MOTUL 8100 X-Cess 5W40

Lambda-anturit MAGNETI MARELLI

(löytyi 22 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Lambda-anturit.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle BMW X5 (E70) xDrive 30 d, teho: 245 hv/180 kW

Lambda-anturit ovat osa pakojärjestelmää. Nämä komponentit ovat happipitoisuusantureita, jotka säätelevät bensiini-, diesel- ja kaasumoottoreiden pakokaasuja. Lambda-anturit mittaavat pakokaasun happipitoisuuden ja välittävät arvon moottorin ohjausyksikköön sähköjännitteenä. Ne altistuvat äärimmäisille rasituksille ja ovat kuluvia osia. Siksi anturit on vaihdettava säännöllisesti. Motointegratorista löydät lambda-anturit ajoneuvoosi noin viiden miljoonan ajoneuvon varaosan ja lisävarusteen lisäksi kaikilta huippumerkeiltä ja -valmistajilta.

Varaosat SACHS
Sijoituskriteerit
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355104
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355104
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355112
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355112
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355230
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355230
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355051
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355051
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355088
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355088
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355276
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355276
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355276
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambdatunnistin MAGNETI MARELLI 466016355187
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355187
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355188
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355188
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355209
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355209
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355213
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355213
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355234
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355234
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355234
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambdatunnistin MAGNETI MARELLI 466016355261
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355261
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355245
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355245
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355245
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355218
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355218
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355218
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lambda-anturi MAGNETI MARELLI 466016355172
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   466016355172
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mitä vaikutuksia viallisella lambda-anturilla on kuljettajaan?

Viallisen lambda-anturin selvä määrittäminen ei ole aina helppoa. Lambda-anturin vika käsitellään perinteisesti moottorin ohjausyksikössä. Vian ilmetessä moottorin varoitusvalo aktivoituu. Viallisen lambda-anturin voi kuitenkin huomata myös epätavallisen korkeasta polttoaineenkulutuksesta. Huonompi palaminen ja merkittävästi heikentynyt suorituskyky ovat myös mahdollisia merkkejä. Dieselmoottoreissa musta savu voi siis olla merkki siitä, että lambda-anturi saattaa olla viallinen ("saattaa", koska se voi olla myös merkki muista vioista moottorissa).

Voitko jatkaa ajamista viallisen lambda-anturin kanssa?

Usein kuljettaja ei kuitenkaan edes huomaa, että lambda-anturi on viallinen. Ikävä yllätys tulee sitten auton kuntotarkastuksessa pakokaasupäästötestin yhteydessä. Myöskään katalysaattorin takana sijaitsevaa valvonta-anturia ei monissa ajoneuvoissa pidetä vian lähteenä. Tämä tarkoittaa, että jos tämä anturi on viallinen, kuljettaja ei useinkaan saa siitä mitään palautetta. Jos moottorin käyntikäyttäytyminen on kuitenkin vain hieman erilainen, on suositeltavaa kääntyä korjaamon puoleen. Lambda-anturin ei nimittäin aina tarvitse olla viallinen. Myös ilmamassavirta-anturi voi olla vikaantunut, sillä se mittaa imuilman happipitoisuutta.

Virheellinen laskenta johtaa vääränlaisiin paineisiin polttoainejärjestelmässä, eli tilanteesta riippuen liian matalaan tai liian korkeaan paineeseen, liian niukkaan tai liian rikkaaseen seosvalmistukseen. Tämä voi ajaa moottorin kuormitusrajoille ja edistää ennenaikaista kulumista. Lisäksi liian rikas seos voi päästä katalysaattoriin ja syttyä siellä. Tällöin hunajakennot sulavat ja katalysaattori "tukkeutuu". Tämä luo moottoriin korkean paineen, joka voi työntää moottoriöljyn ulos mittatikulle asti. Jopa tärkeät tiivisteet, kuten pään tiiviste, voivat tuhoutua, kun moottori kirjaimellisesti räjähtää.

Vaikuttaako siruviritys lambda-anturiin?

On olemassa yksinkertaista siruviritystä (virityslaatikot), jossa ohjausyksikköä "huijataan" luulemaan, että sillä on väärät arvot. Tämä vaikuttaa tietysti myös lambdan säätöön. Voi olla, että katalysaattoriin pääsee liian runsas seos, koska sitä ei voida polttaa kokonaan vääränlaisten tietojen vuoksi. Silloin seos voi myös syttyä katalysaattorissa ja aiheuttaa sen sulamisen. Ammattimainen siruviritys, jossa tärkeät parametrit säädetään yksilöllisesti, on tästä vapautettu.

Miten lambda-anturi puhdistetaan ja onko tässä mitään järkeä?

Lambda-anturi voi myös likaantua. Silloin se antaa virheellisiä arvoja. Puhdistus ei kuitenkaan aina onnistu, sillä pinta voi myös vaurioitua. Anturi on irrotettava puhdistusta varten. Koska Y-putki kuumenee erittäin nopeasti, anturi voi olla äärimmäisen tiukka. Sen vuoksi anturia saa aina irrottaa vain laadukkaalla rengasavaimella. Kiinto- tai lenkkiavaimella on vaara, että ruuvi kiertyy ympäri.

On myös järkevää nostaa moottori käyttölämpötilaan etukäteen, koska anturi irtoaa helpommin, kun Y-putki on kuuma. Ole kuitenkin varovainen palovammojen vaaran vuoksi! Lenkkiavainta käytettäessä anturi on tietenkin ensin irrotettava ja vedettävä avain kaapelin päälle. Kun anturi on irrotettu, se voidaan suihkuttaa jarrupuhdistusaineella ja puhdistaa huolellisesti lankaharjalla. Laita nyt hieman kuparitahnaa anturin kierteeseen (ei ole lämpöherkkä ja se on helpompi irrottaa myöhemmin). Mitään tahnaa ei saa joutua anturin päälle. Ruuvaa se nyt takaisin paikalleen.

Voiko muita vikoja syntyä, jotka voidaan mahdollisesti korjata?

Kyllä, myös muita vikoja voi syntyä. Mitä vanhempi ajoneuvo on, sitä suurempi on todennäköisyys, että kaapelin eristys huokoistuu ja haurastuu. Siksi myös syöttökaapeli on tutkittava tarkasti. Pistokkeessa saattaa esiintyä korroosiota. Vedä yksinkertaisesti pistoke irti ja puhdista se kosketussuihkeella, jarrupuhdistusaineella tai rasvalla.

Miten lambda-anturissa ilmenee vikoja?

Edelliset kysymykset vastaavat tähän osittain. Halpa virityslaatikko voi väärentää moottorin tietoja ja tehdä seoksesta rasvaisen. Tämä aiheuttaa sen, että anturi likaantuu liikaa. Myös viallisella ilmamassavirta-anturilla voi olla tämä vaikutus. Nykyaikaisissa antureissa lämmitin voi pettää, minkä vuoksi anturin optimaalinen toiminta tapahtuu vasta myöhemmin. Erityisesti vanhemmissa ajoneuvoissa johdotukseen (huokoisuus) tai liittimiin (korroosio) syntyy vaurioita materiaalin väsymisen tai korroosion vuoksi. Myös moottorin huoltovaje voi vaikuttaa lambda-anturiin. Vanha jakohihna ei ole vain riskialtis, vaan ylivenyminen muuttaa myös ajoitusta, mikä vaikuttaa myös pakokaasuihin, ja vanha ilmansuodatin ei ehkä enää päästä riittävästi happea moottoriin. Anturiin voi kertyä palamisjäänteitä.

Missä lambda-anturi sijaitsee?

Nykyaikaisissa ajoneuvoissa lambda-anturi voi sijaita suoraan katalysaattorin edessä, koska se on nykyaikaisissa ajoneuvoissa lämmitetty. Vanhemmissa malleissa se sijaitsee lähellä pakosarjaa Y-putkessa, jotta se saavuttaa käyttölämpötilan mahdollisimman nopeasti. V-moottoreissa voi olla yksi lambda-anturi kutakin sylinteripankkia kohti, joissakin moottoreissa jopa kutakin sylinteriä kohti. Nykyaikaisissa moottoreissa (diesel- ja bensiinimoottorit) on toinen valvonta-anturi katalysaattorin takana.