Joulukausi 2024

Konepellit ja takaluukut – VW

(löytyi 17 tulosta)

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Konepellin avausvaijeri BLIC 1021-01-020890P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   1021-01-020890P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Konepellin lukko VEMO V10-85-2345
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V10-85-2345
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiinnike, moottorikoppa ROMIX ROM 22088
Valmistaja:   ROMIX
Valmistajan numero:   ROM 22088
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tavaratilan kansi BLIC 6301-00-9523710P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6301-00-9523710P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tavaratilan kansi BLIC 6301-00-9540710P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6301-00-9540710P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sarana, konepelti BLIC 6802-00-9506451P vasen
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6802-00-9506451P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Konepellin lukko FEBI BILSTEIN 175464
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   175464
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Konepellin avausvaijeri HANS PRIES 103 148
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   103 148
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Konepelti BLIC 6803-00-9540281P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6803-00-9540281P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Konepelti - saranat BLIC 6802-00-0395451P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6802-00-0395451P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kuormatilan kansi BLIC 3000-01-1607750P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   3000-01-1607750P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kuormatilan kansi BLIC 3000-01-1592750P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   3000-01-1592750P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Konepelti - saranat BLIC 6802-00-9548452P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6802-00-9548452P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Konepelti - saranat BLIC 6802-00-9501452P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6802-00-9501452P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Konepellin avausvaijeri ADRIAUTO 55.0809
Valmistaja:   ADRIAUTO
Valmistajan numero:   55.0809
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Konepellin kolme toimintoa

Konepelti on yksi useimpien autojen suurimmista osista. Muodon, koon ja vakauden ansiosta konepelti voi suorittaa kolme tärkeää tehtävää.

Suojaus

Ensimmäinen tehtävä on luultavasti ilmeisin. Konepelti suojaa moottoritilaaulkoisilta vaikutuksilta, kuten tuulelta ja säältä. Lisäksi se tarjoaa tärkeän suojan ulkopuolelta tulevia luvattomia häiriöitä vastaan. Toisin sanoen kukaan ei voi peukaloida tai varastaa mitään.

Turvallisuus

Konepellin ei kuitenkaan pitäisi suojata ainoastaan moottoritilaa ja sen sisältöä. Myös matkustajia ja jalankulkijoita on suojattava suoraan ja välillisesti konepellin avulla. Matkustajien suojaamisessa on ensisijaisesti kyse konepellin käyttäytymisestä onnettomuustilanteessa. Sen on oltava riittävän vakaa, mutta kuitenkin oikealla tavalla muodonmuutoskelpoinen, jotta se pystyy vaimentamaan ja vaimentamaan iskun voimat ja energian mahdollisimman hyvin.

Klassisten onnettomuuksien lisäksi myös jalankulkijoiden suojelu on tärkeä tehtävä. Näin ollen konepellin pitäisi myös suojata niitä törmäystilanteessa. Tämä saavutetaan joko sopivalla muodolla tai erityisjärjestelmillä, jotka vaimentavat mahdollisen iskun hyvin harkituilla tavoilla. Joissakin autoissa on jopa sisäänrakennettu jalankulkijan turvatyyny. Vaikka tämä ei estä törmäystä, se vähentää loukkaantumisriskiä.

Aerodynamiikka ja suunnittelu

Konepelti on tärkeä osa auton aerodynamiikkaa. Oikein muotoiltu konepelti voi auttaa merkittävästi pitämään ilmanvastuksen mahdollisimman pienenä. Lisäksi konepelti on yleensä myös tärkeä muotoiluelementti nykyaikaisessa autossa sen erilaisten linjojen ja reunojen vuoksi.

Konepellin avaaminen

Jotta konepelti antaisi halutun suojan, sen on oltava tukevasti kiinni. Lähes kaikissa autoissa on hyvin samanlainen konepellin sulkemistapa. Tavallisesti sisätiloissa on vipu, jota käytetään ensin konepellin lukituksen avaamiseksi. Jotta konepelti todella aukeaisi, konepellin etupuolella on käytettävä toista pientä vipua, ja tie moottoritilaan on sen jälkeen vapaa. Joissakin autoissa auton avaimen lukko on konepellin ulkopuolella sisäpuolella olevan vivun sijasta. Tämä on yleensä piilotettu valmistajan tunnuksen alle.

Konepellin mahdolliset viat ja ongelmat

Koska konepelti täyttää tärkeitä tehtäviä, mutta ei suorita mitään erityistä toimintoa, se ei periaatteessa voi "vikaantua itsestään". Se tarvitsee ulkoisia tekijöitä, kuten onnettomuuksia, ympäristövahinkoja tai ruostetta. Olipa syynä sitten peräänajokolari, nokkakolari tai jopa törmäys pyöräilijän tai jalankulkijan kanssa - konepelti saa nopeasti rasvansa. Ympäristövaurioiden osalta konepeltiä voivat vahingoittaa monet eri tekijät. Pienestä kiveniskemästä valtaviin raekuuroihin, monet asiat ovat mahdollisia. Vanhojen autojen konepellit voivat myös muodostua ongelmaksi ruosteesta johtuen - lähinnä pienten vaurioiden yhteydessä.

Vaurion laajuudesta ja erityisesti konepellin muodonmuutoksesta riippuen voi riittää pienten maalivaurioiden tai naarmujen korjaaminen. Vakavammissa tapauksissa ainoa vaihtoehto on vaihtaa koko konepelti.

Konepellin vaihtaminen

Jos uusi konepelti on todella tarpeen, on aika vaihtaa se. Tämä on aina tehtävä kahden henkilön voimin. Loppujen lopuksi konepelti on suuri ja joskus raskas osa. Yksin konepelti voi luiskahtaa nopeasti irti ja aiheuttaa ikäviä vaurioita maalipinnalle tai jopa tuulilasille. Kun kaksi mekaanikkoa tai kaksi kokenutta harrastajaa ryhtyy työhön, vaihto tapahtuu kolmessa vaiheessa:

  1. Irrota vanha konepelti: Itsestäänselvien ruuvien ja muiden kiinnitystapojen lisäksi asennuksessa ei saa unohtaa mahdollisia sähkökomponenttien tai pyyhkijän vesisuuttimien liitäntöjä. Joissakin automalleissa tuulilasinpesulaite tai mahdollisesti myös valaisimet on integroitu konepeltiin. Vanhan konepellin varsinainen irrottaminen on sitten tehtävä rauhallisesti ja huolellisesti kahden henkilön voimin. Muuten tilaa vievä konepelti voi nopeasti ja tahattomasti juuttua auton muuta osaa vasten.
  2. Asenna uusi konepelti: Kun vanha konepelti on poistettu, uusi konepelti voidaan asentaa päinvastaisessa järjestyksessä. Tässäkin tapauksessa yksittäiset linjat on kytkettävä peräkkäin. Asennus tapahtuu suhteellisen nopeasti.
  3. Uuden konepellinsäätäminen: Konepellin korjaaminen ei kuitenkaan ole tarinan loppu. Voi olla, että konepeltiä ei saa kokonaan kiinni tai että vasemman- ja oikeanpuoleiset raot eivät ole tasaiset. Näissä tapauksissa konepeltiä on vielä säädettävä. Tämä tehdään yleensä saranoissa olevien erikoisruuvien avulla. Lisäksi etukumipuskureita tai sulkua voidaan säätää monissa automalleissa.

Tilaa konepellit verkossa Motointegratorilta

Tärkeistä tehtävistään huolimatta konepelti ei ole klassinen kulutusosa. Ulkoiset tekijät voivat kuitenkin vahingoittaa sitä siinä määrin, että se on vaihdettava. Kun näin käy, on aina hyvä, että sinulla on heti käsillä oikea vaihtokuppi. Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta löydät sinäkin autoosi sopivankonepellin