polttoainemäärää seossuhteessa. Näin ohjausyksikkö luo ihanteelliset olosuhteet pakokaasun käsittelylle katalysaattorissa. Moottorin kuormitus otetaan huomioon.

On mahdollista käyttää toista lambda-anturia - diagnostiikka-anturia. Se tunnistaa, toimiiko valvonta-anturi edelleen optimaalisesti. Ohjausyksikkö voi kompensoida tällaisia poikkeamia laskennallisesti.

Lambda-anturityypit

Lambda-antureita on periaatteessa kahdenlaisia: hyppyanturi ja laajakaistainen anturi

Hyppyanturi

Käyttölämpötilassa (350 °C:sta alkaen) hyppyanturi tuottaa sähköjännitteen muutoksen savukaasun happipitoisuuden mukaan. Se vertaa savukaasun jäännöshappipitoisuutta ympäröivän ilman happipitoisuuteen. Tämän prosessin aikana se tunnistaa siirtymisen rikkaasta seoksesta (ilman puute) laihaksi seokseksi (ilmaylijäämä) ja päinvastoin.

Laajakaistainen anturi

Die Breitbandsonde besitzt einen größeren Messbereich und misst im mageren und im fetten Bereich sehr genau. Sie eignet sich auch für die Verwendung in Gas- und Dieselmotoren.

Damit früher in die Abgasregelung eingegriffen werden kann, müssen Lambdasonden schneller auf Betriebstemperatur kommen. Dafür werden beheizte Lambdasonden eingesetzt.

Aufbau der Lambdasonde

Ensimmäiset lambda-anturit rakennettiin sormikoettimiksi. Anturielementti on pienen hatun muotoinen - vertailuilma on sisällä ja pakokaasu ulkopuolella. Nykyään anturit rakennetaan yhä useammin useista kerroksista koostuvalla tasomaisella tekniikalla. Anturin lämmitys on jo integroitu tähän.

Sormianturi

Sormianturi sisältää sormenmuotoisen anturikeramiikan, joka on sen keskipiste. Sitä lämmittää anturiin integroitu lämmityselementti. Pakokaasu virtaa anturielementin toisen elektrodin puolen ympäri. Toinen puoli toimii viiteilmana jäännöshapen mittauksessa. Anturikotelon pakokaasupuolella on suojaputki, joka suojaa anturielementtiä palamisjäämiltä ja pakokaasun tiivistymiseltä.

Planaarinen anturi

Planaarinen anturi on anturi, joka valmistetaan paksukalvotekniikalla. Tässä tapauksessa anturielementti on pitkänomaisen levyn muotoinen, johon mittauskenno ja lämmityselementti on integroitu. Tällä tavoin voidaan saavuttaa nopeampi toimintavalmius. Myös tässä tapauksessa anturielementti on suojattu pakokaasun kondensaatiolta ja palamisjäämiltä sopivilla suojaputkilla.

Lambda-antureiden vikojen tunnistaminen

Lambda-anturit altistuvat äärimmäisille kuormituksille. Koska lambda-anturit ovat edellytys moottorin moitteettomalle toiminnalle esimerkiksi alhaisen polttoaineenkulutuksen, vähäisten päästöjen ja oikeiden pakokaasuarvojen kannalta, ne on tarkistettava säännöllisesti ja vaihdettava, jos ne ovat viallisia. Näin vältät kalliit katalysaattorivauriot ja saavutat paremman ajosuoritteen.

Vian sattuessa on erotettava toisistaan valvonta-anturi (ennen katalysaattoria) ja diagnostiikka-anturi (katalysaattorin takana). Koska diagnostiikka-anturi valvoo vain katalysaattorin toimintaa, vian sattuessa tässä ei esiinny suoria oireita. Ohjausanturi vaikuttaa suoraan moottorin ohjausyksikköön. Jos ohjausanturi on viallinen, se ei enää toimita oikeita mittausarvoja ohjausyksikköön. Seurauksena on liian vähän tai liian paljon happea pakokaasussa. Nämä oireet viittaavat kuitenkin myös muihin vikoihin.

Mahdollisia oireita ovat:

  • Huono pito kiihdytettäessä
  • Vähennetty moottorin teho
  • Pakokaasupäästöt
  • Moottorin nykiminen, syttymishäiriöt
  • Suuri polttoaineen kulutus
  • Moottorin merkkivalo syttyy
  • Korkeat pakokaasupäästöt

Tämä voi johtua usein toistuvista lyhyistä matkoista, moottorin vakavasta vaurioitumisesta, kaapelien katkeamisesta tai huonoista maadoituskytkennöistä. Suuri kiristysmomentti voi myös aiheuttaa mekaanisia vaurioita. Väärä ilmanotto tai öljyn hiilijäämistä johtuva tukkeutuminen voi myös heikentää toimintaa.

Vaihda lambda-anturit

Lambda-anturit ovat helposti saatavilla. Lambda-anturin vaihtaminen kestää yleensä enintään 30 minuuttia. Näin myös työkustannukset pysyvät rajoissa. Pakojärjestelmän on täytynyt jäähtyä hieman tätä varten. Lambda-anturi on ruuvattava irti lämpimänä ja uusi ruuvattava kylmänä. Ennen asennusta kannattaa myös levittää kierteeseen korkean lämpötilan tahnaa, jotta se ei takertuisi.

Osta lambda-antureita edullisesti netistä

Lambda-anturit säätelevät bensiini-, kaasu- ja dieselmoottoreiden pakokaasuja. Jos ne ovat viallisia, ne on vaihdettava välittömästi. Kustannukset vaihtelevat noin 30 eurosta 170 euroon. Lisäksi tulevat työ- ja vahinkodiagnoosikustannukset. Kaiken kaikkiaan tästä voi kertyä paljon rahaa. Voit vähentää korjauskustannuksia ostamalla uudet lambda-anturit edullisesti Motointegrator-verkkokaupastamme. Toimitamme oikean varaosan suoraan kotiovellesi 2-4 arkipäivässä.