- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Kumisuikaleet – Ford – KUORMA-AUTOT
(löytyi 64 tulosta)
Valmistaja: | BOSAL |
Valmistajan numero: | 255-385 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 107678 |
Valmistaja: | WALKER |
Valmistajan numero: | 80123 |
Valmistaja: | 4MAX |
Valmistajan numero: | 0219-14-0095 |
Valmistaja: | BOSAL |
Valmistajan numero: | 255-052 |
Valmistaja: | BOSAL |
Valmistajan numero: | 255-502 |
Valmistaja: | BOSAL |
Valmistajan numero: | 255-113 |
Valmistaja: | BOSAL |
Valmistajan numero: | 255-066 |
Valmistaja: | 4MAX |
Valmistajan numero: | 0219-14-0111 |
Valmistaja: | 4MAX |
Valmistajan numero: | 0219-14-0097 |
Valmistaja: | BOSAL |
Valmistajan numero: | 255-051 |
Valmistaja: | BOSAL |
Valmistajan numero: | 255-184 |
Valmistaja: | BOSAL |
Valmistajan numero: | 255-004 |
Valmistaja: | 4MAX |
Valmistajan numero: | 0219-14-0101 |
Pakojärjestelmän rooli ja tehtävät
Auton moottorin palaminen tuottaa toivottavasti tehokkaasti käytetyn tehon lisäksi lämpöä, pakokaasuja ja kovaa taustamelua. Jäähdytysjärjestelmä huolehtii lämmöstä. Pakojärjestelmä vastaa kahdesta viimeisestä kohdasta. Se varmistaa, että pakokaasut suodattuvat mahdollisimman hyvin ja ovat siten vähemmän haitallisia ympäristölle, ja se vaimentaa pakokaasuvirran mukanaan tuomaa äänienergiaa. Näin moottorin villi hälinä pakokaasun loppupäässä muuttuu mahdollisimman puhtaaksi ja hiljaiseksi lopputulokseksi.
Pakojärjestelmän osat
Tämän saavuttamiseksi autonvalmistajat luottavat useisiin tärkeisiin komponentteihin. Tarkastellaan niitä lähemmin.
Jakelukanava
Pakosarja on pakojärjestelmän ensimmäinen osa. Se on ensisijaisesti tarkoitettu moottorin ja pakojärjestelmän yhdistämiseen. Tätä varten jakoputki on liitetty sylinterin päähän, jossa se vastaanottaa pakokaasut kustakin yksittäisestä palotilasta. Pohjimmiltaan se kokoaa yhteen pakokaasut yksittäisistä pakokanavista ja johtaa ne eteenpäin yhdessä tai pääasiassa kahdessa putkessa. Monimutkaisemmissa versioissa on myös turboahdin, joka toimii myös pakokaasujen kanssa, tai erityiset jakotukin muodot, kuten tuulettimen muotoinen jakotukki.
Y-putki
Heti kun pakokaasut poistuvat pakosarjasta, ne jatkavat suoraan Y-putkeen. Tämä piippu on saanut nimensä sen muodosta, joka monissa tapauksissa muistuttaa housuja. Kaksi housunjalkaa yhdistävät tavanomaiset kaksi jakoputkea yhdeksi putkeksi pakojärjestelmän muuta osaa varten. Tämän yhdistämisen lisäksi Y-putkessa on toinen erittäin tärkeä osa: joustava välikappale. Sen tarkoituksena on vaimentaa moottorilohkon voimakkaita tärinöitä ja liikkeitä ja suojata siten seuraavaa komponenttia, katalysaattoria.
Katalysaattori ja hiukkassuodatin
Katalysaattorissa pakokaasut kulkevat huokoisen keraamisen kappaleen tai metallikalvon läpi. Tämä luo pieniä kanavia, jotka kulkevat auton pituuden suuntaisesti. Kanavissa on platinaa, rodiumia ja palladiumia sisältävä sisäkerros. Nämä jalometallit käynnistävät kemiallisen reaktion, joka muuttaa typen oksidien ja hiilivetyjen kaltaiset ongelmalliset aineet vähemmän ongelmallisiksi aineiksi. Katalysaattorilla on näin ollen merkittävä osuus nykyaikaisen auton pakokaasujen vähentämisessä. Hiukkassuodatin on mukana myös dieselmoottoreissa. Se on samanlainen kuin katalysaattori, mutta hyvin yksinkertaisesti sanottuna se huolehtii nokihiukkasista, jotka imeytyvät suodattimeen ja lopulta palavat pois.
Takaäänenvaimennin
Viimeinen osa on yksi tai useampi äänenvaimennin. Moottorin tyypistä ja aikaisemman pakojärjestelmän rakenteesta riippuen on olemassa useita erilaisia äänenvaimentimia. Miten tahansa ne toimivatkin, niillä on ensisijaisesti yksi, samanniminen tehtävä: ne vaimentavat ääntä ja tekevät siten autosta hiljaisemman. Y-putki ja katalysaattori vaimentavat jo paljon ääntä ja tärinää, mutta ilman äänenvaimenninta auto olisi selvästi liian äänekäs.
Kumikiinnikkeiden rooli autossa
Jokainen palamisprosessi moottorissa on kuin pieni räjähdys. Se aiheuttaa paljon melua ja tärinää. Eri osat huolehtivat luotettavasti näiden tekijöiden vaimentamisesta ja vaimentamisesta. Tätä varten osat on kuitenkin kiinnitettävä autoon oikealla tavalla. Tavoitteena on, että osat pitävät luotettavasti ja vakaasti ja samalla estävät tärinän siirtymisen muuhun autoon.
Tässä kohtaa kumitelineet tulevat kuvaan mukaan. Näillä suurelta osin tuntemattomilla ja huomaamattomilla komponenteilla on tärkeä rooli. Rakenteensa ja materiaalinsa ansiosta ne vaimentavat värähtelyjä ja vaikuttavat siten omalta osaltaan pienellä mutta tärkeällä tavalla pakojärjestelmän onnistuneeseen toimintaan. Äänenvaimennuksen lisäksi ne auttavat pitämään järjestelmän vakaana mahdollisimman pitkään. Jos kiinnikkeet olisi tehty kokonaan taipumattomista materiaaleista, kuormitus vaurioittaisi niitä nopeasti.
Mahdolliset viat kumitukien ympärillä
Vaikka kumituet ovatkin periaatteessa kestäviä, niissä ei aina ole kulumisen merkkejä. Ne voivat ajan myötä huokoistua tai haurastua. Tämän seurauksena ne menettävät tärkeimmän ominaisuutensa eivätkä enää pysty suorittamaan vaimennustehtäväänsä. Tämän seurauksena tällaiset viat tulevat yleensä huomattaviksi melun ja tärinän kehittymisenä. Lisäksi tällaiset ongelmat voidaan havaita myös pakojärjestelmän yksittäisten osien epätavallisen suuresta pelistä. Vaihtoehtoisesti kumituet, muut metalliset kiinnityskomponentit voivat myös olla syyllisiä. Suurin osa näistä on ruostevaurioita, jotka edellyttävät näiden osien vaihtamista.
Korjaus ja vaihto
Onneksi nämä osat on helppo vaihtaa, kun jokin näistä tapauksista sattuu. Oikeiden varaosien avulla homma hoituu yleensä nopeasti. Riippumatta siitä, aiheuttavatko ongelmat kumituet vai metalliosat, on aina suositeltavaa vaihtaa kaikki kyseisen tuen osat.
Tilaa kumikiinnikkeet autoosi verkossa Motointegratorilta
Usein aliarvioidut kumitelineet vaikuttavat pienellä mutta erittäin hyödyllisellä tavalla auton äänieristykseen kilometri kilometrin jälkeen. Jos ne jonain päivänä aiheuttavat edelleen ongelmia, ne voidaan vaihtaa melko helposti oikeilla varaosilla. Motointegratorista löydät 5 miljoonan varaosan joukosta myös oikeat kumitelineet autoosi.