-3% jousituksesta

Kiertokangen laakerit – Nissan – KUORMA-AUTOT

(löytyi 81 tulosta)

Kiertokangen laakeri

Polttomoottoreissa kiertokangen laakerit ovat kaikkein kuormitetuimpia osia, ja kiertokangen laakerin oikea-aikainen vaihto voi pidentää moottorin käyttöikää merkittävästi. Suuren rasituksen ja moottorin toiminnan kannalta elintärkeän roolin vuoksi kukin kiertokangen laakeripesä on suunniteltu erityisen lujatekoiseksi. Niinpä kiertokankien ja niiden laakereiden valmistuksessa käytetään erityisesti seostettuja teräksiä ja muita erittäin kestäviä materiaaleja. Urheilutarkoituksiin käytetään erityisen karkaistulla pinnalla varustettuja kiertokangen laakeripesiä, jotka kestävät paremmin lisääntyneet kuormitukset. Lisäksi kunkin kiertokangen laakerin erityispinnat takaavat kitkahäviöiden pienenemisen ja siten moottorin suorituskyvyn parantumisen

Varaosat LEMFÖRDER
Sijoituskriteerit
Liitäntäsauvan laakerisarja KOLBENSCHMIDT 37247620
Liitäntäsauvan laakerisarja KOLBENSCHMIDT 37247620
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   37247620
32,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakerisarja KOLBENSCHMIDT 77838620
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   77838620
14,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kampiakselin laakeri KOLBENSCHMIDT 37 250 610
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   37 250 610
33,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeriliuskat, kampiakseli NE 180038001315
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   6038132500
31,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kampiakselilaakerisarja NE 180038001521
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   180038001521
30,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kampiakselilaakerisarja MAHLE 021 HS 21725 000
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   021 HS 21725 000
27,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri ENGITECH ENT074017 STD
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT074017 STD
41,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kampiakselin laakeri KOLBENSCHMIDT 37 250 620
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   37 250 620
33,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeriliuskat KOLBENSCHMIDT 37 203 620
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   37 203 620
116,36 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kampiakselin laakeri ENGITECH ENT074504 025
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT074504 025
13,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeriliuskat KOLBENSCHMIDT 37 203 610
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   37 203 610
100,77 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri ENGITECH ENT074012 STD
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT074012 STD
12,80 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiertokangen laakeri ENGITECH ENT074021 STD
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT074021 STD
34,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeriliuskat, kampiakseli KOLBENSCHMIDT 37 204 610
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   37 204 610
22,41 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeriliuskat, kampiakseli ENGITECH ENT074503 025
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT074503 025
22,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Kiertokangen laakerit

Kiertokangen laakerit sijaitsevat kiertokangen molemmissa päissä. Kaksi puolikuorta käytetään laakereina kierokangen jalkaosan silmässä. Laakerit ovat erittäin monimutkaisia komponentteja, ja erilaisten kuormitusten vuoksi ylempi ja alempi laakerikuori eivät ole symmetrisiä

Kiertokangen laakerin vaurio

Jos kiertokangen laakeri vaurioituu, myös voimansiirto kampiakselille kärsii. Voima siirtyy tällöin ilman täysin toimivia laakereita, mikä lisää myös kampiakselin nivelten kulumista. Vaurioitunut kiertokangen laakeri on sen vuoksi vaihdettava mahdollisimman pian, sillä muutoin moottorin muille osille voi aiheutua vakavia vaurioita. Nykyaikaisiin moottoreihin sovellettavien standardien mukaan valmistajat määräävät yleensä tarkastussäännöissään, että kiertokangen laakerit on vaihdettava noin 200 000 kilometrin jälkeen

Kiertokangen laakerin vaihtaminen

Kiertokangen laakerin vaurioitumisesta ilmoitetaan yleensä selvästi kuultavissa olevalla moottorin kolinalla, ja se on vaihdettava välittömästi. Asennettaessa kutakin yhdystangon laakerikuorta on tärkeintä, että laakerin välys on oikea. Liian suuri välys kiertokankilaakerissa aiheuttaa männän ja kiertokangen pyöristymisen. Jos taasvälys on liian pieni, <a href= https://www.motointegrator.fi/tuotteet/oljyt-nesteet-3/ >voiteluöljy voi tunkeutua huonosti kiertokangen laakeriliuskaan, mikä aiheuttaa voiteluongelmia ja siten ei-toivottua lisäkitkaa ja lämmönmuodostusta

Mikä aiheuttaa vaurioita kiertokangen laakereihin?

Nykyaikaiset kiertokangen laakerit ovat niin kestäviä, että käytöstä johtuva kuluminen on tuskin merkittävää. Liukukitka on tällöin lähes täydellinen. Tärkein syy kiertokangen laakerin liuskan merkittävään kulumiseen on siis riittämätön voitelu. Tämä johtuu alhaisesta öljytasosta, käytetystä tai väärästä öljystä (ilman valmistajan hyväksyntää, halvasta öljystä, joka ei täytä vaatimuksia jne.). Säännöllinen öljynvaihto, myös öljynsuodattimen vaihto, on siksi välttämätöntä, ja siinä on käytettävä vain valmistajan hyväksymää korkealaatuista öljyä.

Voinko jatkaa ajamista kuluneen kiertokangen laakerin kanssa?

Periaatteessa sinun ei pitäisi enää ajaa. Kuluminen on kuitenkin asteittaista. Monet maallikot eivät pysty tunnistamaan laakerivaurioita äänistä, koska epätavallisille äänille on monia muita mahdollisia syitä. Jos kiertokangen laakerivaurio on kuitenkin selvästi havaittu, vaurio on korjattava välittömästi ja laakeriliuskat vaihdettava.

Miten voit tarkistaa ilmeisesti kuluneen kiertokangen laakerin?

Periaatteessa on olemassa erilaisia mittaustekniikoita, joita voidaan käyttää tarvittavien mittojen ja toleranssien mittaamiseen. Moottori on kuitenkin purettava tätä varten. Epäilyttävissä tapauksissa tämä vaiva ei ole taloudellisesti ymmärrettävässä suhteessa. On kuitenkin olemassa yksinkertainen tapa tarkistaa kiertokangen laakereiden kuluminen kiertokangen jalassa eli kampiakselin puolella.

Siellä on muovista valmistetut kierteet. Tämä on tietyissä halkaisijoissa määriteltyä muovia, jonka voi erottaa värin perusteella. Vastaavia taulukoita on olemassa. Tarkistusta varten löysätään öljypohja ja sitten ensimmäinen kiertokanki. Aseta nyt sopiva muovikierre (varmista, että se on oikeanvärinen) kiertokangen poikki eli kampiakselin (kuvitteellisella) pitkittäisakselilla.

Pituudeltaan muovilaakeri peittää koko kiertokangen laakerin leveyden. Nyt kiertokanki kiristetään uudelleen autonvalmistajan ohjeiden mukaisesti. Työvaiheita ja kiristysmomentteja on siis noudatettava. Sitten laakeri avataan uudelleen. Nyt voidaan nähdä, että se on murskannut muovikierteen. Puristuneen muovikierteen tarkan leveyden perusteella taulukosta voidaan nyt nähdä, onko kiertokangen laakerivälys vielä toleranssiensa sisällä vai ei enää.

Tuloksista riippuen voidaan sitten ryhtyä asianmukaisiin toimenpiteisiin. Tämän testin on teetettävä asiantuntijayrityksellä, jolla on tarvittava asiantuntemus, koska kampiakseli on lisäksi tuettava, kun yksittäisiä laakereita tarkastetaan vuorotellen.

Voitko vaihtaa kiertokangen laakeriliuskat itse?

Tämän pitäisi vastata myös kysymykseen, voiko kiertokangen laakeriliuskat vaihtaa itse. Kuten kiertokankilaakerin mittojen määrittäminen, myös laakerien vaihtaminen edellyttää kattavaa erikoisosaamista ja mahdollisimman laajaa asiantuntemusta. Puhumattakaan siitä, että tarvitaan paljon tietoja ja erikoistyökaluja. Näihin kuuluu mm. männänsilmän ja kampiakselin mittaaminen.

Sillä sen jälkeen on määriteltävä, onko kiertokangen laakerin liuskat vaihdettava ylimitoitetuiksi ja millä ylimitoituksella. Kuka tahansa koulutettu mekaanikko tai klassikkoautojen entisöintiin intohimoisesti suhtautuva voi kuitenkin usein omata riittävästi asiantuntemusta ja kokemusta tämän vaativan työn suorittamiseen. Muistathan kuitenkin, että mitään takuuta tai hyvitystä ei voida vaatia, jos asennuksessa on tapahtunut virheitä, joita ei ole tehty ammattilaisen tai erikoistuneen yrityksen toimesta.

Pitäisikö kiertokangen laakerit tarkastaa säännöllisesti?

Kiertokangen laakeriliuskojen säännöllinen tarkastus ei ole tarpeen. Sen sijaan kaikkien laakeriliuskojen, laakereiden, männänrenkaiden jne. mahdollisimman pitkän käyttöiän kannalta on sitäkin tärkeämpää, että huoltotöiden ja erityisesti öljynvaihdon yhteydessä ei koskaan ole huoltovajetta ja että käytetään vain korkealaatuisia öljyjä ja merkkisuodattimia (halvoissa öljynsuodattimissa on usein huonolaatuista suodatinmateriaalia, jossa on karkeat huokoset).

Jos epäillään kiertokangen laakereiden vauriota, on syytä pyytää apua asiantuntijoilta, jotta laukaiseva ääni voidaan kohdistaa tarkasti. Myös itse kiertokangen laakereiden osalta kannattaa käyttää vain korkealaatuisia merkkituotteita, jollaisia tarjoamme verkkokaupassamme edulliseen hintaan. Ainoastaan merkkilaakerit on todella valmistettu näistä nykyaikaisista ja hienostuneista mikroseoksista, jotka estävät moottorin lisävahinkojen syntymisen pitkällä aikavälillä.