- Pusty
Keskiäänenvaimentimet WALKER – KUORMA-AUTOT
(löytyi 4 tulosta)
Jos auto kolisee ajaessasi, moottori käy kovempaa tai autossa on pakokaasujen hajua, syynä voi olla vika autosi keskimmäisessä äänenvaimentimessa. Pakoputken osana keskimmäinen äänenvaimennin vaimentaa moottorin melua, erityisesti korkeataajuisia ääniaaltoja
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia WALKER kategoriasta Keskiäänenvaimentimet.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Mitä tehdä, jos keskiäänenvaimennin vuotaa?
Jos auton alta kuuluu kova jyrinä ja pakokaasuäänet voimistuvat, jokin pakojärjestelmän osa vuotaa. Usein kyseessä on keskiäänenvaimennin. Yksinkertaisen kokoonpanopastan avulla pakoputki voidaan tiivistää yksinkertaisella tavalla. Tämä tahna on kehitetty erityisesti pakojärjestelmien vuotavia kohtia varten. Tahna levitetään valmistajan ohjeiden mukaisesti ja se kovettuu muutaman minuutin kuluttua. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää erityistä korkeisiin lämpötiloihin tarkoitettua tiivistysmassaa. Tämä tiivistysaine ei sovellu ainoastaan viallisiin pakojärjestelmiin, vaan myös muihin alueisiin, joissa esiintyy korkeita lämpötiloja. Kolmas vaihtoehto keskimmäisen äänenvaimentimen vaihtamisen lisäksi on pakokaasuside, joka levitetään vialliselle alueelle.
Miten tyhjennät keskiäänenvaimentimen?
Keskiäänenvaimennin sisältää erilaisia osia, jotka voivat aiheuttaa ongelmia, kun ajoneuvo on ollut käynnissä pitkään. Äänenvaimentimessa on esimerkiksi levyjä, jotka voivat ajan myötä löystyä ja aiheuttaa tinaista kolinaa. Näiden äänien poistamiseksi keskimmäinen äänenvaimennin voidaan irrottaa sisuskaluistaan. Tätä varten se on irrotettava. Yksi mahdollisuus on avata äänenvaimennin ja leikata sisuskalut irti ja hitsata äänenvaimennin sitten takaisin yhteen. Jos äänenvaimentimen sisällä on irtonaisia osia, ne voidaan irrottaa erilaisilla työkaluilla äänenvaimentimen sisään- ja ulostuloputkien kautta. Tämä pätee erityisesti silloin, jos äänenvaimentimen keskellä olevat osat ovat ruostuneet ja niiden on enemmän tai vähemmän vain putoava ulos.
Mitä järkeä on keskiäänenvaimentimen vaihtoputkessa? Entä hätätilanteessa?
Monet kuljettajat käyttävät keskiäänenvaimentimen sijasta yksinkertaista äänenvaimentimen korvaavaa putkea. Näin ylimääräinen äänenvaimennin jää pois, mikä tekee äänestä huomattavasti kovemman monissa ajoneuvoissa. Tällainen pakojärjestelmän muutos voi kuitenkin aiheuttaa vaikeuksia esimerkiksi poliisin suorittamassa tarkastuksessa tai pääkatsastuksessa. Hätätapauksessa alkuperäinen keskiäänenvaimennin on syytä pitää käsillä, jotta se voidaan asentaa uudelleen ainakin pääkatsastuksen yhteydessä. Jos poliisin katsastuksessa ilmenee vaikeuksia, voi olla tarpeen asentaa tämä alkuperäinen äänenvaimennin ja näyttää ajoneuvo sen jälkeen. Keskimmäisen äänenvaimentimen korvaavia putkia voi ostaa tarvikeliikkeistä. Monille nämä ovat halpoja vaihtoehtoja paljon kalliimmille äänenvaimentimille.
Mitä tehdä, jos pakoputki on löysällä?
On tavallisempaa, että pakojärjestelmien jousituskumit rikkoutuvat ja että lyömätön pakoputki aiheuttaa epämiellyttäviä ääniä ajon aikana. Vialliset pidätyskumit ovat pakojärjestelmien yleisimpiä vikoja. Jos se tapahtuu tiellä, varaosia ei yleensä ole saatavilla. Irronneen pakojärjestelmän voi usein korjata yksinkertaisilla apuvälineillä, kuten vaijerin tai kaapelin pätkällä, ainakin seuraavaan korjaamoon tai korjaukseen asti. Uudet kiinnitystarvikkeet eivät maksa paljon, ja useimmissa tapauksissa myös asennus on melko yksinkertainen ja nopea. Ainoa haittapuoli on se, että asennus voidaan suorittaa vain nostolavalla tai kuopalla.
Yleisiä vinkkejä pakojärjestelmien tiivistämiseen
Ensinnäkin hyvät uutiset: useimmissa tapauksissa voit jatkaa ajamista vuotavan pakoputken kanssa jonkin aikaa. Näin on ainakin, jos vuotava pakojärjestelmä ei aiheuta liikaa melua. Jos ajoneuvolle on tehtävä yleiskatsastus, pakoputken on oltava tiivis. Tarvittavat korjaustyöt on parasta tehdä nostolavalla tai ainakin kuopassa, sillä muuten on hyvin vaikeaa päästä käsiksi asiaankuuluviin korjauskohtiin. Jos tällaista paikkaa ei ole käytettävissä, voidaan useimmissa tapauksissa vuokrata asianmukaiset korjaamotilat, jotta korjaukset voidaan suorittaa itse. Tällaiset vuokrakorjaamot ovat mielenkiintoisia ja kustannustehokkaita vaihtoehtoja perinteisille korjaamoille, jos autoilijalla on käsityötaitoja.