- Pusty
Kiilahihnasarjat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 473 tulosta)
Kiilahihna on yksi moottoritilan tunnetuimmista osista. Jopa maallikot ovat kuulleet kiilahihnasta ainakin ajokorttikoulutuksessa. Kiilahihnasarjalla on tärkeä rooli monissa toiminnoissa nykyaikaisissa autoissa. Se varmistaa moottorin moitteettoman toiminnan ja korkean ajomukavuuden. Löydät autosi malliin sopivan kiilahihnasarjan palkitusta Motointegrator-verkkokaupasta.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Kiilahihnasarjat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Mitä kiilahihna tekee?
Moottori pyörittää kampiakselia voimallaan. Kiilahihnapyörä sijaitsee kampiakselilla, ja se liikuttaa kiilahihnaa. Tämä puolestaan pyörittää yhtä tai useampaa muuta apuyksiköiden hihnapyörää. Näin moottori voi käyttää muita järjestelmiä ja toimintoja. Käynnistettäviä apuyksiköitä ovat muun muassa seuraavat:
- Laturi (generaattori)
- Vesipumppu
- Tuuletin
- Ilmastointilaitteen kompressori
- Ohjaustehostin
- Hydraulipumppu
Moniurahihna on erityinen ja nykyisin hyvin yleinen kiilahihnan muoto. Nimensä antaneet moniurat ovat hihnan sisäpuolella olevia pitkittäisiä uria. Myös hihnapyörissä on vastaavat urat. Moniurahihnat ovat erityisen käyttökelpoisia nykyaikaisissa autoissa, sillä ne soveltuvat parhaiten useiden apulaitteiden kytkemiseen moottoriin samanaikaisesti.
Mikä on moniurahihnasarja?
Kiilahihnasarja on yhdistelmä kiilahihnaa ja siihen sopivia ohjausrullia. Kiilahihna on yksi auton tärkeimmistä kuluvista osista. Siksi se on tarkastettava ja vaihdettava välittömästi, jos siinä ilmenee vika, vaikka mitään erityistä vikaa ei olisikaan. Myös erilaiset rullat joutuvat suurelle kuormitukselle alttiiksi. Siksi on suositeltavaa vaihtaa ne suoraan kiilahihnaan täydellisen kiilahihnasarjan muodossa.
Missä moniurahihnasarja sijaitsee autossa?
Riippuen siitä, onko moottori asennettu pitkittäin vai poikittain, kiilahihna sijaitsee jommallakummalla puolella tai moottorin edessä moottoritilaan katsottaessa. Vaikka nykyaikaiset moottoritilat ovat yleensä hyvin ahtaita, kiilahihna on yleensä helposti näkyvissä ja ulottuvilla. Näin sen kunto on helppo määrittää milloin tahansa.
Tarjonta ja hoito
Kiilahihnat suorittavat erittäin tärkeitä tehtäviä, ja niiden viallisuudella voi olla vakavia seurauksia. Kiilahihnasarja on siksi tarkistettava ja huollettava säännöllisesti. Vanha kunnon sormitesti ajokorttikoulutuksesta riittää pitkälti tähän tarkastukseen. Kun moottori on sammutettu, vedä kiilahihnasta etusormella. Kiilahihnan pitäisi antaa periksi enintään yhdestä kahteen senttimetriä. Jos hihna antaa periksi enemmän, se on vaihdettava. Sormitestin lisäksi kannattaa myös vilkaista nopeasti, onko hihnassa näkyviä kulumisen merkkejä, kuten kuluneita tai muuten vaurioituneita kohtia. Kiilahihnat on muutenkin suunniteltu erittäin kestäviksi, koska niihin kohdistuu suuria kuormituksia. Siitä huolimatta voi olla hyödyllistä suojata kiilahihna lisäksi sopivalla hoitosuihkeella.
Miksi kiilahihna vinkuu?
Jos kiilahihna on lipsahtanut eikä kulje enää oikein rullien yli, syntyy kuuluisa vinkuva ääni. Tämä ääni on myös yksi syy siihen, miksi kiilahihna on niin tunnettu myös maallikoiden keskuudessa. Lähes jokainen on kokenut auton, jossa kiilahihna vinkuu. Joissakin tapauksissa hihna saattaa yksinkertaisesti luistaa lyhyeksi aikaa ja ääni kuuluu lyhyesti (!). Jos näin on, sinun ei tarvitse ryhtyä mihinkään erityistoimiin. Jos ääni kuitenkin jatkuu, toimenpiteet ovat ehdottoman välttämättömiä.
Mitä tapahtuu, jos kiilahihnasarja on rikki?
Mitä sinun pitäisi tehdä, jos huomaat ongelman sormitestin ja silmämääräisen tarkastuksen aikana tai jos kiilahihna vinkuu jatkuvasti? Joissakin tapauksissa kiilahihna voidaan kiristää uudelleen. Tämä ei kuitenkaan ole pysyvä ratkaisu, ja useimmissa tapauksissa kiilahihnasarja on joka tapauksessa vaihdettava. Parhaassa tapauksessa - kuten edellä mainittiin - koko kiilahihnasarja vaihdetaan heti. Tämä tarkoittaa, että kaikki osat ovat samalla kulumistasolla myös vaihdon jälkeen. Kiilahihnan vaihtaminen on myös tärkeä asia vaurioiden ja vikojen lisäksi. Automallista riippuen säännöllinen vaihto on joka tapauksessa suunniteltu. Ajopäiväkirja määrää yleensä vaihdon 80 000-100 000 kilometrin jälkeen.
Kiilahihnan vaihtaminen itse ja naisten sukan legenda
Jos haluat olla varmalla puolella, kun kyseessä on säännöllinen tai vikaantumiseen liittyvä vaihto, sinun kannattaa mennä suoraan sopivaan korjaamoon ja antaa työ ammattilaisten tehtäväksi. Ammattitaitoiset mekaanikot voivat suorittaa vaihdon myös itse. Mitä modernimpi auto on, sitä hankalampaa kiilahihnan vaihto on kuitenkin. Nykyaikaisissa autoissa on huomattavasti enemmän apulaitteita ja huomattavasti vähemmän tilaa. Joissakin tapauksissa ainoa tapa päästä vaihtoon tarvittaviin kohtiin on käyttää nostinta. Vanhemmissa autoissa tämä on paljon selkeämpää ja helpompaa. Hyvin vanhoista autoista on muuten peräisin edelleen sitkeä legenda naisten sukasta, joka voi (tilapäisesti) toimia kiilahihnan korvikkeena. Muutama vuosikymmen sitten tämä oli todella mahdollista joissakin autoissa. Nykyään tämä temppu ei kuitenkaan enää toimi.
Osta kiilahihnasarja verkosta edulliseen hintaan
Riippuen käytettävästä lisäyksiköstä moniurahihnalla on yleensä valtava vastuu. Jos moniurahihnassa on ongelma, se voi vaikuttaa nopeasti koko autoon. Etenkin, jos se vaikuttaa esimerkiksi ohjaustehostimen tai moottorin jäähdytyksen kaltaisiin toimintoihin. Tällöin on parasta vaihtaa heti koko moniurahihnasarja. Jokainen automalli vaatii omanlaisensa varaosan. Motointegrator voi toimittaa sinulle uuden moniurahihnasarjan edullisesti ja salamannopeasti. Löydät varmasti oikean varaosan noin 5 miljoonan varaosan joukosta Trusted Shops -sertifioidusta verkkokaupastamme.