- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Kytkentäosat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 121 tulosta)
Kuorma-auton ja perävaununonnistunut yhdistäminenedellyttää oikeanlaista kytkentää. Näin nämä kaksi voidaan turvallisesti liittää toisiinsa seuraavan työn suorittamista varten. Mutta mitä ongelmia tässä vuorovaikutuksessa voi esiintyä ja mitä pitäisi tehdä? Täältä löydät kaiken kuorma-autojen oikeista kytkinosista.
Valmistaja: | ORLANDI |
Valmistajan numero: | RG00304 |
Valmistaja: | ROCKINGER |
Valmistajan numero: | RO71534 |
Valmistaja: | ROCKINGER |
Valmistajan numero: | RO70925 |
Valmistaja: | RINGFEDER |
Valmistajan numero: | RI13997942 |
Valmistaja: | ROCKINGER |
Valmistajan numero: | RO71643 |
Valmistaja: | RINGFEDER |
Valmistajan numero: | RI06997872 |
Valmistaja: | ROCKINGER |
Valmistajan numero: | RO27009 |
Valmistaja: | ROCKINGER |
Valmistajan numero: | RO71122 |
Kuorma-autojen ja perävaunujen kytkentä
Kuorma-autoilla voidaan kuljettaa huomattavia määriä. Ne tarvitsevat kuitenkin oikean tilan näitä määriä varten. Jos kuorma-autolla ei ole omaa lastausaluetta, käytetään erilaisia perävaunuja. Niillä voidaan kuljettaa monenlaisia tavaroita ja kuormia A:sta B:hen. Jotta jokainen kuljetus sujuisi ongelmitta, kaikkien osapuolten on voitava luottaa kuorma-auton ja perävaunun väliseen kytkentään. Tätä tarkoitusta varten on vuosien mittaan vakiintunut erilaisia kytkentätyyppejä. Tarkastellaan lyhyesti tärkeimpiä niistä.
Liitintyypit
Valmistajat kehittävät jatkuvasti uusia tekniikoita, mutta tärkeimpiä kytkentätyyppejä on kokeiltu ja testattu jo jonkin aikaa. Osa niistä on peräisin hyvin varhaiselta ajalta, osa on lisätty vasta vuosikymmenten kuluessa. Ne kaikki voivat kuitenkin onnistuneesti kytkeä yhteen kuorma-autoja ja perävaunuja.
Tappikytkin ja leukakytkin
Tappikytkimet olivat ensimmäiset irrotettavat kytkimet 1900-luvun alussa. Tämäntyyppistä kytkintä käytetään edelleen vain vanhoissa kuorma-autoissatai maatalousajoneuvoissa. Itse kytkimessä on reikä ylä- ja alapuolella. Myös perävaunun kytkentäsilmukassa on reikä. Kun silmä menee kytkimeen, kaikki kolme reikää ovat päällekkäin. Pultti menee tästä läpi ja liitos on valmis.
Leukakytkin on periaatteessa tappikytkimen jatkokehitys. Tässä tapauksessa tappi on kuitenkin jo integroitu suoraan kytkimeen. Kuorma-auton kytkinosan ympärillä on leukaksi kutsuttu laite, jonka kautta perävaunun kytkentäsilmukka löytää tiensä tappiin kuin itsestään. Tällöin tappi sulkeutuu automaattisesti. Ainoastaan irrottamista varten on käytettävä erillistä vipua, joka avaa tapin uudelleen.
Pallopään kytkentä
Kuulakiinnike on klassinen, yksinkertainen perävaunukiinnike, jollaisen tunnemme autoista. Joissakin tapauksissa kuorma-autojen pitäisi myös pystyä vetämäänyksinkertaisia perävaunuja tai asuntovaunuja. Tällöin tällainen perävaunukytkin voidaan asentaa myös kuorma-autoon. Periaate on yksinkertainen. Kuorma-auton puolella kytkimessä on kuula, jonka halkaisija on 50 mm. Perävaunulla on vastaava vastakappale ja se lepää pallon päällä. Suurimman mahdollisen joustavuuden saavuttamiseksi kuulakytkimet yhdistetään toisinaan suoraan kuorma-autojen perinteiseen tappikytkimeen.
Vetopyörän kytkentä
Suurin kuorma-auton liitäntä on vetopyörä. Sitä käytetään - nomen est omen - puoliperävaunuissa. Vetoaisa sijaitsee vetoauton takaosassa. Siellä se ottaa kiinni suuren perävaununniin sanotun kuningasnavan, kun se kytketään. Kun kaikki on tehty, perävaunu lepää traktorin päällä ja sitä vedetään ohjaustapin avulla. Näiden kytkimien on pystyttävä vetämään erityisen raskaita kuormia. Samalla kytkemisen ja irrottamisen pitäisi olla mahdollisimman helppoa kuljettajille, joilla on usein kova aikapaine. Näistä ja muutamasta muusta syystä vetopöytäkone on yleensä monimutkainen järjestelmä, joka koostuu edellä mainituista osista ja erilaisista toiminnoista, joilla kuorma-auto saadaan oikeaan asentoon.
Mahdolliset ongelmat
Erilaiset kytkentätyypit tuovat mukanaan paljon enemmän erilaisia mahdollisia ongelmia. Leukaliittimissä automaattisesti sulkeutuva tappivoi jumiutua. Lisäksi onnettomuuksista tai vastaavista tilanteista voi aiheutua erilaisia ulkoisia vaikutuksia. Ennen kaikkea näihin kytkentöihin vaikuttavat kuitenkin usein ja pitkään voimakkaat voimat. Niinpä on yleensä vain ajan kysymys, milloin yksi tai toinen kulumisongelma ilmenee. Varsinkin vetopyörissä laakeripinta tai ohjaustappi voi ajan myötä kulua.
Kuorma-autojen viallisten kytkinosien vaihtaminen tai korjaaminen
Ensimmäisen ongelman tapauksessa korjaus voi auttaa. Useimmissa muissa tapauksissa on kuitenkin harvoin mitään keinoa välttää vaurioituneen osan vaihtamista. Kuorma-auton koosta ja kytkimestä riippuen tämä eiyleensä ole liian kallista. Koska kytkimien on kuitenkin kestettävä suuria painoja ja kuormia, ne ovat vastaavasti vahvoja ja laajasti kiinnitettyjä. Erilaisten ruuvien tai pulttien löysääminen vaatii paljon voimaa ja oikeat työkalut. Lisäksi on tärkeää, että uusi kytkinosa on asennettu oikein. Loppujen lopuksi kukaan ei halua menettää kuorma-auton perävaunua tiellä - olipa käytössä minkä tyyppinen kytkin tahansa.
Tilaa kuorma-autosi kytkinosat verkossa Motointegratorilta
Kytkentätyyppejä ja niihin liittyviä mahdollisia ongelmia on hyvin monenlaisia. On siis hyvä tietää, mistä saa oikeat varaosat, jos pahin tulee vastaan. Löydät varmasti oikeat kytkinosat kuorma-autoosi Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta.