Joulukausi 2024

Kytkimen irroitusmekanismit – Fiat – KUORMA-AUTOT

(löytyi 12 tulosta)

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Irroitinlaakeri VALEO 804172
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   804172
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Työsylinteri, kytkin SACHS 6283600128
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   6283 600 128
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Irroitusmekanismi, kytkin SACHS 3182 600 125
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   3182 600 125
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Työsylinteri, kytkin TRW PJH194
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   PJH194
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Irroitusmekanismi, kytkin LPR 3005
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   3005
Materiaali:  Alumiini
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Irroitushaarukka, kytkin SASIC 5406007
Valmistaja:   SASIC
Valmistajan numero:   5406007
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Irroitusmekanismi, kytkin VALEO 804519
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   804519
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Irroitusmekanismi, kytkin VALEO 810012
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   810012
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Irroitusmekanismi, kytkin LPR 3469
Valmistaja:   LPR
Valmistajan numero:   3469
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Työsylinteri, kytkin SACHS 6283600617
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   6283 600 617
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hydraulinen laakeri BLUE PRINT ADL143605
Valmistaja:   BLUE PRINT
Valmistajan numero:   ADL143605
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Irroitusmekanismi, kytkin LUK 510 0170 10
Valmistaja:   LUK
Valmistajan numero:   510 0170 10
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mikä on irroitusmekanismi?

Irroitusmekanismi on osa kytkintä ja sen keskeinen osa. Sen tehtävänä on keskeyttää voimansiirto moottorista vaihteistoon.

Yhdessä kytkimen pääsylinterin kanssa se mahdollistaa vaihteiden vaihtamisen pienellä voimalla. Näin vaihteet voidaan vaihtaa pehmeästi.

Kytkimen irroitusmekanismi on tärkeä mukavuuden, mutta ennen kaikkea turvallisuuden kannalta tien päällä. Jos irroitusmekanismi on viallinen, myös vaihteisto on usein purettava.

Miten kytkimen irroitusmekanismi toimii?

Kun kytkinpoljinta painetaan jalalla, mekaaninen voima muunnetaan hydraulipaineeksi kytkimen pääsylinterissä olevan männän avulla. Tämä liikuttaa pääsylinterissä olevaa mäntää. Tämän prosessin aikana pääsylinterin ja tasaussylinterin välinen yhteys suljetaan ensin. Näin syntynyt hydraulipaine siirretään sitten kytkinlinjojen kautta irroitusmekanismiin. Siellä irroituslaakeri siirtyy, mikä painaa painerengasta. Tämä painerengas vaikuttaa painelevyn kalvojousiin. Vapauttamalla painelevyn kytkinlevystä kuljettaja voi käynnistää manuaalisen vaihteenvaihdon. Kytkimen aktivoinnin jälkeen kaikki kytkinjärjestelmän liikkuvat osat siirtyvät takaisin alkuasentoonsa kalvojousen palauttavan voiman ansiosta. Tässä irroitusmekanismissa yhdistyvät integroidun laakerisylinterin ja irroitushaarukan toiminta ja tehtävä.

Mitkä ovat viallisen irroitusmekanismin merkit?

Irroitusmekanismit ovat kulumisalttiita komponentteja. Niiden on kestettävä äärimmäisiä mekaanisia ja hydraulisia voimia. Tämä voi johtaa lukuisiin kulumisen merkkeihin. Merkkejä viallisesta irroitusmekanismista ovat:

  • Puutteellinen voimansiirto, kun kytkinpoljin on painettuna
  • Vaihde ei ole täysin kytketty, vaikka vaihde on kytketty ja kytkin painettu
  • Vaihteen kytkeminen on vaikeaa, kun vaihdekeppi tärisee voimakkaasti
  • Kuultavat hiontaäänet
  • Epämiellyttävä palamisen haju, joka johtuu kytkimen keskimääräistä suuremmasta kulumisesta

Mitkä ovat viallisen irroitusmekanismin syyt?

Irroitusmekanismin männänohjaimen ulkoiset likaeristeet voivat heikentää tiivistetta. Kun mäntä palaa kuormittamattomaan asentoonsa, tiiviste kulkee hiukkasten yli. Asennusvirheet ovat myös usein syynä irroitusmekanismin vikaantumiseen. Vaihteistoa ja kytkintä irrotettaessa kytkinpoljinta ei saa painaa, kun hydraulipiiri on suljettu. Jos kytkinpoljinta painetaan, kun hydraulipiiri on suljettu, se työntää männän liian pitkälle ulos. Tämä voi johtaa männän tiivisteiden vaurioitumiseen. Tämä puolestaan johtaa kytkinvirheiden ja hydraulinesteen häviämiseen.

Irroitusmekanismin manuaalinen puristaminen ja voiteluaineiden käyttö voivat myös vahingoittaa tiivisteitä. Tämä johtaa vioittumiseen.

Mitä tapahtuu, kun ajetaan viallisen irroitusmekanismilla?

Ajaminen viallisella irroitusmekanismilla voi aiheuttaa huomattavia vaurioita kytkimelle ja vaihteistolle. Heti ensimmäisten merkkien ilmaantuessa - äänet, kuten vihellys - on syytä käydä korjaamolla. Äänet eivät useinkaan tule kytkimestä vaan vaihteistosta. Jos vaurio on vähäinen, mekaanikko vaihtaa vain irroituslaakerin. Yleensä kuitenkin koko kytkin vaihdetaan. Jos ajat pidempään viallisella irroituslaakerilla, kytkin tai vaihteisto voi vaurioitua.

Pystytkö korjaamaan irroitusmekanismin?

Ajoneuvojen kytkimet ovat monimutkaisia järjestelmiä, jotka koostuvat monista yksittäisistä komponenteista. Niihin kuuluvat kytkinpoljin, pääsylinteri ja konsentrinen työsylinteri. Myös tämä voi kulua. Jos se kuitenkin vaurioituu, sitä ei voi korjata. Se on vaihdettava. CSC:n vaihtamista suositellaan osana vaihteiston purkamista tai kytkimen vaihtoa. Jos pelkkä kytkin vaihdetaan, voi lähitulevaisuudessa syntyä seurannaisvahinkoja.

Miten irroitusmekanismi voidaan tuulettaa?

Hydraulisena järjestelmänä irroitusmekanismin on oltava vapaa ilmasta, jotta se toimisi oikein. Ilma johtaa usein toimintahäiriöihin. Seurauksena voi olla esimerkiksi polkimen liikkuminen, kytkimen irrotusvaikeudet ja polkimen pehmeä tuntuma. Siksi irroitusmekanismin on tyhjennettävä kytkimen korjauksen tai hydraulisten komponenttien vaihdon jälkeen. Tähän tarkoitukseen saa käyttää vain ajoneuvon valmistajan hyväksymiä ilmanpoistolaitteita. Vuotamisen yhteydessä on myös tarkistettava, että kytkinpoljin on vedetty taaksepäin niin pitkälle kuin mahdollista. Muuten hydraulineste ei pääse virtaamaan esteettä ulos. Pidä silmällä paisuntasäiliön nestetasoa, kun vuodatat irroitusmekanismia. Pidä vuodatuspaine mahdollisimman alhaisena. Näin kuljetat enemmän ilmaa ulos järjestelmästä kuin virtaavaa ilmaa. Älä paina kytkinpoljinta tyhjennyksen aikana, sillä se voi aiheuttaa vuotoja.

Irroitusmekanismin tyhjennys onnistuu muutamalla toimenpiteellä::

  1. Irrota pääsylinterin tai jarrunestesäiliön korkki.
  2. Liitä kaasunpoistolaite sopivalla sovittimella.
  3. Beaufschlagen Sie das Hydrauliksystem mit Druck (max. 2 Bar).
  4. Entfernen Sie die Schutzkappe des Entlüftungsnippels am Nehmerzylinder.
  5. Bringen Sie einen geeigneten Auffangbehälter mit durchsichtigem Schlauch am Entlüftungsnippel an.
  6. Öffnen Sie den Entlüftungsnippel und schließen Sie ihn, sobald die Flüssigkeit im Schlauch ohne Blasen austritt.
  7. Lassen Sie den Druck im Entlüftergerät ab.
  8. Entfernen Sie den Adapter des Entlüftergeräts am Geberzylinders bzw. den Bremsflüssigkeitsbehälter.
  9. Prüfen Sie den Flüssigkeitsstand im Ausgleichsbehälter und korrigieren Sie diesen ggf.
  10. Bringen Sie den Verschlussdeckel an.
  11. Betätigen Sie zur Überprüfung der Funktion mehrmals das Kupplungspedal. Dabei muss das Kupplungspedal immer selbstständig zum Ausgangspunkt zurückkehren.

Hersteller von Zentralausrückern

Bei Motointegrator erwartet Sie eine große Auswahl an Top-Herstellern. Bei uns können Sie Ihren Zentralausrücker von bekannten Herstellern wie ABE, AISIN, LUK, TRW, VALEO und SACHS beziehen. Wählen Sie dafür einfach Ihr Fahrzeugmodell aus und wir zeigen Ihnen die passende Auswahl für Ihr Auto.

Zentralausrücker günstig online kaufen

Ein defekter Zentralausrücker kann richtig Geld kosten – vor allem dann, wenn nicht nur diese Komponente ausgetauscht werden muss, sondern auch das Getriebe oder die Kupplung. Dieses Ersatzteil sollten Sie lieber nicht selbst austauschen, da Sie hierfür ausgeprägte Kenntnisse und Spezialwerkzeug brauchen. Sie können aber Geld sparen, indem Sie den Zentralausrücker günstig online kaufen. Bei Motointegrator finden Sie rund 5 Millionen Ersatzteile und Zubehör von Top-Herstellern und Marken und kommen schnell an Ihren neuen Zentralausrücker.