Joulukausi 2024

Kytkimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 1521 tulosta)

Kuorma-auton kytkin - voimakkaasti kuormitettu kuluva osa

Kuten henkilöautoissa, useimmissa kuorma-autoissa on yksilevyinen kuivakytkin. Kuluminen on kuitenkin huomattavasti suurempaa valtavan kuormituksen vuoksi. Jotta saavutettaisiin mahdollisimman pitkä käyttöikä, varaosiksi tulisi asentaa vain korkealaatuisia kuorma-auton kytkimiä. Laajassa verkkokaupassamme tarjoamme kytkinsarjoja lähes kaikkiin tavallisiin kuorma-autoihin näin laadukkaasti ja tavalliseen edulliseen hintaan.

Kytkimen tehtävä

Moottorin palamisen aikana vapautuva energia muunnetaan kampiakselin pyörimisliikkeeksi. Jos tämä pyörimisliike välitettäisiin 1:1 vetoakseleille, ajoneuvo tuskin lähtisi käyntiin eikä se saavuttaisi suuria nopeuksia. Tätä varten pyörimisliike on mukautettava eri välityssuhteiden avulla. Tämä tapahtuu, kun vaihdetaan eri vaihteille. Tämä edellyttää kuitenkin pyörimisliikkeen keskeyttämistä. Tämän tehtävän suorittaa kytkin. .

Sijoituskriteerit
Irroitinlaakeri, kytkin SACHS 3151 000 419
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3151 000 419
142,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy SACHS 3082 199 102
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3082 199 102
186,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy VALEO 805769
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   805769
225,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinlevy VALEO 806127
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   806127
215,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinlevy VALEO 806128
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   806128
265,44 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Irroitinlaakeri, kytkin SACHS 3151 249 001
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3151 249 001
219,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, vauhtipyörä FEBI BILSTEIN 45616
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   45616
40,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vauhtipyörän ruuvi FEBI BILSTEIN 02403
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   02403
1,56 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vauhtipyörä-hammaspyörä C.E.I 123337
Valmistaja:   C.E.I
Valmistajan numero:   123.337
78,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hammaskehä, vauhtipyörä BF 20090225002
Valmistaja:   BF
Valmistajan numero:   20090225002
27,64 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hammaskehä, vauhtipyörä BF 20090910505
Valmistaja:   BF
Valmistajan numero:   20090910505
59,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, vauhtipyörä FEBI BILSTEIN 31384
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   31384
32,41 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kaksoismassavauhtipyörä LUK 415 0808 10
Valmistaja:   LUK
Valmistajan numero:   415 0808 10
752,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, kardaaniakselin keskilaakeri DT Spare Parts 1.13065
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   1.13065
15,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkinhaarukka ZF 6060368066ZF
Valmistaja:   ZF
Valmistajan numero:   6060368066ZF
121,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Kuorma-auton kytkimien rakenne

Kuorma-autoissa kytkinrakenne on yleensä voimansiirron etuosassa (moottorin kohdalla), alkaen vauhtipyörästä, jossa on hammaskehä, kytkinlevystä ja sen vuorauksesta, ja sitten painerenkaasta, jota kutsutaan myös automaattilevyksi. Vapautuslaakeri kulkee myös akselilla. Kun kytkin irrotetaan, laukaisulaakeri painaa painerenkaan voimakkaita kalvojousia. Kuten vaihteiston puolella oleva painerengas, myös moottorin puolella oleva vauhtipyörä toimii kytkinlevyn kosketuspintana. Kuorma-autoissa laakerin laukaisu tapahtuu hydraulisesti, sähköisesti, pneumaattisesti tai sähköpneumaattisesti (EPS). .

Kuorma-auton kytkimien tyypilliset vauriot ja vauriomallit

Tasainen ja nykimätön käynnistys saadaan aikaan, kun kuljettaja päästää kytkimen hieman liukumaan. Tämä estää myös moottorin sammumisen. Kytkinlevyyn kohdistuu siis suuri rasitus. Kuorma-autoissa tämä rasitus on vieläkin suurempi, koska jopa 40 tonnin ja sitä suurempia painoja on saatettava liikkeelle. .

Jos kytkinpäällyste on pahasti kulunut, kytkin jauhaa tavallista pidempään ja kuumenee huomattavasti. Tämä voi aiheuttaa vauhtipyörän ja painerenkaan hehkutuksen ja sinistymisen. Metallista tulee kovaa ja huokoista, mutta myös haurasta. Kytkin voi myös kovettua ja muuttua lasimaiseksi, kuten liian kuuma jarrupäällyste. Kytkin luistaa nyt erittäin helposti ja hallitsemattomasti. .

Kuorma-auton kytkimien vaihto mieluiten kytkinsarjana

Toinen tyypillinen vaurio, joka voi nyt tapahtua: laakerin laukaisulaakerin rasva kuumenee liikaa ja loppuu. Tämä on havaittavissa jyrisevänä jyrinänä. Jos laukaisulaakeri jumiutuu, se voi myös kuluttaa ja tuhota kalvojousien kärjet. Usein viallinen laakeri ei ole heti havaittavissa kytkimen vaihdon yhteydessä. .

Ei ole kuitenkaan harvinaista, että ensimmäiset merkit vaurioista ilmenevät muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. Sitten, kuten kytkimen vaihdon yhteydessä, koko vaihteisto on irrotettava uudelleen. Sen vuoksi kytkinlevy on aina vaihdettava kytkinvaurion sattuessa yhdessä painerenkaan (automaattisen levyn) ja laakerin kanssa. Vauhtipyörän tuki puolestaan tarkastetaan silmämääräisesti sinisen hehkutuksen ja hiushalkeamien varalta. . .

Laadukkaat kuorma-auton kytkimet edullisissa olosuhteissa

Valtavan kuormituksen vuoksi erityisesti kuorma-auton kytkimissä on käytettävä vain korkealaatuisia varaosia. Tarjoamme näitä edulliseen hintaan verkkokaupassamme. Tietenkin myös kattavat lisävarusteet, kuten laukaisulaakerit ja kytkinsylinterit, löytyvät selkeästi järjestetyistä luokista. Tarjoamme vain korkealaatuisia varaosia EU:ssa sertifioiduilta valmistajilta. .