Joulukausi 2024

Lambda-anturit FEBI BILSTEIN

(löytyi 29 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Lambda-anturit.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Saab 900 I Cabriolet 2.0 Turbo-16 S, teho: 175 hv/129 kW

Lambda-anturit ovat osa pakojärjestelmää. Nämä komponentit ovat happipitoisuusantureita, jotka säätelevät bensiini-, diesel- ja kaasumoottoreiden pakokaasuja. Lambda-anturit mittaavat pakokaasun happipitoisuuden ja välittävät arvon moottorin ohjausyksikköön sähköjännitteenä. Ne altistuvat äärimmäisille rasituksille ja ovat kuluvia osia. Siksi anturit on vaihdettava säännöllisesti. Motointegratorista löydät lambda-anturit ajoneuvoosi noin viiden miljoonan ajoneuvon varaosan ja lisävarusteen lisäksi kaikilta huippumerkeiltä ja -valmistajilta.

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 175890
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 175890
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   175890
40,70 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 175934
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 175934
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   175934
37,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 177381
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   177381
32,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 175834
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   175834
39,36 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 175872
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   175872
38,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 175875
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   175875
42,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 177505
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   177505
33,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 177523
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   177523
63,73 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 175836
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   175836
38,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 176363
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   176363
36,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 175861
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   175861
62,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 177522
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   177522
61,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 177514
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   177514
137,94 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 177571
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   177571
49,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lambda-anturi FEBI BILSTEIN 175944
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   175944
36,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mitä vaikutuksia viallisella lambda-anturilla on kuljettajaan?

Viallisen lambda-anturin selvä määrittäminen ei ole aina helppoa. Lambda-anturin vika käsitellään perinteisesti moottorin ohjausyksikössä. Vian ilmetessä moottorin varoitusvalo aktivoituu. Viallisen lambda-anturin voi kuitenkin huomata myös epätavallisen korkeasta polttoaineenkulutuksesta. Huonompi palaminen ja merkittävästi heikentynyt suorituskyky ovat myös mahdollisia merkkejä. Dieselmoottoreissa musta savu voi siis olla merkki siitä, että lambda-anturi saattaa olla viallinen ("saattaa", koska se voi olla myös merkki muista vioista moottorissa).

Voitko jatkaa ajamista viallisen lambda-anturin kanssa?

Usein kuljettaja ei kuitenkaan edes huomaa, että lambda-anturi on viallinen. Ikävä yllätys tulee sitten auton kuntotarkastuksessa pakokaasupäästötestin yhteydessä. Myöskään katalysaattorin takana sijaitsevaa valvonta-anturia ei monissa ajoneuvoissa pidetä vian lähteenä. Tämä tarkoittaa, että jos tämä anturi on viallinen, kuljettaja ei useinkaan saa siitä mitään palautetta. Jos moottorin käyntikäyttäytyminen on kuitenkin vain hieman erilainen, on suositeltavaa kääntyä korjaamon puoleen. Lambda-anturin ei nimittäin aina tarvitse olla viallinen. Myös ilmamassavirta-anturi voi olla vikaantunut, sillä se mittaa imuilman happipitoisuutta.

Virheellinen laskenta johtaa vääränlaisiin paineisiin polttoainejärjestelmässä, eli tilanteesta riippuen liian matalaan tai liian korkeaan paineeseen, liian niukkaan tai liian rikkaaseen seosvalmistukseen. Tämä voi ajaa moottorin kuormitusrajoille ja edistää ennenaikaista kulumista. Lisäksi liian rikas seos voi päästä katalysaattoriin ja syttyä siellä. Tällöin hunajakennot sulavat ja katalysaattori "tukkeutuu". Tämä luo moottoriin korkean paineen, joka voi työntää moottoriöljyn ulos mittatikulle asti. Jopa tärkeät tiivisteet, kuten pään tiiviste, voivat tuhoutua, kun moottori kirjaimellisesti räjähtää.

Vaikuttaako siruviritys lambda-anturiin?

On olemassa yksinkertaista siruviritystä (virityslaatikot), jossa ohjausyksikköä "huijataan" luulemaan, että sillä on väärät arvot. Tämä vaikuttaa tietysti myös lambdan säätöön. Voi olla, että katalysaattoriin pääsee liian runsas seos, koska sitä ei voida polttaa kokonaan vääränlaisten tietojen vuoksi. Silloin seos voi myös syttyä katalysaattorissa ja aiheuttaa sen sulamisen. Ammattimainen siruviritys, jossa tärkeät parametrit säädetään yksilöllisesti, on tästä vapautettu.

Miten lambda-anturi puhdistetaan ja onko tässä mitään järkeä?

Lambda-anturi voi myös likaantua. Silloin se antaa virheellisiä arvoja. Puhdistus ei kuitenkaan aina onnistu, sillä pinta voi myös vaurioitua. Anturi on irrotettava puhdistusta varten. Koska Y-putki kuumenee erittäin nopeasti, anturi voi olla äärimmäisen tiukka. Sen vuoksi anturia saa aina irrottaa vain laadukkaalla rengasavaimella. Kiinto- tai lenkkiavaimella on vaara, että ruuvi kiertyy ympäri.

On myös järkevää nostaa moottori käyttölämpötilaan etukäteen, koska anturi irtoaa helpommin, kun Y-putki on kuuma. Ole kuitenkin varovainen palovammojen vaaran vuoksi! Lenkkiavainta käytettäessä anturi on tietenkin ensin irrotettava ja vedettävä avain kaapelin päälle. Kun anturi on irrotettu, se voidaan suihkuttaa jarrupuhdistusaineella ja puhdistaa huolellisesti lankaharjalla. Laita nyt hieman kuparitahnaa anturin kierteeseen (ei ole lämpöherkkä ja se on helpompi irrottaa myöhemmin). Mitään tahnaa ei saa joutua anturin päälle. Ruuvaa se nyt takaisin paikalleen.

Voiko muita vikoja syntyä, jotka voidaan mahdollisesti korjata?

Kyllä, myös muita vikoja voi syntyä. Mitä vanhempi ajoneuvo on, sitä suurempi on todennäköisyys, että kaapelin eristys huokoistuu ja haurastuu. Siksi myös syöttökaapeli on tutkittava tarkasti. Pistokkeessa saattaa esiintyä korroosiota. Vedä yksinkertaisesti pistoke irti ja puhdista se kosketussuihkeella, jarrupuhdistusaineella tai rasvalla.

Miten lambda-anturissa ilmenee vikoja?

Edelliset kysymykset vastaavat tähän osittain. Halpa virityslaatikko voi väärentää moottorin tietoja ja tehdä seoksesta rasvaisen. Tämä aiheuttaa sen, että anturi likaantuu liikaa. Myös viallisella ilmamassavirta-anturilla voi olla tämä vaikutus. Nykyaikaisissa antureissa lämmitin voi pettää, minkä vuoksi anturin optimaalinen toiminta tapahtuu vasta myöhemmin. Erityisesti vanhemmissa ajoneuvoissa johdotukseen (huokoisuus) tai liittimiin (korroosio) syntyy vaurioita materiaalin väsymisen tai korroosion vuoksi. Myös moottorin huoltovaje voi vaikuttaa lambda-anturiin. Vanha jakohihna ei ole vain riskialtis, vaan ylivenyminen muuttaa myös ajoitusta, mikä vaikuttaa myös pakokaasuihin, ja vanha ilmansuodatin ei ehkä enää päästä riittävästi happea moottoriin. Anturiin voi kertyä palamisjäänteitä.

Missä lambda-anturi sijaitsee?

Nykyaikaisissa ajoneuvoissa lambda-anturi voi sijaita suoraan katalysaattorin edessä, koska se on nykyaikaisissa ajoneuvoissa lämmitetty. Vanhemmissa malleissa se sijaitsee lähellä pakosarjaa Y-putkessa, jotta se saavuttaa käyttölämpötilan mahdollisimman nopeasti. V-moottoreissa voi olla yksi lambda-anturi kutakin sylinteripankkia kohti, joissakin moottoreissa jopa kutakin sylinteriä kohti. Nykyaikaisissa moottoreissa (diesel- ja bensiinimoottorit) on toinen valvonta-anturi katalysaattorin takana.