- Pusty
Konepellit ja takaluukut – KUORMA-AUTOT
(löytyi 440 tulosta)
Moottorin konepelti täyttää useita tehtäviä samanaikaisesti, joten sillä on keskeinen rooli auton ulkokuoren kannalta. Mutta edes konepelti ei ole vapaa mahdollisista ongelmista. Seuraavilla riveillä selvitetään, miltä nämä ongelmat voivat näyttää ja miten viallinenkonepelti vaihdetaan.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Konepellit ja takaluukut.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Konepellin kolme toimintoa
Konepelti on yksi useimpien autojen suurimmista osista. Muodon, koon ja vakauden ansiosta konepelti voi suorittaa kolme tärkeää tehtävää.
Suojaus
Ensimmäinen tehtävä on luultavasti ilmeisin. Konepelti suojaa moottoritilaaulkoisilta vaikutuksilta, kuten tuulelta ja säältä. Lisäksi se tarjoaa tärkeän suojan ulkopuolelta tulevia luvattomia häiriöitä vastaan. Toisin sanoen kukaan ei voi peukaloida tai varastaa mitään.
Turvallisuus
Konepellin ei kuitenkaan pitäisi suojata ainoastaan moottoritilaa ja sen sisältöä. Myös matkustajia ja jalankulkijoita on suojattava suoraan ja välillisesti konepellin avulla. Matkustajien suojaamisessa on ensisijaisesti kyse konepellin käyttäytymisestä onnettomuustilanteessa. Sen on oltava riittävän vakaa, mutta kuitenkin oikealla tavalla muodonmuutoskelpoinen, jotta se pystyy vaimentamaan ja vaimentamaan iskun voimat ja energian mahdollisimman hyvin.
Klassisten onnettomuuksien lisäksi myös jalankulkijoiden suojelu on tärkeä tehtävä. Näin ollen konepellin pitäisi myös suojata niitä törmäystilanteessa. Tämä saavutetaan joko sopivalla muodolla tai erityisjärjestelmillä, jotka vaimentavat mahdollisen iskun hyvin harkituilla tavoilla. Joissakin autoissa on jopa sisäänrakennettu jalankulkijan turvatyyny. Vaikka tämä ei estä törmäystä, se vähentää loukkaantumisriskiä.
Aerodynamiikka ja suunnittelu
Konepelti on tärkeä osa auton aerodynamiikkaa. Oikein muotoiltu konepelti voi auttaa merkittävästi pitämään ilmanvastuksen mahdollisimman pienenä. Lisäksi konepelti on yleensä myös tärkeä muotoiluelementti nykyaikaisessa autossa sen erilaisten linjojen ja reunojen vuoksi.
Konepellin avaaminen
Jotta konepelti antaisi halutun suojan, sen on oltava tukevasti kiinni. Lähes kaikissa autoissa on hyvin samanlainen konepellin sulkemistapa. Tavallisesti sisätiloissa on vipu, jota käytetään ensin konepellin lukituksen avaamiseksi. Jotta konepelti todella aukeaisi, konepellin etupuolella on käytettävä toista pientä vipua, ja tie moottoritilaan on sen jälkeen vapaa. Joissakin autoissa auton avaimen lukko on konepellin ulkopuolella sisäpuolella olevan vivun sijasta. Tämä on yleensä piilotettu valmistajan tunnuksen alle.
Konepellin mahdolliset viat ja ongelmat
Koska konepelti täyttää tärkeitä tehtäviä, mutta ei suorita mitään erityistä toimintoa, se ei periaatteessa voi "vikaantua itsestään". Se tarvitsee ulkoisia tekijöitä, kuten onnettomuuksia, ympäristövahinkoja tai ruostetta. Olipa syynä sitten peräänajokolari, nokkakolari tai jopa törmäys pyöräilijän tai jalankulkijan kanssa - konepelti saa nopeasti rasvansa. Ympäristövaurioiden osalta konepeltiä voivat vahingoittaa monet eri tekijät. Pienestä kiveniskemästä valtaviin raekuuroihin, monet asiat ovat mahdollisia. Vanhojen autojen konepellit voivat myös muodostua ongelmaksi ruosteesta johtuen - lähinnä pienten vaurioiden yhteydessä.
Vaurion laajuudesta ja erityisesti konepellin muodonmuutoksesta riippuen voi riittää pienten maalivaurioiden tai naarmujen korjaaminen. Vakavammissa tapauksissa ainoa vaihtoehto on vaihtaa koko konepelti.
Konepellin vaihtaminen
Jos uusi konepelti on todella tarpeen, on aika vaihtaa se. Tämä on aina tehtävä kahden henkilön voimin. Loppujen lopuksi konepelti on suuri ja joskus raskas osa. Yksin konepelti voi luiskahtaa nopeasti irti ja aiheuttaa ikäviä vaurioita maalipinnalle tai jopa tuulilasille. Kun kaksi mekaanikkoa tai kaksi kokenutta harrastajaa ryhtyy työhön, vaihto tapahtuu kolmessa vaiheessa:
- Irrota vanha konepelti: Itsestäänselvien ruuvien ja muiden kiinnitystapojen lisäksi asennuksessa ei saa unohtaa mahdollisia sähkökomponenttien tai pyyhkijän vesisuuttimien liitäntöjä. Joissakin automalleissa tuulilasinpesulaite tai mahdollisesti myös valaisimet on integroitu konepeltiin. Vanhan konepellin varsinainen irrottaminen on sitten tehtävä rauhallisesti ja huolellisesti kahden henkilön voimin. Muuten tilaa vievä konepelti voi nopeasti ja tahattomasti juuttua auton muuta osaa vasten.
- Asenna uusi konepelti: Kun vanha konepelti on poistettu, uusi konepelti voidaan asentaa päinvastaisessa järjestyksessä. Tässäkin tapauksessa yksittäiset linjat on kytkettävä peräkkäin. Asennus tapahtuu suhteellisen nopeasti.
- Uuden konepellinsäätäminen: Konepellin korjaaminen ei kuitenkaan ole tarinan loppu. Voi olla, että konepeltiä ei saa kokonaan kiinni tai että vasemman- ja oikeanpuoleiset raot eivät ole tasaiset. Näissä tapauksissa konepeltiä on vielä säädettävä. Tämä tehdään yleensä saranoissa olevien erikoisruuvien avulla. Lisäksi etukumipuskureita tai sulkua voidaan säätää monissa automalleissa.
Tilaa konepellit verkossa Motointegratorilta
Tärkeistä tehtävistään huolimatta konepelti ei ole klassinen kulutusosa. Ulkoiset tekijät voivat kuitenkin vahingoittaa sitä siinä määrin, että se on vaihdettava. Kun näin käy, on aina hyvä, että sinulla on heti käsillä oikea vaihtokuppi. Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta löydät sinäkin autoosi sopivankonepellin