Joulukausi 2024

Kytkimet – Iveco – KUORMA-AUTOT

(löytyi 202 tulosta)

Kuorma-auton kytkin - voimakkaasti kuormitettu kuluva osa

Kuten henkilöautoissa, useimmissa kuorma-autoissa on yksilevyinen kuivakytkin. Kuluminen on kuitenkin huomattavasti suurempaa valtavan kuormituksen vuoksi. Jotta saavutettaisiin mahdollisimman pitkä käyttöikä, varaosiksi tulisi asentaa vain korkealaatuisia kuorma-auton kytkimiä. Laajassa verkkokaupassamme tarjoamme kytkinsarjoja lähes kaikkiin tavallisiin kuorma-autoihin näin laadukkaasti ja tavalliseen edulliseen hintaan.

Kytkimen tehtävä

Moottorin palamisen aikana vapautuva energia muunnetaan kampiakselin pyörimisliikkeeksi. Jos tämä pyörimisliike välitettäisiin 1:1 vetoakseleille, ajoneuvo tuskin lähtisi käyntiin eikä se saavuttaisi suuria nopeuksia. Tätä varten pyörimisliike on mukautettava eri välityssuhteiden avulla. Tämä tapahtuu, kun vaihdetaan eri vaihteille. Tämä edellyttää kuitenkin pyörimisliikkeen keskeyttämistä. Tämän tehtävän suorittaa kytkin. .

Sijoituskriteerit
Hammaskehä, vauhtipyörä C.E.I 123244
Valmistaja:   C.E.I
Valmistajan numero:   123244
70,43 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy FEBI BILSTEIN 105294
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   105294
63,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinlevy FEBI BILSTEIN 105086
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   105086
159,17 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitinlaakeri FEBI BILSTEIN 105262
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   105262
131,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinlevy FEBI BILSTEIN 105026
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   105026
165,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hammaskehä, vauhtipyörä C.E.I 123141
Valmistaja:   C.E.I
Valmistajan numero:   123141
67,25 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinlevy FEBI BILSTEIN 105047
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   105047
85,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinsarja VALEO 827014
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   827014
241,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinsarja VALEO 006757
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   006757
230,81 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitinlaakeri, kytkin VALEO 806535
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   806535
125,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitinlaakeri, kytkin VALEO 806507
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   806507
64,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinsarja VALEO 827462
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   827462
875,38 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitinlaakeri, kytkin LUK 500 1171 10
Valmistaja:   LUK
Valmistajan numero:   500 1171 10
90,55 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinsarja VALEO 827460
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   827460
866,38 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinsarja VALEO 809126
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   809126
439,73 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Kuorma-auton kytkimien rakenne

Kuorma-autoissa kytkinrakenne on yleensä voimansiirron etuosassa (moottorin kohdalla), alkaen vauhtipyörästä, jossa on hammaskehä, kytkinlevystä ja sen vuorauksesta, ja sitten painerenkaasta, jota kutsutaan myös automaattilevyksi. Vapautuslaakeri kulkee myös akselilla. Kun kytkin irrotetaan, laukaisulaakeri painaa painerenkaan voimakkaita kalvojousia. Kuten vaihteiston puolella oleva painerengas, myös moottorin puolella oleva vauhtipyörä toimii kytkinlevyn kosketuspintana. Kuorma-autoissa laakerin laukaisu tapahtuu hydraulisesti, sähköisesti, pneumaattisesti tai sähköpneumaattisesti (EPS). .

Kuorma-auton kytkimien tyypilliset vauriot ja vauriomallit

Tasainen ja nykimätön käynnistys saadaan aikaan, kun kuljettaja päästää kytkimen hieman liukumaan. Tämä estää myös moottorin sammumisen. Kytkinlevyyn kohdistuu siis suuri rasitus. Kuorma-autoissa tämä rasitus on vieläkin suurempi, koska jopa 40 tonnin ja sitä suurempia painoja on saatettava liikkeelle. .

Jos kytkinpäällyste on pahasti kulunut, kytkin jauhaa tavallista pidempään ja kuumenee huomattavasti. Tämä voi aiheuttaa vauhtipyörän ja painerenkaan hehkutuksen ja sinistymisen. Metallista tulee kovaa ja huokoista, mutta myös haurasta. Kytkin voi myös kovettua ja muuttua lasimaiseksi, kuten liian kuuma jarrupäällyste. Kytkin luistaa nyt erittäin helposti ja hallitsemattomasti. .

Kuorma-auton kytkimien vaihto mieluiten kytkinsarjana

Toinen tyypillinen vaurio, joka voi nyt tapahtua: laakerin laukaisulaakerin rasva kuumenee liikaa ja loppuu. Tämä on havaittavissa jyrisevänä jyrinänä. Jos laukaisulaakeri jumiutuu, se voi myös kuluttaa ja tuhota kalvojousien kärjet. Usein viallinen laakeri ei ole heti havaittavissa kytkimen vaihdon yhteydessä. .

Ei ole kuitenkaan harvinaista, että ensimmäiset merkit vaurioista ilmenevät muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. Sitten, kuten kytkimen vaihdon yhteydessä, koko vaihteisto on irrotettava uudelleen. Sen vuoksi kytkinlevy on aina vaihdettava kytkinvaurion sattuessa yhdessä painerenkaan (automaattisen levyn) ja laakerin kanssa. Vauhtipyörän tuki puolestaan tarkastetaan silmämääräisesti sinisen hehkutuksen ja hiushalkeamien varalta. . .

Laadukkaat kuorma-auton kytkimet edullisissa olosuhteissa

Valtavan kuormituksen vuoksi erityisesti kuorma-auton kytkimissä on käytettävä vain korkealaatuisia varaosia. Tarjoamme näitä edulliseen hintaan verkkokaupassamme. Tietenkin myös kattavat lisävarusteet, kuten laukaisulaakerit ja kytkinsylinterit, löytyvät selkeästi järjestetyistä luokista. Tarjoamme vain korkealaatuisia varaosia EU:ssa sertifioiduilta valmistajilta. .