Joulukausi 2024

Kytkinhaarukat – KUORMA-AUTOT

(löytyi 7 tulosta)

Viime vuosina valmistajat ovat luoneet monia nykyaikaisia ratkaisuja autojen tehokkuuden lisäämiseksi. Tämä on erityisen tärkeää bensiinin kulutuksen ja saastepäästöjen kannalta. Yksi moottoritilan tärkeistä osista on irroitushaarukka. Tämä komponentti on erityisen yleinen autoissa, joissa on manuaalivaihteisto. Kun painat kytkinpoljinta, se saa irroitushaarukan liikkeelle, joka vipuvaikutuksellaan irrottaa vauhtipyörän kytkinlevystä. Jos komponentti on viallinen, löydät Motointegratorista nopeasti sopivan varaosan lukuisilta premium-valmistajilta.

Autoon sopivat tuotteet: Mercedes-Benz AROCS 2552 L, teho: 517 hv/380 kW (vaihda)
Ennen kuin lisäät tuotteen ostoskoriin, tarkista tuoteselosteesta mahdolliset ajoneuvosta riippuvat rajoitukset ja tuoteominaisuudet varmistaaksesi, että valitsemasi tuote sopii ajoneuvoosi.
Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Irroitushaarukka, kytkin SACHS 3189 600 058
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3189 600 058
65,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitushaarukka, kytkin SACHS 3189 600 057
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3189 600 057
70,85 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen toimilaite VALEO 3400025
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   3400025
334,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihdevipu PETERS 010.190-10
Valmistaja:   PETERS
Valmistajan numero:   010.190-10
70,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerihaarukka FEBI BILSTEIN 177672
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   177672
65,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerihaarukka SACHS 3189 600 069
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3189 600 069
91,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen välikappale PROVIA PRO0510030
Valmistaja:   PROVIA
Valmistajan numero:   PRO0510030
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Irroitushaarukka vipuna kytkintä kytkettäessä

Irroitushaarukka on mekaaninen osa jokaista ajoneuvoa, jossa on manuaalivaihteisto. Se on eräänlainen vipu, jota käytetään voimien erottamiseen. Useimmissa tapauksissa irroitushaarukkaan vaikuttavat suuret voimat. Sen vuoksi on tärkeää, että tämä osa on kestävästi suunniteltu. Siksi irroitushaarukka on yleensä valmistettu metallista. Viime vuosina valmistajat ovat toistuvasti parantaneet tätä komponenttia. Se riippuu aina myös kyseisessä ajoneuvossa käytettävissä olevasta tilasta. Yleensä tämä määrää vapautushaarukan rakenteen. Muoto ja koko ovat kuitenkin aina samanlaiset.

Irroitushaarukka on suoraan yhteydessä irroituslaakeriin. Sen on otettava vastaan suuremmat aksiaalivoimat. Jos kytkinpoljinta ei painettu normaalin ajon aikana, pienikin kytkinpelti johti aiemmin pysähtymiseen. Nykyiset irroituslaakerit pystyvät yhä paremmin estämään kulumista. Hydraulisen kytkimen käyttämä laakeri voidaan integroida irroituslaakeriin. Mekaanisessa versiossa irroitushaarukan asento määräytyy kytkinpolkimen ja kytkimen välisen vaijerin perusteella. Hydraulinen versio vaatii kaksi ylimääräistä hydraulisylinteriä. Nämä pää- ja työsylinterit toimivat jarrunesteellä. Hydraulisen toiminnan tärkein etu on liikkuvien tai mekaanisten osien vähentäminen.

Miksi tarvitaan irroitushaarukka?

Irroitushaarukka on ensisijaisesti mukana ajoneuvon vaihteenvaihto- tai kytkinprosessissa. Se vastaa voiman erottamisesta. Yksinkertaisesti sanottuna irroitushaarukka muistuttaa vipua, joka erottaa moottorin ja vaihteiston toisistaan. Kun kytkinpoljinta painetaan, irroitushaarukkaa käytetään suoraan. Tämän vuoksi komponentti on erittäin tärkeä kaikissa ajoneuvoissa, joissa on manuaalinen vaihdekeppi. Ilman irroitinhaarukkaa vaihteenvaihto tai kytkimen käyttö ei olisi mahdollista. Kytkimen korjaukset on parasta antaa autoalan ammattilaisten tehtäväksi. Tämä johtuu siitä, että irroituslaakeri voi liukua oikein eikä jumiutua vain, jos irroitusmatkat on asetettu oikein.

Tämä on paikka, jossa irroitushaarukka sijaitsee ajoneuvossasi

Irroitushaarukka sijaitsee ajoneuvon moottorin ja vaihteiston välissä suoraan vaihteistokotelossa keskimmäisellä vaihteistoakselilla. Se on suoraan kytkinpolkimen yhteydessä. Sijainti voi hieman vaihdella ajoneuvotyypistä riippuen. Kuljettajana et näe irroitushaarukkaa suoraan. Se on asennettu syvälle ajoneuvoon. Voit vain tuntea irroitushaarukan hieman, kun painat kytkinpoljinta. Sijaintinsa vuoksi on tärkeää, että osa on tukevasti ja tarkasti paikallaan. Vain silloin saat hyvän palautteen kytkinpolkimesta. On myös huolehdittava siitä, että materiaalin kuluminen on mahdollisimman vähäistä, sillä irroitushaarukan vaihtaminen on sen sijainnin vuoksi vastaavasti laaja ja vaativa tehtävä.

Irroitushaarukan puutteet

Vuosien mittaan ja ajokilometreistä riippuen irroitushaarukka voi kuitenkin kulua. Tämä johtuu yleensä materiaalin väsymisestä tai taipumisesta. Vääränlainen käsittely tai onnettomuus voi kuitenkin myös johtaa vikaan. Jos irroitushaarukka rikkoutuu, vaihteita ei voi enää vaihtaa ajoneuvolla. Näin ollen ajoneuvo ei ole silloin käyttökelpoinen. Vian sattuessa vapautushaarukka on vaihdettava. Vain todella sopivia ja laadukkaita varaosia saa käyttää.

Viallisen irroitushaarukan huomaat ensisijaisesti siitä, että irroitusmatka muuttuu ja kytkinpoljin juuttuu sen seurauksena pohjaan.

Yksinkertaisesti osta uusi irroitushaarukka verkosta

Jos irroitushaarukka on vaihdettava, voit helposti ostaa sopivan varaosan Motointegratorista. Valikoimassamme on noin 5 miljoonaa autonosaa. Kaikki osat ovat tunnetuilta merkkivalmistajilta ja erityisen laadukkaita. Tarjoamme osat reiluun ja edulliseen hintaan. Asiakaspalvelumme neuvoo sinua mielellään, jos sinulla on ongelmia tai kysymyksiä. Verkkokaupastamme voit etsiä suoraan ja helposti haluamasi irroitushaarukan sellaisilta valmistajilta kuin FEBI BILSTEIN, LUK, SACHS tai SWAG. Käytä vain hakukonettamme löytääksesi oikean haarukan juuri sinun autoosi.