-3% jousituksesta

Ketjunohjaimet – Hyundai

(löytyi 10 tulosta)

Varaosat BOSCH
Sijoituskriteerit
Kiristin, jakoketju INA 555 0012 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   555 0012 10
6,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjauskisko, jakoketju HANS PRIES 821 842
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   821 842
6,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ketjunohjain KOREA E90307
Valmistaja:   KOREA
Valmistajan numero:   E90307
5,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiristin, jakoketju KOREA E70509H
Valmistaja:   KOREA
Valmistajan numero:   E70509H
15,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiristin, jakoketju KOREA E70510H
Valmistaja:   KOREA
Valmistajan numero:   E70510H
8,49 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiristin, jakoketju KOREA E90305
Valmistaja:   KOREA
Valmistajan numero:   E90305
6,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiristin, jakoketju HANS PRIES 821 770, Oikea
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   821 770
7,50 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kiristin, jakoketju INA 555 0016 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   555 0016 10
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ohjauskisko, jakoketju KOREA E70517H
Valmistaja:   KOREA
Valmistajan numero:   E70517H
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ohjauskisko, jakoketju KOREA E90306
Valmistaja:   KOREA
Valmistajan numero:   E90306
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Ketjunohjaimet: rakenne ja toiminta

Ketjunohjain yhdistää polttomoottoreissa kampiakselin ja nokka-akselit. Moottorin rakenteesta riippuen se voi olla myös pelkkä kampiakseli, joka avaa imu- ja pakoventtiilit oikeaan aikaan. Jakoketju ohjataan ohjaimen kautta kampiakselin ketjupyörän ja nokka-akselin väliin. Tämä sijaitsee vastapäätä jakoketjun kiristinta. Ohjain on kiinnitetty moottoriin ruuveilla useista kohdista, jotta varmistetaan, että osa toimii aina oikein.

Ketjunohjain on yleensä muovia. On kuitenkin olemassa myös metallin ja muovin yhdistelmiä. Tämä materiaalikoostumus vaikuttaa tietenkin myös komponentin käyttöikään. Koska muovi on altis kulumiselle ja materiaalin väsymiselle, liukukisko voi revetä tai rikkoutua. Tästä seuraa vakava vika. Tällöin ohjain on vaihdettava uuteen.

Viallinen ketjunohjain: oireet ja syyt

Ketjunohjain tekee todella raskasta työtä. Tämä vaikuttaa myös komponentin käyttöikään ja kestävyyteen. Ajoneuvon käytön aikaisten suurten kuormitusten vuoksi ketjunohjain voi kulua tai olla täysin viallinen. Erilaiset oireet ovat merkki tästä, mutta niitä ei välttämättä voida luokitella selkeästi. Oireita ovat esimerkiksi kylmäkäynnistyksen aikana kuuluvat kolisevat tai helisevät äänet ja moottorin käytön aikana kuuluvat naulaavat äänet. Syitä ovat usein muovin materiaalin vanheneminen, liukukiskon aiheeton rikkoutuminen tai ohjaimen kuluminen ajoneuvon suuren ajokilometrimäärän vuoksi.

Oireet yhdellä silmäyksellä:

  • poikkeavat venttiilin ohjausajat
  • moottori käy epätasaisesti
  • kylmäkäynnistyksen aikana kuuluu kolisevia tai soivia ääniä
  • rätinä ketjun vetoalueelta
  • naulausääni ajon aikana
  • moottorin tehon menetys
  • jakoketjun riittämätön kireys

Jos viasta on merkkejä, asiantuntijan on tarkastettava ajoneuvo ja vaihdettava osa. Tätä varten hän mittaa ajoituksen ja lukee ajoneuvon vikamuistin. Hän voi myös tarkastaa ohjauskiskon kunnon silmämääräisesti, kun moottorin venttiilikansi on poistettu. Joissakin ajoneuvoissa ohjain on mahdollista tarkastaa avoimen öljyn täyttöaukon kautta.

Jos ajoneuvoa ajetaan edelleen viallisella jakoketjun ohjaimella, ketju voi hyppiä ja moottorin käynti voi heikentyä. Nokka-akselin vetoketjun hammaspyörän useiden hampaiden yli hyppääminen voi johtaa moottorivaurioon.

Jakoketjun ohjaimen vaihto

Jos ohjain on viallinen, sen vaihtaminen on väistämätöntä. Koska jakoketjun ohjaimen vaihtaminen on hyvin monimutkaista ja vaatii joskus erikoistyökaluja, vaihto saa tapahtua vain erikoiskorjaamossa tai kokeneen harrastemekaanikon toimesta.

Menettely voi vaihdella ajoneuvomallista ja moottorivaihtoehdosta riippuen. Ohjaimen vaihtamiseksi on irrotettava useita osia. Öljypohja on usein irrotettava ja moottoriöljy tyhjennettävä. Lisäksi apuyksiköiden hihnaveto on irrotettava. Siksi jokainen harrastajamekaanikko ei voi suorittaa vaihtoa.

Kun etukansi on poistettu, moottorin ketjuveto voidaan tarkastaa. Sen jälkeen ohjain voidaan vaihtaa. Ajan ja rahan säästämiseksi myös muut komponentit olisi tarkastettava ja vaihdettava samalla kertaa. Näin vältytään kalliilta jälkikorjauksilta.

Osta jakoketjun ohjaimia verkossa edulliseen hintaan

Ketjunohjaimen vaihtamisen hinta voi vaihdella ajoneuvotyypin ja asennetun moottorin mukaan. Jos haluat säästää tässä kustannuksia, voit ostaa jakoketjun ohjaimen edullisesti verkosta. Verkkokaupassamme on laaja valikoima laadukkaita komponentteja edulliseen hintaan. Olemme saaneet jopa tunnustusta asiakaspalvelustamme. Tilattujen tavaroiden nopea toimitus neljän arkipäivän kuluessa on yhtä itsestäänselvyys kuin asiantunteva asiakaspalvelumme. Katso itse.