- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Kytkinsarjat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 526 tulosta)
Haluaisimme aloittaa tämän artikkelin hyvillä uutisilla: Kuorma-auton kytkinpaketin käyttöikä on paljon pidempi kuin tavallisen henkilöauton kytkimen. Tämä tärkeä auton osa ei kuitenkaan säästy jatkuvalta kulumiselta. Näin ollen jossain vaiheessa jopa korkealaatuisetkin kuorma-auton kytkinsarjat tulevat siihen pisteeseen, jossa ne on vaihdettava. Tästä pääsemmekin ei-niin-hyviin uutisiin: kuorma-autojen korjauskustannukset saavat joskus ajoneuvon omistajat kyynelehtimään. Viallinen kytkin ei ole poikkeus.
Valmistaja: | VALEO |
Valmistajan numero: | 809148 |
Valmistaja: | VALEO |
Valmistajan numero: | 827502 |
Valmistaja: | VALEO |
Valmistajan numero: | 827442 |
Valmistaja: | VALEO |
Valmistajan numero: | 827476 |
Mutta mikä on kuorma-auton kytkimen käyttöikä? Miten sitä voidaan laajentaa? Paljonko uuden kytkinsarjan asentaminen kuorma-autoon maksaa ja miten voit säästää rahaa? Selvitämme nämä ja muut kysymykset aiheesta "kuorma-auton kytkinsarja".
Kuorma-auton kytkinsarja - toiminta
Kytkimen tehtävänä on varmistaa moottorin ja vaihteiston välinen erottuva voimansiirto. Tämä mahdollistaa käynnistyksen, vaihteenvaihdon ja peruutuksen. Kytkin sijaitsee moottoritilassa moottorin ulostulon ja vaihteiston sisääntulon välissä. Kytkinsarja yhdistää kampiakselin vaihteistoakseliin. Manuaalivaihteiston esimerkkinä se toimii seuraavasti:
Kun et käytä ajoneuvon kytkinpoljinta, kytkinlevy painuu moottorin vauhtipyörää vasten painelevyn avulla. Vääntömomentti siirretään siis vetopyörille. Kun painat poljinta, yhteys katkeaa, eikä moottorin teho enää siirry vaihteistoon.
Kytkimen tyypistä riippuen kytkentä syntyy kitkan, hydrauliöljyn tai sähkömagnetismin avulla. Automaattivaihteistoissa hydrauliikkaöljy varmistaa vääntömomentin siirron. Käsivalintaisissa vaihteistoissa ovat vakiintuneet niin sanotut kitkakytkimet. Tässä yhteydessä erotetaan vielä yksi- ja monilevykytkimet toisistaan. Mekaanisella käsivaihteistolla varustetuissa kuorma-autoissa kytkinsarja on useimmissa ajoneuvomalleissa kuiva liukukytkin tai kalvojousikytkin.
Kuorma-auton kytkinsarjan käyttöikä ja vian merkit
Autossa kytkinsarja on vaihdettava noin 150 000 kilometrin jälkeen. Kuorma-autojen kytkinsarjat ovat paljon kestävämpiä, ja niiden käyttöikä on noin 300 000-700 000 kilometriä. Tärkeintä on alue, jolla kuorma-autoa käytetään. Jos kuljettaja kiinnittää huomiota kytkintä säästävään ajotapaan pitkän matkan liikenteessä, kytkinsarjan käyttöikä voi olla jopa kuusinumeroinen. Kippiautojen alalla (rakennustyömailla, jätteiden keräyksessä jne.) kytkin joutuu alttiiksi huomattavasti suuremmalle rasitukselle, mikä lyhentää tämän auton osan käyttöikää.
Kytkimen luistaminen on myrkkyä mille tahansa kytkinsarjalle. Ei ole väliä, onko kyseessä kuorma-auto vai henkilöauto. Varmista myös, ettet paina kytkinpoljinta jatkuvasti, kun ajoneuvo on paikallaan pidemmän aikaa (esim. ruuhkassa). Tämä suojaa kytkimen irrotusjärjestelmää. Vaihda myös vaihteistoöljy säännöllisesti. Noudata ajoneuvon valmistajan ilmoittamia vaihtovälejä.
Kuorma-auton viallisen kytkinsarjan voi huomata erilaisista merkeistä. Kytkinpolkimen painaminen on huomattavasti vaikeampaa. Toinen merkki kuluneesta kytkimestä on epävakaa, nykivä käynnistys ja polttava haju kytkimen kytkemisen jälkeen. Seuraavat oireet viittaavat myös rikkoutuneeseen kytkimeen:
- Kytkin luistaa. (Moottorin kierrosluku nousee, mutta kuorma-auto kiihtyy epäsäännöllisesti)
- Vinkuva ääni kuuluu kytkimen kytkemisen jälkeen.
- Vaihteita on vaikea kytkeä.
Vihje: Voit havaita viallisen kytkinsarjan testin avulla. Kytke korkein vaihde päälle ja anna kytkimen tulla ylös käsijarru kytkettynä. Jos moottori pysähtyy, kytkin on kunnossa. Jos moottori käy edelleen, kytkin on viallinen. Muista kuitenkin, että tämä testi huonontaa vaurioituneen kytkimen kuntoa entisestään. Siksi suosittelemme aina, että ajoneuvo tarkastetaan erikoiskorjaamossa.
Vaihda aina koko kytkinsarja kuorma-autoon
Sinun kannattaa ottaa huomioon nämä Motointegratorin kuorma-autoalan ammattilaisten neuvot. Tämä on ainoa tapa varmistaa, että koko järjestelmä toimii moitteettomasti. Kytkinsarja koostuu automaattikytkimestä (kansi, painelevy ja kalvojousi), kytkinlevystä ja laukaisumekanismista.
Kuorma-auton kytkinpaketin vaihtaminen itse on melko laaja yritys. Jos sinulla ei ole tarvittavaa asiantuntemusta ja asianmukaisia työkaluja, on parempi jättää asia sikseen. Kytkinsarjan vaihtaminen vaihtelee kuorma-auton rakenteen ja tyypin mukaan. Vaihteisto on kuitenkin poistettava. Tätä varten auton muita osia, kuten akku, käynnistinmoottori, kytkinsylinteri ja vetoakselit, voidaan joutua purkamaan.
Kuorma-auton kytkinsarjan vaihtokustannukset riippuvat kahdesta tekijästä: työajasta ja SACHSin, LUKin tai muun valmistajan uuden kytkinsarjan hinnasta. Työtunteja tarvitaan karkeasti ottaen kahdesta kuuteen. Tämä luku kuitenkin vaihtelee ajoneuvomallin mukaan. Työvoimakustannusten määrä riippuu korjaamosta ja alueesta. Jos ostat kuorma-autosi uuden kytkinsarjan verkosta, voit säästää paljon rahaa. Kuorma-auton varaosien verkkokaupastamme löydät kuorma-auton kytkinsarjat lyömättömään hintaan.