-4% autojen varaosista

Kytkinlevyt – Ford – KUORMA-AUTOT

(löytyi 4 tulosta)

Kytkin on yksi ajoneuvojen kuormitetuimmista osista. Kytkinlevyä käytetään pehmentämään tätä kuormitusta. Se yhdistää kytkimen eri osat.

Kytkinlevy on mukana, kun moottorin ja voimansiirron välinen yhteys katkaistaan ensin ja palautetaan sitten uudelleen vaihteenvaihdon aikana. Ilman kytkinlevyä kytkentäprosessi olisi paljon nykivämpi. Kytkinlevy on kuluva osa, ja se on ajoittain vaihdettava ajotyylin ja muiden vaikuttavien tekijöiden mukaan.

Verkkokaupastamme löydät kaikkien valmistajien ja ajoneuvomallien kytkinlevyt laadukkaasti ja edullisesti.

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Kytkinlevy SACHS 1878 008 031
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   1878 008 031
64,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinlevy LUK 324 0117 10
Valmistaja:   LUK
Valmistajan numero:   324 0117 10
71,98 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinlevy SACHS 1878 000 193
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   1878 000 193
87,38 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinlevy SACHS 1862 348 031
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   1862 348 031
61,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Minkälaisia kytkinlevyjä on olemassa?

Useimmissa ajoneuvoissa, joissa on nykyään manuaalivaihteisto, käytetään yksilevyistä kuivakytkintä. Yksilevyisen kuivakytkimen tärkeä osa on kytkinlevy. Useimmissa nykyisin käytetyissä vaihtoehdoissa se on painettu jousilla moottorin vauhtipyörää vasten. Jouset takaavat tietynlaisen kimmoisuuden, joka mahdollistaa kytkimen pehmeän kytkeytymisen.

Kytkinlevyllä on tärkeitä tehtäviä. Se määrittää myös sen, kuinka suuri siirrettävä vääntömomentti on. Koska kytkinlevyjen kuormitus on käytön aikana valtava, niiden on kestettävä hyvin lämpötiloja ja muita vaikutuksia. Tästä syystä levyissä käytetään materiaaleja, joita käytetään myös esimerkiksi jarrupaloissa.

Missä kytkinlevy sijaitsee autossa?

Kytkinlevy sijaitsee hyvin lähellä moottoria. Se painetaan moottorin vauhtipyörää vasten. Kytkinlevyjä on manuaalisissa ajoneuvoissa, mutta ei yleensä automaattisissa ajoneuvoissa.

Mitä tapahtuu, jos kytkinlevy on viallinen?

Kytkin on keskeinen osa moottorin ja vaihteiston alueella. Jos kytkinlevy ei enää toimi lainkaan, kytkimen kytkeminen ja irrottaminen tai käynnistäminen ei ole enää mahdollista. Ajoneuvo ei silloin ole enää liikennekelpoinen.

Kytkinlevy voi kuitenkin olla vaurioitunut ja toimia edelleen rajoitetusti. Tällöin on odotettavissa huomattavasti enemmän nykimistä vaihteita vaihdettaessa.

Viallinen kytkinlevy voi myös johtaa siihen, että epäonnistut seuraavassa yleisessä katsastuksessa. Koska kytkinlevyn alueella olevat jousielementit pehmentävät usein myös moottorin tärinää ohjaamoon päin, viallinen jousi voi johtaa siihen, että moottorin tärinä tuntuu voimakkaammin.

Kytkinlevyn vaurioitumisen syyt

Periaatteessa kytkinlevy kestää yli 100 000 km, jos siinä ei ole käytetty huonompaa materiaalia. Ratkaisevaa on kuitenkin myös ajotyyli. Joskus kytkin tai kytkinlevy on viallinen jo 30 000 km:n jälkeen. Huolellinen ja harkittu ajotapa on ratkaiseva. Tämä suojaa kytkintä ja siten myös kytkinlevyä:

  • Vältä ajamista liukuvalla kytkimellä.
  • Vaihda vaihteita siististi ja vältä voimansiirron narskuttelua.
  • Vaihda vaihteita kronologisesti, esimerkiksi 1. vaihteesta 2. vaihteeseen, mutta älä suoraan 1. vaihteesta 3. vaihteeseen.
  • Älä lähde liikkeelle korkeammilla vaihteilla.
  • Kytke peruutusvaihde päälle vasta, kun ajoneuvo on pysähtynyt kokonaan - ei silloin, kun se vielä rullaa hieman.
  • Älä paina kytkintä koko aikaa liikennevaloissa tai paikallaan ollessa.
  • Käytä käsijarrua ylämäkeen ajettaessa.
  • Älä anna ajoneuvon rullata hieman ennen liikkeellelähtöä liikennevaloissa. Hitaasti liikkuvassa liikenteessä kannattaa vaihtaa vapaalle ja antaa ajoneuvon vain rullata.
  • Huomioi ajoneuvon suurin sallittu hyötykuorma äläkä ylitä sitä.

Kytkinlevyä voidaan suojata huolellisella ajotavalla, mutta sitä ei voida ylläpitää aktiivisesti. Kytkinlevyn lähelle ei pääse.

Kytkinlevyä kannattaa miettiä, jos havaitset seuraavat oireet

Jos viallinen kytkinlevy irrotetaan, siihen kiinnittynyt päällyste on usein suurelta osin kulunut pois. Tällöin ainoa korjausvaihtoehto on kytkinlevyn vaihto. Tätä varten sinun on pääsääntöisesti käytävä korjaamolla - paitsi jos sinulla on paljon asiantuntemusta ja välineitä.

Jos korjaamolla vaihdetaan vain kytkinlevy, voit odottaa maksavasi noin 200 euroa. Vaihteiston alueella on kuitenkin usein lisävahinkoja. Täysin uusi kytkin voi olla huomattavasti kalliimpi.

Milloin sinun pitäisi käydä korjaamolla tai tarkastaa kytkinlevysi itse? Kiinnitä huomiota siihen, onko vaihdossa havaittavissa muutoksia. Usein toistuvat nykivät, jauhavat ja halkeilevat äänet ovat yhtä lailla varoitusmerkki kuin huomattavasti vaikeampi vaihteenvaihto.

Tilaa kytkinlevyt helposti Motointegratorin verkkokaupasta

Onko sinun vaihdettava kytkinlevy? Ei hätää! Voit tilata levyn helposti Motointegratorin verkkokaupasta. Meillä on komponentteja kaikilta suurimmilta kytkinlevyvalmistajilta. Osta kytkinlevy Peugeot 206:een tai muuhun malliin - saat toimituksen 2-4 arkipäivän kuluessa.

Etkö ole varma, minkä mallin tarvitset? Sitä suuremmalla syyllä voit tutustua verkkokauppaamme. Käytä hakutoimintoa löytääksesi sinulle sopivan kytkinlevyn. Jos sinulla on epäselvyyksiä, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme milloin tahansa. Asiantuntevat neuvojamme auttavat sinua mielellään.