Miten kiilahihnaa käytetään?
Mitä eroa on kiilahihnoilla, ripakiilahihnoilla, jakohihnan kiilahihnoilla ja jakohihnoilla?
Jakohihnaa käytetään moottorin ohjaukseen. Se on hammashihna, joka on kiinnitettävä tarkasti hampaan päälle. Kiilahihnojen kohdalla näin ei ole. Tätä ei myöskään pidä sekoittaa jakohihnaan. Jakohihnan hampaiden ei tarvitse olla tarkalleen ketjupyörän hampaan päällä. Jakohihna on kuin tavallinen kiilahihna, vain tämä hihnan sisällä oleva kiila katkeaa säännöllisin väliajoin.
Tämä tekee jakohihnasta joustavamman, mutta myös hieman kalliimman valmistaa. Mutta nämä tavanomaiset käyttöhihnat ovat yhä vähemmän yleisiä. Sen sijaan kiilahihnoja käytetään yhä enemmän. Nämä ovat itse asiassa useita ohuita kylkiluita vierekkäin. Yleensä se voi olla kolme, neljä tai viisi kylkiluuta vierekkäin. Tämä tekee renkaista leveämmät, jolloin ne voivat siirtää enemmän tehoa lisäämällä kosketuspinta-alaa. Lisäksi ne ovat myös huomattavasti kestävämpiä, koska jännitys jakautuu laajemmin.
Miksi kiilahihna vinisee?
Nikuva kiilahihna tarkoittaa yleensä, että huoltoa ei ole suoritettu. Kiilahihna narisee, koska se ei ole tarpeeksi kireällä. Tämä voi johtua materiaalin väsymisestä. Siksi kiilahihnan kireys tulee tarkistaa joka huollossa. Tai jos uusi kiilahihna on juuri asennettu, se ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi kireällä. Varsinkin jos kosteutta tiivistyy renkaaseen, se voi myös piippata.
Pienen öljyn tiputtamisen temppu kuuluu yhä uudelleen ja uudelleen. Tätä ei pidä tehdä, koska se antaa hihnan kääntyä kokonaan. Hyvin harvoissa tapauksissa kiilahihna on liian kireällä. Silloin syntyy kuitenkin erittäin nopeasti valtava määrä lämpöä ja kiilahihna voi haistaa palaneelta ja myös rikkoutua. Näin voi käydä myös jatkuvasti vinkuvassa kiilahihnassa. Yleensä kiilahihna narisee kuitenkin vain tietyllä nopeusalueella. Joka tapauksessa on suositeltavaa mennä erikoistuneeseen korjaamoon mahdollisimman pian tämän ongelman ratkaisemiseksi. Muuten jakohihna voi katketa.
Voinko silti ajaa ilman kiilahihnaa?
Jos käyttöhihna katkeaa, herää luonnollisesti kysymys, voitko jatkaa ajamista tällä tavalla. Se riippuu monista tekijöistä. Toisaalta kuinka monta kiilahihnaa on asennettu ja mitä ne syöttävät. Ilmastointi ja ohjaustehostin on usein sidottu hihnaan. Sitten voi jatkaa ajamista, mutta pysäköinnistä tulee todellinen ongelma, koska ohjaus ei juuri toimi. Ilmastointia pitää myös pärjätä. Senkään ei pitäisi kestää kauan, koska jatkuva seisokki voi aiheuttaa korroosiota kompressorin AC-kytkimessä.
Kuitenkin, jos pyälletty hihna, joka käyttää myös laturia tai ilmapumppua, vahingoittuu, se voi olla vaarallista. Jotkut moottorit tuottavat jarrutehostimeen alipainetta tällä tavalla. Lisäksi ilmaa voidaan tarvita moniin muihin toimintoihin, kuten lämmityksen toimilaitteet, istuimet, keskuslukitus jne.
Sanottiin, että dieselajoneuvot voivat liikkua ainakin vähän, jos laturissa ei ole virtaa. Nykyään tämä on kuitenkin totta vain tietyssä määrin. Koska nykyaikaisissa dieselmoottoreissa on myös elektroninen moottorin ohjaus. Kaikki tämä elektroniikka puuttuu vanhemmista dieselajoneuvoista. Päinvastoin tämä tarkoittaa, että elektroniset komponentit, kuten ohjausyksiköt, voivat epäonnistua, jos jännite ei enää riitä.
Aiemmin bensiinimoottorilla ajaminen oli mahdollista vain rajoitetusti, koska sytytys vaatii paljon sähköä. Mutta myös tässä on vaara, että jännite ei ole enää oikea, jos generaattori epäonnistuu ja elektroniikka vaurioituu. Jos kiilahihna katkeaa, tulee aina heti ajaa autotalliin ja vaihtaa kiilahihna. Muuten, virrankulutus yöllä on tietysti vielä suurempi, koska silloin lisätään valaistus.
Mihin muuhun tulee kiinnittää huomiota käyttö- tai kiilahihnojen vaihdossa?
Vanhemmissa malleissa yksinkertainen kiilahihna tai hammashihna kiristetään yleensä generaattorin kautta. Sen asentoa voidaan muuttaa vastaavasti, jos kannattimet löystyvät. Nykyaikaisissa kiilahihnoissa on yleensä kiristin, joka on varustettu myös pienellä vaimentimella. Myös tämä kiristin ja iskunvaimennin ovat alttiina kulumiselle.
Siksi ne on myös vaihdettava kiilahihnan vaihdon yhteydessä. Jännite voidaan asettaa tarkasti mittakelloilla. Kokeneet mekaanikot voivat myös "tuntea" jännityksen säätämisen. Tämä ei ole maallikolle erittäin suositeltavaa. Lisäksi hihnankiristin ja hihnan vaimennin on kiristettävä momenttiavaimella. Lisäksi kiilahihnoilla on usein suunta, johon niitä tulee käyttää.
Mihin muuhun kannattaa kiinnittää huomiota?
Lisäasemat, mutta myös elektroniikka, ovat yhä herkempiä. Siksi käyttöhihna, joka ei käy tasaisesti, on entistä vaarallisempi. Kiilahihnan vaihdon jälkeen tulisi myös olla "lepo" mahdollisimman pitkään. Vain laadukkaat tuotteet tunnetuilta OEM-laatuvalmistajilta takaavat luotettavan ja pitkäkestoisen hihnakäytön. Tämä koskee tietysti myös hihnankiristimiä ja iskunvaimentimia. Vesipumppua ei välttämättä tarvitse vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä. Koska hihnan vaihtoon kuluva aika lyhenee huomattavasti, vesipumppu voidaan vaihtaa tarvittaessa.
Vapaapyöräinen ja viskoosi kytkin
Jos tuuletinta käytetään viskoosin kytkimen kautta (öljy, joka muuttuu viskoosiksi kuumennettaessa ja muodostaa siten kitkaliitoksen), tämän viskoosin kytkimen vaihtaminen voi myös auttaa. Myös kiilahihnapyörät ja hihnapyörät tulee tarkistaa mahdollisten vaurioiden varalta. Siksi on huolehdittava siitä, että hihna ei vaurioidu tässä. Lisäksi joihinkin käyttöyksiköihin on integroitu vaihdettavat laakerit. Jos kireys ei ole oikea, nämä laakerit (esimerkiksi generaattorin vapaapyörä) ylikuormitetaan ja ne on siksi vaihdettava.