- Pusty
Keskiraidetangot – KUORMA-AUTOT
(löytyi 90 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Keskiraidetangot.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
Auton ohjaus
Ohjauksen avulla kuljettaja määrittää, mihin suuntaan auton tulee ajaa. Perusperiaate on aina ollut sama. Ohjausjärjestelmän kautta ohjauspyörän kääntöliike välittyykahteen etupyörään. Aikaisemmin tämä tapahtui pitkälti suoraan ja puhtaasti mekaanisesti. Näin ollen kuljettajan oli käytettävä paljon voimaakääntääkseen ohjauspyörää suuntaan tai toiseen - puhumattakaan laajoista kääntymisliikkeistä kääntyessään tai pysäköidessään. Ohjaustehostimen keksiminen ja yleistyminen on kuitenkin muuttanut kaiken tämän. Ohjausjärjestelmä saa eri tavoin hyödyllistä tukea ulkopuolelta. Tämä tarkoittaa, että kuljettajanon käytettävä paljon vähemmän voimaa, kun hän haluaa ohjata autoaan tiettyyn suuntaan.
Autojen nykyaikaisten ohjausjärjestelmien tyypit
Nykyaikaisissa autoissaon viime vuosina vakiintunut kolme erilaistaohjaustehostinta.
- Hydraulinen ohjaus
- Sähköhydraulinen ohjaus
- Sähkömekaaninen ohjaus
Hydraulinen ohjaus
Tässä ohjaustyypissä neste on paineistettu, ja tätä painetta käytetään ohjauksen liikkeen vahvistamiseen. Tarvittava paine saadaan pumpusta, joka on liitettysuoraan auton moottoriinja jota käytetään hihnalla. Tämä toimii sinänsä hyvin, mutta se lisää polttoaineen kulutusta. Siksi kehittäjät ryhtyivät kehittämään uusia muunnelmia.
Sähköhydraulinen ohjaus
Yksi vaihtoehdoista perustuu sähköhydrauliikkaan. Paineen ja ohjausliikkeen perusperiaate pysyy samana. Hihnakäyttöinen moottori on kuitenkin korvattu itsenäisellä sähkömoottorilla. Useat anturit määrittelevät useiden seikkojen, kuten ohjauspyörän liikkeen tai ajonopeuden, perusteella, milloin ja kuinka paljon sähköhydrauliikan on autettava. Jotkut kuljettajat eivät kuitenkaan ole täysin tyytyväisiä tähän. Joskus voi esiintyä pientä viivettä, ennen kuin sähkömoottori tuntuu riittävästi.
Sähkömekaaninen ohjaus
Tässä kohtaamme nykyaikaisimman ohjausvaihtoehdon. Sähkömekaanisessa ohjauksessa hydraulinen osa jää pois. Sen sijaan sähkömoottori vaikuttaa suoraan ohjaukseen. Tämä voi tapahtua joko suoraan ohjaustangon alaosassa tai ylempänä ohjauspylväässä. Alempi hammastanko ja hammaspyörä ovat yleisempiä suuremmissa autoissa. Ohjauspyörässä oleva anturi havaitsee, mitä kuljettaja haluaa, ja sähkömoottori auttaa suoraan ohjauksen toteuttamisessa. Tämän järjestelmän avulla ohjaustehostin voi toimia erityisen tarkasti. Lisäksi juuri tämäntyyppinen ohjaus tekee monet autonomiset toiminnotylipäätään mahdollisiksi. Käytännöllisimpiä esimerkkejä ovat sivutuulen korjaus tai automaattiset pysäköintiavustimet.
Vetotankojen rooli
Ohjausliikkeen on välittyminen molempiin pyöriin avustinjärjestelmästä riippumatta. Ja tässä kohtaa sidontatangot tulevat mukaan peliin. Yksinkertaisesti sanottuna vetotangot yhdistävät ohjaustelineen pyörän jousitukseen. Kun ohjauksen liike saa hammastangon liikkumaan edestakaisin, vetotanko välittää tämän liikkeen molempiin pyöriin. Tämäntyyppistä vuorovaikutusta kutsutaan ohjausniveleksi. Ajoneuvomallista riippuen kyseessä ovat kaksi- tai kolmiosaiset vetotangot.
Yksittäisetvetotangot koostuvat yleensä kolmesta osasta: Kaksi liitosta ja teräsputki. Nivelet sijaitsevat vetotangon molemmissa päissä ja varmistavat oikean liitoksen pallonivelten avulla. Näin ohjaustelineen ja pyöränripustuksen väliset liikkeet voidaan siirtää ja tasapainottaa mahdollisimman joustavasti. Teräsputken pituuttavoidaan säätää. Tämä säädettävyys tuo meidät myös nimen alkuperään. Vetotankojen avulla voidaan myös säätää molempien pyörien raideväliä erikseen. Tämä tarkoittaa, että pyörät voidaan kohdistaa ihanteellisesti muuttamalla telatankojen pituutta.
Mahdolliset ongelmat keskimmäisten vetotankojen kanssa
Vetotangot itsessään aiheuttavat harvoin ongelmia kuljettajille. Ulkoisten tekijöiden, kuten ruosteen tai onnettomuuden aiheuttamien vaurioiden, olisi oltava syynä siihen, että keskimmäiset vetotangot olisi vaihdettava. Nivelet aiheuttavat eniten ongelmia. Ajan myötä ne voivat kulua tai toimia huonosti. Useimmiten tämä tapahtuu, kun likaa, hiekkaa tai vastaavia hiukkasia pääsee liitokseen ja kuluttaa sitä entisestään. Jos jokin nivelistä aiheuttaa ongelmia, koko vetotanko on vaihdettava.
Keskimmäisten vetotankojen vaihto
Koska ohjaus on erittäin herkkä ja tärkeä järjestelmä autossa, sen saa vaihtaa vain todella pätevät kädet. Lisäksi tarvitaan usein erikoistyökaluja, joita ei yleensä ole saatavilla kotitallissa. Siksi useimmissa tapauksissa on hyvä idea mennä erikoiskorjaamolle, jos sinulla on ongelmia keskivetoaisojen kanssa - ellet ole itse hyvin varustettu mekaanikko.
Tilaa keskimmäiset vetotangot verkossa osoitteessa Motointegrator
Keskimmäisetvetotangot ovat erittäin tärkeä liitososamonimutkaisessa ja hyvin suunnitellussa järjestelmässä. Jos itse sauvassa tai erityisesti nivelissä ilmenee ongelmia, on aika vaihtaa se nopeasti. Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta löydät varmasti oikeat varaosat.