-3% jousituksesta

Kytkinosat – Fiat

(löytyi 38 tulosta)

Auton kytkin on usein aloittelevien kuljettajien aluksi pelätty vihollinen. Ja se on myös teknisesti mysteeri monille. Siitä huolimatta sillä on valtava merkitys moottorin ja voimansiirron välisessä vuorovaikutuksessa päivästä toiseen. On korkea aika tarkastella tätä aihetta ja erityisesti henkilöauton kytkinosia lähemmin.

Sijoituskriteerit
Ohjainhylsy, kytkin HANS PRIES 722 154
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   722 154
8,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjainhylsy, kytkin CORTECO 49375288
Valmistaja:   CORTECO
Valmistajan numero:   49375288
10,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääsylinteri, kytkin VALEO 874433
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   874433
76,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjainhylsy, kytkin SACHS 3114 600 001
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3114 600 001
11,57 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääsylinteri, kytkin LPR 2370
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   2370
46,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinpumppu ABE F9G018ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   F9F012ABE
24,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääsylinteri, kytkin ABE F9C001ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   F9C001ABE
22,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääsylinteri, kytkin SACHS 6284 654 041
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   6284 654 041
33,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääsylinteri, kytkin ABE F9F008ABE
Valmistaja:   ABE
Valmistajan numero:   F9F008ABE
24,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjainhylsy, kytkin SASIC SAS5950006
Valmistaja:   SASIC
Valmistajan numero:   5950006
16,83 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pääsylinteri, kytkin VALEO 2113215
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   2113215
42,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Akselitiivistesarja, kytkin CORTECO 19136159
Valmistaja:   CORTECO
Valmistajan numero:   19136159
17,63 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjainhylsy, kytkin FEBI BILSTEIN 46008
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   46008
6,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Akselitiivistesarja, kytkin CORTECO 19135319
Valmistaja:   CORTECO
Valmistajan numero:   19135319
29,17 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjainhylsy, kytkin SACHS 3114 600 002
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3114 600 002
7,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Kytkimen rooli ja tehtävä

Kytkimen tehtävä voidaan tiivistää hyvin yksinkertaisesti: se kytkee ja irrottaa moottorin ja vaihteiston tarpeen mukaan. Jotta moottori voi toimia aina parhaalla mahdollisella nopeusalueella, sen teho siirretään vaihteiston kautta pyörille eri vaihteilla. Niin kauan kuin auto liikkuu ja vaihde on kytkettynä, myös kytkin on kiinni. Jos kuitenkin haluat vaihtaa vaihteen ilman, että vaihdelaatikko hajoaa osiin, sinun on ensin kytkettävä kytkin irti eli irrotettava moottori vaihteistosta. Tätä prosessia ohjataan kytkinpolkimella.

Kytkimen osat

Näiden prosessien ymmärtämiseksi tarkastellaan ensin kytkimen keskeisiä osia yksi toisensa jälkeen.

Vauhtipyörä

Vauhtipyörä on kytketty moottoriin kampiakselin kautta. Se siis ottaa moottorin vauhdin ja siirtää sitä eteenpäin - jos annat sen vaikuttaa. Tätä tarkoitusta varten vauhtipyörässä on kitkavuoraus kytkimen suuntaan.

Painelevy

Kytkimen toisessa päässä on painelevy. Vaikka vauhtipyörän ja painelevyn välissä on muita osia, ne ovat kiinteästi yhteydessä toisiinsa. Painelevy pyörii siis aina yhdessä vauhtipyörän kanssa.

Kytkinlevy

Tärkeä kytkinlevy sijaitsee vauhtipyörän ja painelevyn välissä. Siinä on kitkavuori molemmin puolin. Kytkinlevyssä on myös vääntövaimennusjouset. Niiden tarkoituksena on pehmentää moottorin vaihtelevaa tärinää ja siten mahdollistaa mahdollisimman tasaisen pyörimisliikkeen siirtäminen vaihteistoon. Vaihtoehtoisesti myös kaksimassavauhtipyörä voi hoitaa tämän tehtävän. Molemmissa tapauksissa tavoitteena on suojata lähetys. Vaikka kytkinjousi on vain keskellä, se on jousi, joka muodostaa yhteyden vaihteistoon.

Kuppijousi, jossa on laakeri

Kytkinlevyn ja painelevyn väliin on asennettu suuri kalvojousi ja laakeri. Näillä kahdella on tärkeä rooli kytkinpolkimen "käskyjen" välittämisessä ja toteuttamisessa kytkimelle.

Mitä tapahtuu, kun astut kytkinpolkimelle?

Kun poljinta ei paineta, kytkinlevy on tiukasti vauhtipyörän ja painelevyn välissä. Kun moottori on käynnissä, nämä kolme muodostavat siis ei-positiivisen yhteyden. Moottorin pyörimisliike välittyy vaihteistoon vauhtipyörän ja muun kytkimen kautta.

Vaihteen vaihtamiseksi tämä liitäntä on irrotettava. Tätä varten kuljettaja astuu kytkinpolkimelle. Hydraulijärjestelmä siirtää tämän liikkeen kytkimelle. Lopuksi laukaisuvipu painaa laukaisulaakeria, joka puolestaan painaa kalvojouselle. Jousen sisäosa painetaan kytkinlevyä vasten. Ulompi osa vaikuttaa kuitenkin työntölaakeriin ja siirtää sitä poispäin kytkinlevystä. Tämä katkaisee yhteyden, ja vaihde voidaan vaihtaa ongelmitta.

Jos kuljettaja nyt astuu jälleen alas kytkinpolkimelta, kaikki prosessit tapahtuvat päinvastaisessa järjestyksessä. Kalvojousi ei enää työnnä painelevyä poispäin kytkinlevystä, ja epäpositiivinen yhteys palautuu. Juuri tämä prosessi aiheuttaa edelleen ongelmia monille aloitteleville kuljettajille. Pysähdyksestä käsin tämä yhteys voidaan tehdä vain tarvittavalla tunteella, jotta kaikki osat voivat toimia onnistuneesti yhdessä.

Mahdolliset ongelmat henkilöauton kytkinosissa

Kytkimen kaltaisessa monimutkaisessa järjestelmässä ja sen yksittäisissä kytkinosissa on monia mahdollisia virhelähteitä. Jotkin viat johtuvat väistämättömästä kulumisesta, toiset taas kömpelöistä kuljettajista, jotka eivät pidä kytkimestään riittävästi huolta. Olivatpa syyt missä tahansa, ne johtavat yleensä yhteen kahdesta pääongelmasta: joko kytkin ei enää erotu tai se ei enää kytkeydy. Ensimmäisessä tapauksessa moottorin virta ei enää katkeaisi. Toisessa tapauksessa sitä ei enää lähetettäisi. Kumpikaan näistä ei siis ole toivottava skenaario.

Kytkimen osien korjaus ja vaihto

Syyt voivat olla jossakin kytkimen monista osista. Olipa kyseessä mikä tahansa osa, kytkimen ympärillä tehtävät korjaukset eivät ole yksinkertaisia tehtäviä, jotka voidaan tehdä nopeasti välissä. Loppujen lopuksi suuri osa vaihteistosta on yleensä irrotettava ja asennettava uudelleen. Kytkimen työstäminen ei myöskään ole aloittelijan tehtävä sen monimutkaisen rakenteen vuoksi. Ammattilaisten olisi suoritettava nämä tehtävät asianmukaisesti varustetussa korjaamossa.

Tilaa kytkimen osat autoosi verkossa Motointegratorilta

Kytkimellä on ratkaiseva merkitys auton liikkeelle saamisessa ja liikkeessä pitämisessä. Useiden kytkinosien kehittynyt vuorovaikutus mahdollistaa tämän prosessin kilometri toisensa jälkeen. Niin monimutkaisia kuin nämä prosessit ovatkin, tämä vuorovaikutus on myös hyvin herkkä. Jos tässä ilmenee ongelmia, ammattilaisten on toimittava kiireellisesti korjaamossa. Motointegratorista löydät aina oikeat varaosat eri kytkinosiin.