-4% autojen varaosista

Kiristysrullat – KUORMA-AUTOT

(löytyi 1576 tulosta)

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Kiristysrullat.

Kaikki valmistajat

  • Abarth
  • Acura
  • Aixam
  • Alfa Romeo
  • Andoria
  • ARO
  • Aston Martin
  • Audi
  • Austin
  • Avia
  • Bedford
  • Bentley
  • BMW
  • Buick
  • Cadillac
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Daewoo
  • DAF
  • Daihatsu
  • Dodge
  • Elaris
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Ford USA
  • FSO
  • GAZ
  • GEO
  • GMC
  • Great Wall
  • Honda
  • Hummer
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Innocenti
  • Isuzu
  • Iveco
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • LDV
  • Lexus
  • Lincoln
  • Lotus
  • MAN
  • Maserati
  • Maybach
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Plymouth
  • Pontiac
  • Porsche
  • Renault
  • Renault Trucks
  • Rover
  • Saab
  • Seat
  • Sevic
  • Skoda
  • Smart
  • Ssangyong
  • Steyr
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tata
  • Tesla
  • Toyota
  • Trabant
  • UAZ
  • Volvo
  • VW
  • Wartburg
  • Zastava
  • ZAZ
  • ZIL

Kiristysrullat: Toiminta ajoneuvossa

Ajoneuvossa kampiakselin pyörimistä käytetään sellaisten yksiköiden kuten laturin, vesipumpun tai ilmastoinnin kompressorin käyttämiseen. Kampiakselin pyöriminen siirretään hammashihnan tai kiilahihnan avulla. Optimaalisen voimansiirron varmistamiseksi hihnaveto vaatii joustavuutta, mutta sen on myös oltava samanaikaisesti kireällä - vaikka se olisi venytetty. Hihnan on kuljettava aina suorassa kulmassa pyörimisakseliin nähden. Tämä varmistetaan kiristysrullalla - pienellä muovipyörällä, joka sijaitsee apuyksiköiden hihnapyörien välissä. Se varmistaa, että hihna kulkee tasaisella kireydellä, kun se kohdistetaan tarkasti mitoitetulla paineella hihnan ulkopintaan. Kiristysrullan akseli on ripustettu jousimekanismiin, ja se huolehtii pysyvästi tarvittavasta jännityksestä.

Useissa moottoreissa ohjaus on toteutettu hammashihnoilla. Yhteistä niille kaikille on se, että niiden tehtävänä on ohjata hihnaa, suunnata sitä uudelleen ja varmistaa tarvittava hihnan kireys.

Kiilahihnojen ja hammashihnojen kiristysrullat

Kampiakselilta tulevan vääntömomentin siirtämiseen käytetään kahta hihnatyyppiä: kiilahihnaa tai moniurahihnaa ja hammashihnaa. Kiilahihnoja käytetään esimerkiksi laturin tai ilmastoinnin kompressorin kaltaisten yksiköiden ohjaamiseen. Hammashihnoja käytetään silloin, kun niitä ohjataan hammashihnapyörien kautta, ja ne voivat ottaa hoitaakseen ohjaustoimintoja, esim. moottorin venttiilien ohjauksen. Molemmat hihnavetot saavat jännityksensä kiristysrullan kautta.

Vialliset kiristysrullat: oireet ja syyt

Jos hihnavedon kireys on liian suuri, kuluminen ja akselin kuormitus lisääntyvät. Jos kireys on liian alhainen, hihna voi paitsi luistaa, se ei myöskään enää siirrä mekaanista voimaa tehokkaasti. Kuluminen aiheuttaa käyttöhihnan levenemisen. Tämän seurauksena kireyttä on säädettävä uudelleen. Myös lämpötilaerot, kosteus ja kuluminen voivat aiheuttaa kulumista.

Yleinen oire viallisista kiristysrullasta on vinkuva tai liukuva hihna, joka johtuu kiristysrullan jousivoiman vähenemisestä. Pienet halkeamat tai ruoste kiristysrullassa ovat myös merkki kulumisesta.

Niin sanottu kiristysrullan varsi - varsi, joka pitää ja säätää kiristysrullaa - on myös altis. Se voi ruostua, likaantua tai jäykistyä. Tämä aiheuttaa jauhavia ääniä. Myös vika tärinänvaimentimessa tai varren jousivääntömomentissa voi olla ongelma. Tällöin rullavarsi heiluu tai taipuu liikaa.

Lopulta hihnapyörän laakerissa tai hihnapyörässä voi olla vika. Tällöin hihna on liian löysällä tai väärin paikallaan ohjaimessa. Toinen oire on kolina tai vinkuminen kiristysrullan kohdalla. Jos laakeri tai hihnapyörä on pahasti vanhentunut, kuuluu kuiva ääni.

Jos näitä oireita ilmenee, kiristysrulla on vaihdettava välittömästi. Jos hihna on pysyvästi alikireällä, se voi johtaa liialliseen kulumiseen, korkeisiin lämpötiloihin ja apuyksiköiden vikaantumiseen.

Kiristysrullien vaihto

Kiristysrullan asentaminen, kiristäminen ja säätäminen vaatii paljon kokemusta. Sen vuoksi vaihtoa varten on käännyttävä erikoistuneen korjaamon puoleen.

Yleensä ei vaihdeta kiristysrullaa, vaan koko kiristysyksikkö ja hihna. Kiilahihnaan ja jakohihnaan pääsee käsiksi moottorin etuosan kautta. Kiristin, joka vastaa hihnapyörään kohdistuvasta paineesta, on lukittu tähän. Tämän jälkeen hihna voidaan löysätä ja irrottaa ja kiristysyksikkö poistaa. Kun kiristinyksikkö on vaihdettu, hihna asetetaan takaisin paikalleen ja kiristin irrotetaan lukituksesta.

Kiristysrullien valmistajat

Daycon, Gatesin, Inan ja SKF:n kaltaiset valmistajat ovat olleet jo vuosia vakiintuneita kiristysrullien valmistajia. SNR ja SWAG ovat myös moottoriajoneuvojen korkealaatuisten komponenttien, kuten kiristysrullien, toimittajia.

Osta kiristysrullat edullisesti verkosta

Korvauskustannukset voivat vaihdella huomattavasti. Useimmissa tapauksissa vaihto kestää yhdestä kahteen tuntia. Voit säästää rahaa ostamalla kiristysrullat edullisesti verkosta. Trusted Shop -sertifioidusta verkkokaupastamme löydät kiilahihnojen ja hammashihnojen kiristysrullat merkkivalmistajilta ja huippumerkeiltä edulliseen hintaan. Koska korjaukset ovat usein kiireellisiä, takaamme 2-4 arkipäivän toimitusajan.