Joulukausi 2024

Kytkimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 1521 tulosta)

Kuorma-auton kytkin - voimakkaasti kuormitettu kuluva osa

Kuten henkilöautoissa, useimmissa kuorma-autoissa on yksilevyinen kuivakytkin. Kuluminen on kuitenkin huomattavasti suurempaa valtavan kuormituksen vuoksi. Jotta saavutettaisiin mahdollisimman pitkä käyttöikä, varaosiksi tulisi asentaa vain korkealaatuisia kuorma-auton kytkimiä. Laajassa verkkokaupassamme tarjoamme kytkinsarjoja lähes kaikkiin tavallisiin kuorma-autoihin näin laadukkaasti ja tavalliseen edulliseen hintaan.

Kytkimen tehtävä

Moottorin palamisen aikana vapautuva energia muunnetaan kampiakselin pyörimisliikkeeksi. Jos tämä pyörimisliike välitettäisiin 1:1 vetoakseleille, ajoneuvo tuskin lähtisi käyntiin eikä se saavuttaisi suuria nopeuksia. Tätä varten pyörimisliike on mukautettava eri välityssuhteiden avulla. Tämä tapahtuu, kun vaihdetaan eri vaihteille. Tämä edellyttää kuitenkin pyörimisliikkeen keskeyttämistä. Tämän tehtävän suorittaa kytkin. .

Sijoituskriteerit
Kytkinlevy DT Spare Parts 6.40126
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   6.40126
158,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitinlaakeri, kytkin SACHS 3151 600 568
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3151 600 568
104,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitinlaakeri, kytkin SACHS 3151 000 419
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3151 000 419
142,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitinlaakeri, kytkin SACHS 3151 249 001
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3151 249 001
219,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kaksoismassavauhtipyörä LUK 415 0808 10
Valmistaja:   LUK
Valmistajan numero:   415 0808 10
752,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruuvi, vauhtipyörä DT Spare Parts 1.40021
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   1.40021
11,27 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vauhtipyörä-hammaspyörä C.E.I 123337
Valmistaja:   C.E.I
Valmistajan numero:   123.337
78,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hammaskehä, vauhtipyörä BF 20090910505
Valmistaja:   BF
Valmistajan numero:   20090910505
59,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hammaskehä, vauhtipyörä BF 20090225002
Valmistaja:   BF
Valmistajan numero:   20090225002
27,64 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinsarja VALEO 835015
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   835015
480,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinsarja VALEO 801409
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   801409
126,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinlevy VALEO 806052
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   806052
88,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinsarja AISIN KN-206
Valmistaja:   AISIN
Valmistajan numero:   KN-206
213,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kaksoismassavauhtipyörä LUK 415 0268 10
Valmistaja:   LUK
Valmistajan numero:   415 0268 10
457,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinsarja VALEO 827448
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   827448
640,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Kuorma-auton kytkimien rakenne

Kuorma-autoissa kytkinrakenne on yleensä voimansiirron etuosassa (moottorin kohdalla), alkaen vauhtipyörästä, jossa on hammaskehä, kytkinlevystä ja sen vuorauksesta, ja sitten painerenkaasta, jota kutsutaan myös automaattilevyksi. Vapautuslaakeri kulkee myös akselilla. Kun kytkin irrotetaan, laukaisulaakeri painaa painerenkaan voimakkaita kalvojousia. Kuten vaihteiston puolella oleva painerengas, myös moottorin puolella oleva vauhtipyörä toimii kytkinlevyn kosketuspintana. Kuorma-autoissa laakerin laukaisu tapahtuu hydraulisesti, sähköisesti, pneumaattisesti tai sähköpneumaattisesti (EPS). .

Kuorma-auton kytkimien tyypilliset vauriot ja vauriomallit

Tasainen ja nykimätön käynnistys saadaan aikaan, kun kuljettaja päästää kytkimen hieman liukumaan. Tämä estää myös moottorin sammumisen. Kytkinlevyyn kohdistuu siis suuri rasitus. Kuorma-autoissa tämä rasitus on vieläkin suurempi, koska jopa 40 tonnin ja sitä suurempia painoja on saatettava liikkeelle. .

Jos kytkinpäällyste on pahasti kulunut, kytkin jauhaa tavallista pidempään ja kuumenee huomattavasti. Tämä voi aiheuttaa vauhtipyörän ja painerenkaan hehkutuksen ja sinistymisen. Metallista tulee kovaa ja huokoista, mutta myös haurasta. Kytkin voi myös kovettua ja muuttua lasimaiseksi, kuten liian kuuma jarrupäällyste. Kytkin luistaa nyt erittäin helposti ja hallitsemattomasti. .

Kuorma-auton kytkimien vaihto mieluiten kytkinsarjana

Toinen tyypillinen vaurio, joka voi nyt tapahtua: laakerin laukaisulaakerin rasva kuumenee liikaa ja loppuu. Tämä on havaittavissa jyrisevänä jyrinänä. Jos laukaisulaakeri jumiutuu, se voi myös kuluttaa ja tuhota kalvojousien kärjet. Usein viallinen laakeri ei ole heti havaittavissa kytkimen vaihdon yhteydessä. .

Ei ole kuitenkaan harvinaista, että ensimmäiset merkit vaurioista ilmenevät muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. Sitten, kuten kytkimen vaihdon yhteydessä, koko vaihteisto on irrotettava uudelleen. Sen vuoksi kytkinlevy on aina vaihdettava kytkinvaurion sattuessa yhdessä painerenkaan (automaattisen levyn) ja laakerin kanssa. Vauhtipyörän tuki puolestaan tarkastetaan silmämääräisesti sinisen hehkutuksen ja hiushalkeamien varalta. . .

Laadukkaat kuorma-auton kytkimet edullisissa olosuhteissa

Valtavan kuormituksen vuoksi erityisesti kuorma-auton kytkimissä on käytettävä vain korkealaatuisia varaosia. Tarjoamme näitä edulliseen hintaan verkkokaupassamme. Tietenkin myös kattavat lisävarusteet, kuten laukaisulaakerit ja kytkinsylinterit, löytyvät selkeästi järjestetyistä luokista. Tarjoamme vain korkealaatuisia varaosia EU:ssa sertifioiduilta valmistajilta. .