- Pusty
Kytkimen painelevyt
(löytyi 90 tulosta)
Manuaalivaihteistolla varustetuissa henkilöautoissa kytkin mahdollistaa moottorin ja vaihteiston välisen voimansiirron kytkemisen ja irrottamisen. Erottelu on tarpeen käynnistyksen ja vaihteenvaihdon yhteydessä. Kytkin koostuu useista osista. Kytkimen tärkeä tehtävä on painelevy. Painelevyn viat ja kuluminen voivat aiheuttaa useita ongelmia, esimerkiksi sen, että kytkin ei enää erottele voimansiirtoa kunnolla. Myös päinvastainen on mahdollista. Moottorin ja vaihteiston välillä ei ole enää täydellistä yhteyttä. Molemmat voivat tapahtua erikseen tai samanaikaisesti. Motointegratorista saat yli miljoonan varaosan ja lisävarusteen joukosta erittäin edullisesti henkilöautojen, moottoripyörien ja kuorma-autojen kytkimen osat, kuten painelevyn, laakerin tai kytkinlevyn.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Kytkimen painelevyt.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Mikä on kytkimen painelevyn tehtävä?
Moottorissa on vauhtipyörä, joka vakauttaa moottorin käyntiä, antaa ulkopuoliset hampaat käynnistysvaihteelle ja välittää vääntömomentin kytkinlevylle. Kytkinlevy on asennettu liikuteltavasti hammaspyöräakselille, ja sitä voidaan siirtää edestakaisin. Painelevy pujotetaan kytkinlevyn päälle ja kiinnitetään tiukasti moottorin vauhtipyörään. Painelevyn keskellä on levyjouset, jotka painavat kytkinlevyn levossaan moottorin vauhtipyörää vasten. Tämä luo kitkayhteyden moottorin ja voimansiirtoakselin välille, ja vääntömomentti voidaan siirtää.
Kun kytkinpoljinta painetaan, irroitinlaakeri, jota kutsutaan myös työntölaakeriksi, painaa keskellä olevia kalvojousia. Tämä saa levyn jouset reagoimaan kuin keinukahva ja nostamaan kytkinlevyn reunaa hieman vauhtipyörästä. Tämä katkaisee kitkaliitoksen, eli moottori ja vaihteisto ovat nyt erillään.
Käynnistettäessä ei tapahdu täydellistä irrotusta, mutta kytkinlevyyn kohdistuva paine vähenee. Kytkin jauhaa kytkinpolkimen asennon mukaan, eikä voima siirry enää 1:1 moottorista vaihteistoon. Kytkin jauhaa ja mahdollistaa tasaisen käynnistyksen, kunnes kytkinpoljinta ei enää paineta.
Kytkimen ja painelevyn viat
Kun kytkin kytketään ja irrotetaan, kytkimen osat rasittuvat ja kuluvat. Kulumista voi kuitenkin tapahtua myös ilman, että kytkintä käytetään. Kytkimen viallisesta osasta riippuen vaihteen siirto tai voimansiirto voi häiriintyä.
Kytkinlevyn viat
Kytkinlevy kuluu eniten, koska jarrupalojen tavoin se kuluu hieman joka kerta, kun kytkin kytketään. Tämä pätee vielä enemmän käynnistettäessä, kun kytkinlevy ei lepää tukevasti vauhtipyörän päällä vaan hankaa sitä. Jos kytkinlevyn pinta on kulunut, se voi luistaa. Kiihtyessä tai rinteessä, kun kytkimen kuormitus kasvaa, ensimmäinen luisto on usein havaittavissa. Heti kun se alkaa luistaa, kytkinlevyn kuluminen kasvaa nopeasti.
Kuluneet kytkinlevyt voivat myös olla syynä siihen, että vaihteen vaihtaminen vaikeutuu ja vaihteisto tuottaa säröääniä vaihdettaessa. Laadukkaat kytkinlevyt sekä täydelliset kytkimen korjaussarjat löytyvät Motointegratorilta huippulaatuisina.
Painelevyn viat
Painelevyn kalvojousien on jatkuvasti painettava kytkinlevyä vauhtipyörää vasten, jotta moottorin vääntömomentti siirtyy voimansiirtoakselille. Jos jouset väsyvät, taipuvat tai katkeavat, voi syntyä ongelmia. Toisaalta kitkayhteys on rajoitettu, ja jopa ehjä kytkinlevy voi luistaa riittämättömän kosketuspaineen vuoksi. Kytkinlevyn jouset välittävät myös kytkinpolkimen voiman kytkinlevyn nostamiseksi, mikä on myös silloin mahdollista vain rajoitetusti tai ei ollenkaan. Vaikka kytkin on painettuna, ajoneuvo voi rullata hitaasti pois, vaihteisto ja moottori eivät ole täysin erillään. Myös vaihteiden vaihtaminen vaikeutuu, ja vaihteistosta kuuluu jälleen säröääniä. Motointegratorista saat painelevyt huippuvalmistajilta edullisesti.
Viat irroitinlaakerissa
Irroitinlaakeri painaa kupin jousia, kun kytkintä käytetään, ja nostaa siten kytkinlevyn vauhtipyörästä. Jos irroitinlaakeri on viallinen, äänet havaitaan yleensä ensimmäisenä, kun kytkintä käytetään. Jos kuluminen etenee, äänet jatkuvat myös kytkimen vapauttamisen jälkeen. Ei kestä kauan, ennen kuin painelaakeri on tuhoutunut eikä kytkintä voi enää käyttää. Työntölaakerin lisääntynyt kuluminen johtuu usein käyttövirheistä. Jos jalka asetetaan kevyesti kytkinpolkimelle ajon aikana, irroitinlaakerin kuluminen alkaa. Pitkä ajomatka voi siten aiheuttaa kulumista, joka on verrattavissa lukemattomiin kytkimen käyttökertoihin.
Vauhtipyörän viat
Vauhtipyörän massan ansiosta moottori käy tasaisemmin ja tärinät vaimenevat. Vauhtipyörässä olevat viat näkyvät tärinän lisääntymisenä tai moottorin epätasaisena käyntinä. Jos vauhtipyörän ulkopuolella oleva hammasratas on vaurioitunut, moottorin käynnistämisessä voi olla ongelmia tai se ei ehkä käynnisty lainkaan. Löydät ajoneuvoosi sopivat uudet vauhtipyörät, kuten kaksoismassavauhtipyörän (DMF), Motointegrator-verkkokaupan hakusivun kautta.
Viallinen kytkinvaijeri
Kytkinvaijerit kulkevat kytkinpolkimesta vaihteiston kytkimeen. Sääolosuhteiden vuoksi, erityisesti talvella, kytkinvaijerit voivat hidastua tai juuttua kokonaan. Usein kytkinvaijeri katkeaa, eikä kytkintä voi enää käyttää. Kytkinvaijeri on parempi tarkastaa heti, kun kytkimessä ilmenee ongelmia. Jos osa teräsvaijerin langoista on jo irronnut, se on vaihdettava mahdollisimman pian. Kytkinvaijeria tarvitaan käynnistämiseen ja vaihteiden vaihtamiseen. Motointegratorista saat autoosi uudet kytkinvaijerit tai painelevyt huippuluokan valmistajilta, kuten LUK, KAWE tai FEBI BILSTEIN.