Joulukausi 2024

Kiertokangen laakerit – MAN

(löytyi 7 tulosta)

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Kampiakselilaakerisarja KOLBENSCHMIDT 37 100 610
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   37 100 610
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiertokangen laakerisarja KOLBENSCHMIDT 37086620
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   37086620
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiertokangen laakerisarja KOLBENSCHMIDT 37086600
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   37086600
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiertokangen laakerisarja KOLBENSCHMIDT 37086610
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   37086610
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kampiakselilaakerisarja KOLBENSCHMIDT 37 100 620
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   37 100 620
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kampiakselilaakerisarja KOLBENSCHMIDT 37 100 600
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   37 100 600
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiertokangen laakeri MAHLE 029 PL 21920 000
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   029 PL 21920 000
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Kiertokangen laakerit

Kiertokangen laakerit sijaitsevat kiertokangen molemmissa päissä. Kaksi puolikuorta käytetään laakereina kierokangen jalkaosan silmässä. Laakerit ovat erittäin monimutkaisia komponentteja, ja erilaisten kuormitusten vuoksi ylempi ja alempi laakerikuori eivät ole symmetrisiä

Kiertokangen laakerin vaurio

Jos kiertokangen laakeri vaurioituu, myös voimansiirto kampiakselille kärsii. Voima siirtyy tällöin ilman täysin toimivia laakereita, mikä lisää myös kampiakselin nivelten kulumista. Vaurioitunut kiertokangen laakeri on sen vuoksi vaihdettava mahdollisimman pian, sillä muutoin moottorin muille osille voi aiheutua vakavia vaurioita. Nykyaikaisiin moottoreihin sovellettavien standardien mukaan valmistajat määräävät yleensä tarkastussäännöissään, että kiertokangen laakerit on vaihdettava noin 200 000 kilometrin jälkeen

Kiertokangen laakerin vaihtaminen

Kiertokangen laakerin vaurioitumisesta ilmoitetaan yleensä selvästi kuultavissa olevalla moottorin kolinalla, ja se on vaihdettava välittömästi. Asennettaessa kutakin yhdystangon laakerikuorta on tärkeintä, että laakerin välys on oikea. Liian suuri välys kiertokankilaakerissa aiheuttaa männän ja kiertokangen pyöristymisen. Jos taasvälys on liian pieni, <a href= https://www.motointegrator.fi/tuotteet/oljyt-nesteet-3/ >voiteluöljy voi tunkeutua huonosti kiertokangen laakeriliuskaan, mikä aiheuttaa voiteluongelmia ja siten ei-toivottua lisäkitkaa ja lämmönmuodostusta