- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Kytkimen laakerit – MAATALOUS
(löytyi 150 tulosta)
Yksi vaihteiston osa on kuorma-autojen kytkimen laakeri. Se erottaa levyt toisistaan. Pääasiassa laakeri kytkeytyy irrotuslaakeriin aina, kun vaihdat ajoneuvon vaihteita ja moottori on tällä hetkellä vapaa-asennossa.
Valmistaja: | SACHS |
Valmistajan numero: | 3151 051 031 |
Valmistaja: | SACHS |
Valmistajan numero: | 3182 008 041 |
Valmistaja: | CARRARO |
Valmistajan numero: | 126036-CR |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 105270 |
Mikä on kytkimen laakeri ja mitä tehtäviä sillä on kuorma-autossa?
Kuorma-autosi kytkimen laakeri on yksi eniten kuormitetuista osista. Löydät laukaisulaakerin suoraan laukaisuhaarukasta. Tämä yhdistää kytkinsylinterin ja kytkinlaakerin. Prosessin aikana kytkimen laakeri joko painaa suoraan kytkimen toimilaitetta tai vetää sen erilleen. Valmistajasta riippuen kytkimen virtakytkentä katkeaa vetämällä tai myös työntämällä. Aina kun painat kytkinpoljinta, kytkimen laakeri kuormittuu. Sama tapahtuu automatisoidun manuaalivaihteiston kanssa, jonka useimmat kuorma-autovalmistajat asentavat. Toisin kuin ajoneuvoissa, joissa on täysin automaattivaihteisto, näissä kuorma-autoissa on myös laukaisulaakeri ja automaattikytkin sekä tavallinen kytkin, jossa on levy. Vaihteet vaihdetaan tässä tapauksessa ainoastaan elektronisesti ja pneumaattisesti. Täysautomaattivaihteistot on varustettu momentinmuuntimella.
Lisäksi kuorma-auton kytkimen laakereihin kohdistuu erittäin suuri lämpökuorma, koska kytkimen liukumisen aikana voi esiintyä lyhytaikaisesti erittäin korkeita lämpötiloja.
Kytkinkotelossa sijaitseva kytkimen laakeri voidaan vaihtaa vain suurella vaivalla. Tämä johtuu siitä, että se on yleensä kiinnitetty manuaalivaihteistoon ja yhdistää vaihteiston moottoriin. Kytkimen laakerin vaihtaminen edellyttää manuaalivaihteiston irrottamista ja asentamista.
Mitä eroja on kuorma-autojen erityyppisten kytkinlaakerien välillä?
Kuorma-autoissa on hydraulisia ja mekaanisia kytkimen laakereita. Hydraulisia laakereita ohjaa jatkuvasti kasvava nestepaine pääsylinterissä. Kun painat poljinta, paine siirtyy työsylinteriin. Tällöin kytkimen laakeri alkaa liikkua.
Kytkimen mekaanista laakeria käytetään vaijerilla. Yksinkertaisen rakenteensa ansiosta ne ovat suhteellisen tehottomia.
Miten voin tunnistaa viallisen kytkimen laakerin?
Koska kytkimen laakerit ovat kuorma-autojen kuluvia osia, ne on aika ajoin vaihdettava. Kuljettaja voi tuskin jättää huomiotta viallisen kytkimen laakerin. Metalliosien hankautuminen toisiinsa aiheuttaa kovaa taustamelua. Jos kytkimen laakeri on viallinen, voit kokea oireita, kuten äänetön
- Whistling
- Rattling
- Hionta
Nämä ilmiöt johtuvat toisaalta laakereihin kohdistuvasta suuresta rasituksesta , kun kytkintä painetaan. Toisaalta ääniä voi kuulua myös silloin, kun laakeri ei ole kuormitettuna . Melu riippuu vaurion laajuudesta. Toisinaan nämä äänet voivat johtua vaihteiston vaurioitumisesta. Siksi sinun on aina otettava yhteyttä asiantuntijaan, joka tuntee tämän asian.
Jos kuorma-autosi kytkimen laakerissa on tällä hetkellä vika, esiintyvä akustiikka muistuttaa pienemmän äänenvoimakkuuden viheltävää ääntä. Se tapahtuu aina, kun painat kytkintä. Joissakin tapauksissa tämä ääni häviää lyhyessä ajassa, mutta ilmestyy uudelleen epäsäännöllisin väliajoin. Voit edelleen ajaa, mutta älä viivyttele asiantuntijan luona käyntiä liian kauan.
Jos kytkimen laakeri on viallinen, kytkinlevyjä on mahdotonta irrottaa virheettömästi. Tämän seurauksena levyt hankautuvat toisiaan vasten, mikä taas näkyy viheltävänä äänenä. Kytkinlevyt kuluvat niin paljon, että koko kytkin on vaihdettava. Voit kuulla, onko kuorma-autosi kytkimen laakeri viallinen, vaihteistosta tulevasta äänestä, joka reagoi vaihdekeppiin.
Älä siis koskaan aja eteenpäin viallisella kytkimen laakerilla. Jos näin tapahtuu, melu lisääntyy. Jos et reagoi tähän, seurauksena on itsestään hajoavan kytkimen laakerin aiheuttama vahinko, joka voi joskus tulla hyvin kalliiksi. Lisäksi vaarana on lisävahinkojen syntyminen, kun ajetaan viallisella laakerilla, mikä pahimmassa tapauksessa johtaa kytkimen pettämiseen. Vaikka akustiikka on toisinaan jälleen heikentynyt, vika on edelleen olemassa.
Viallinen kytkimen laakeri ei ole korjattavissa
Kuorma-auton kytkimen laakeri ei ole korjattavissa. Jos komponentti on kulunut tiheän käytön vuoksi, ainoa keino, joka auttaa, on sen vaihtaminen. Koska voiteluaine menettää positiivisia ominaisuuksiaan käytön edetessä, viallinen laakeri ei ole harvinaista, koska se on joutunut kosketuksiin lian ja veden kanssa.
Jos kytkin aiotaan vaihtaa, myös kuorma-auton kytkinlaakeri on aina vaihdettava. Sama pätee, jos moottorin tiivistäminen on tarpeen. Näin säästät pitkällä aikavälillä huomattavia kustannuksia. Tämä johtuu siitä, että usein toistuvat kuormitukset aiheuttavat vanhempien kytkimen laakereiden rikkoutumisen, jolloin ajoneuvon kuljettaminen ei enää onnistu. Lisäksi hinauskustannukset ovat tarvittaessa huomattavat. Siksi Motointegratorin verkkokauppa neuvoo: Jos vaihdelaatikko on irrotettava, vaihda yleensä vapautusvipu ja laakeri.
Löydä kaikki varaosat Motointegratorista
Vaikka et havaitsisi ajoneuvossasi mitään oireita viallisesta laakerista, on suositeltavaa vaihtaa osa noin 100 000-150 000 ajokilometrin jälkeen.
Motointegratorilla on verkkokaupassamme 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta ajoneuvoosi. Vakuutu tuotteidemme huippulaadusta edulliseen hintaan ja korkeasta asiakastyytyväisyydestä. Jos meiltä verkossa tilattu ajoneuvon osa ei vastoin odotuksiasi vastaa odotuksiasi, voit käyttää maksutonta palautuspalveluamme.