Joulukausi 2024

Kytkimen painelevyt – KIA – KUORMA-AUTOT

(löytyi 31 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Kytkimen painelevyt.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle KIA
Sijoituskriteerit
Kytkimen painelevy SACHS 3082 634 114
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3082 634 114
61,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy LUK 124 0046 10
Valmistaja:   LUK
Valmistajan numero:   124 0046 10
55,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy LUK 119 0147 10
Valmistaja:   LUK
Valmistajan numero:   119 0147 10
9,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy SACHS 3082 043 132
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3082 043 132
61,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy SACHS 3082 001 184
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3082 001 184
62,31 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy LUK 123 0155 10
Valmistaja:   LUK
Valmistajan numero:   123 0155 10
53,98 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy AISIN CT-912
Valmistaja:   AISIN
Valmistajan numero:   CT-912
81,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy SACHS 3082 001 168
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3082 001 168
39,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy AISIN CTX-126
Valmistaja:   AISIN
Valmistajan numero:   CTX-126
59,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy AISIN CTX-062
Valmistaja:   AISIN
Valmistajan numero:   CTX-062
57,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy LUK 121 0089 10
Valmistaja:   LUK
Valmistajan numero:   121 0089 10
47,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy SACHS 3082 307 232
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3082 307 232
66,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy SACHS 3082 156 031
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3082 156 031
67,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy SACHS 3082 000 476
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3082 000 476
102,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kytkimen painelevy SACHS 3082 299 335
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3082 299 335
57,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mikä on kytkimen painelevyn tehtävä?

Moottorissa on vauhtipyörä, joka vakauttaa moottorin käyntiä, antaa ulkopuoliset hampaat käynnistysvaihteelle ja välittää vääntömomentin kytkinlevylle. Kytkinlevy on asennettu liikuteltavasti hammaspyöräakselille, ja sitä voidaan siirtää edestakaisin. Painelevy pujotetaan kytkinlevyn päälle ja kiinnitetään tiukasti moottorin vauhtipyörään. Painelevyn keskellä on levyjouset, jotka painavat kytkinlevyn levossaan moottorin vauhtipyörää vasten. Tämä luo kitkayhteyden moottorin ja voimansiirtoakselin välille, ja vääntömomentti voidaan siirtää.

Kun kytkinpoljinta painetaan, irroitinlaakeri, jota kutsutaan myös työntölaakeriksi, painaa keskellä olevia kalvojousia. Tämä saa levyn jouset reagoimaan kuin keinukahva ja nostamaan kytkinlevyn reunaa hieman vauhtipyörästä. Tämä katkaisee kitkaliitoksen, eli moottori ja vaihteisto ovat nyt erillään.

Käynnistettäessä ei tapahdu täydellistä irrotusta, mutta kytkinlevyyn kohdistuva paine vähenee. Kytkin jauhaa kytkinpolkimen asennon mukaan, eikä voima siirry enää 1:1 moottorista vaihteistoon. Kytkin jauhaa ja mahdollistaa tasaisen käynnistyksen, kunnes kytkinpoljinta ei enää paineta.

Kytkimen ja painelevyn viat

Kun kytkin kytketään ja irrotetaan, kytkimen osat rasittuvat ja kuluvat. Kulumista voi kuitenkin tapahtua myös ilman, että kytkintä käytetään. Kytkimen viallisesta osasta riippuen vaihteen siirto tai voimansiirto voi häiriintyä.

Kytkinlevyn viat

Kytkinlevy kuluu eniten, koska jarrupalojen tavoin se kuluu hieman joka kerta, kun kytkin kytketään. Tämä pätee vielä enemmän käynnistettäessä, kun kytkinlevy ei lepää tukevasti vauhtipyörän päällä vaan hankaa sitä. Jos kytkinlevyn pinta on kulunut, se voi luistaa. Kiihtyessä tai rinteessä, kun kytkimen kuormitus kasvaa, ensimmäinen luisto on usein havaittavissa. Heti kun se alkaa luistaa, kytkinlevyn kuluminen kasvaa nopeasti.

Kuluneet kytkinlevyt voivat myös olla syynä siihen, että vaihteen vaihtaminen vaikeutuu ja vaihteisto tuottaa säröääniä vaihdettaessa. Laadukkaat kytkinlevyt sekä täydelliset kytkimen korjaussarjat löytyvät Motointegratorilta huippulaatuisina.

Painelevyn viat

Painelevyn kalvojousien on jatkuvasti painettava kytkinlevyä vauhtipyörää vasten, jotta moottorin vääntömomentti siirtyy voimansiirtoakselille. Jos jouset väsyvät, taipuvat tai katkeavat, voi syntyä ongelmia. Toisaalta kitkayhteys on rajoitettu, ja jopa ehjä kytkinlevy voi luistaa riittämättömän kosketuspaineen vuoksi. Kytkinlevyn jouset välittävät myös kytkinpolkimen voiman kytkinlevyn nostamiseksi, mikä on myös silloin mahdollista vain rajoitetusti tai ei ollenkaan. Vaikka kytkin on painettuna, ajoneuvo voi rullata hitaasti pois, vaihteisto ja moottori eivät ole täysin erillään. Myös vaihteiden vaihtaminen vaikeutuu, ja vaihteistosta kuuluu jälleen säröääniä. Motointegratorista saat painelevyt huippuvalmistajilta edullisesti.

Viat irroitinlaakerissa

Irroitinlaakeri painaa kupin jousia, kun kytkintä käytetään, ja nostaa siten kytkinlevyn vauhtipyörästä. Jos irroitinlaakeri on viallinen, äänet havaitaan yleensä ensimmäisenä, kun kytkintä käytetään. Jos kuluminen etenee, äänet jatkuvat myös kytkimen vapauttamisen jälkeen. Ei kestä kauan, ennen kuin painelaakeri on tuhoutunut eikä kytkintä voi enää käyttää. Työntölaakerin lisääntynyt kuluminen johtuu usein käyttövirheistä. Jos jalka asetetaan kevyesti kytkinpolkimelle ajon aikana, irroitinlaakerin kuluminen alkaa. Pitkä ajomatka voi siten aiheuttaa kulumista, joka on verrattavissa lukemattomiin kytkimen käyttökertoihin.

Vauhtipyörän viat

Vauhtipyörän massan ansiosta moottori käy tasaisemmin ja tärinät vaimenevat. Vauhtipyörässä olevat viat näkyvät tärinän lisääntymisenä tai moottorin epätasaisena käyntinä. Jos vauhtipyörän ulkopuolella oleva hammasratas on vaurioitunut, moottorin käynnistämisessä voi olla ongelmia tai se ei ehkä käynnisty lainkaan. Löydät ajoneuvoosi sopivat uudet vauhtipyörät, kuten kaksoismassavauhtipyörän (DMF), Motointegrator-verkkokaupan hakusivun kautta.

Viallinen kytkinvaijeri

Kytkinvaijerit kulkevat kytkinpolkimesta vaihteiston kytkimeen. Sääolosuhteiden vuoksi, erityisesti talvella, kytkinvaijerit voivat hidastua tai juuttua kokonaan. Usein kytkinvaijeri katkeaa, eikä kytkintä voi enää käyttää. Kytkinvaijeri on parempi tarkastaa heti, kun kytkimessä ilmenee ongelmia. Jos osa teräsvaijerin langoista on jo irronnut, se on vaihdettava mahdollisimman pian. Kytkinvaijeria tarvitaan käynnistämiseen ja vaihteiden vaihtamiseen. Motointegratorista saat autoosi uudet kytkinvaijerit tai painelevyt huippuluokan valmistajilta, kuten LUK, KAWE tai FEBI BILSTEIN.