- Pusty
Keinuvivut – KUORMA-AUTOT
(löytyi 357 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Keinuvivut.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Mikä on keinuvipu ja missä se sijaitsee autossa?
Keinuvipu voi olla vain suhteellisen pieni komponentti, mutta sillä on tärkeä rooli moottorissa ja sen prosesseissa. Yksinkertaisesti sanottuna se auttaa ohjaamaan imu- ja pakoventtiileitä. Näin se siirtää moottorin, kampiakselin ja nokka-akselin (nokka-akselien) välisestä vuorovaikutuksesta syntyvän liikkeen näihin kahteen venttiiliin. Tätä tarkoitusta varten keinuvipu on vipu, jolla on kaksi sivua ja keskellä nivelpiste. Toinen puoli on yhdistetty nokka-akseliin työntötangon avulla. Toisella puolella keinuvipu kohtaa vastaavan venttiilin. Jotta tätä vuorovaikutusta voitaisiin ymmärtää paremmin, tarkastellaan tarkemmin nokka-akselia ja sen toimintaa.
Nokka-akseli ja keinuvipu
Auton moottori on pohjimmiltaan valtava virtapiiri, jossa on lukemattomia elementtejä, joiden on toimittava täydellisessä harmoniassa. Sen ytimessä mäntä liikkuu ylös ja alas ilma-polttoaineseoksen puristuksen ja palamisen jälkeen. Kierokanki siirtää tämän energian liikkeenä kampiakselille. Kampiakseli puolestaan siirtää tämän liikkeen vaihteiston avulla pyörille, ja auto on matkalla. Jotta tämä prosessi voisi jatkua, palamisprosessi on kuitenkin aloitettava alusta. Tätä varten palaneet pakokaasut on poistettava sylinterinkannesta ja (moottorivaihtoehdosta riippuen) syötettävä ilmaa tai ilma-polttoaineseosta. Tätä varten tarvitaan imu- ja pakoventtiilit.
Venttiileitä ohjataan yhden tai useamman nokka-akselin avulla. Ohjausketjun tai hammashihnan avulla kampiakseli tuottaa jälleen kerran tarvittavan liike-energian. Nokka-akseli pyörii kuitenkin vain puolet nopeammin kuin kampiakseli. Nokka-akselilla sijaitsevat samannimiset nokat. Ne ovat nokkakiekkoja, jotka ohjaavat venttiileitä pyörimällä epätasaisesti. Ja tässä kohtaa keinuvipu tulee kuvaan mukaan. Nokka-akseli työntää keinuvivun toista puolta ylöspäin työntötangon avulla, joka puolestaan varmistaa, että toinen pää työntyy alaspäin. Tämä työntää venttiilin auki, ja niin sanottu latauksen vaihto tapahtuu. Pakokaasut poistuvat ja mäntä voi puristaa uutta ilmaa tai uutta seosta palamista varten. Ja niin tämä peli jatkuu ja jatkuu näennäisesti ikuisessa syklissä.
Venttiilivälyksen asettaminen
Näennäisesti ikuinen sykli voi kuitenkin pysähtyä, jos sen osat menevät sekaisin. Yksi mahdollinen ongelmien lähde on niin sanottu venttiilivälys. Jotta nokka-akselin, imu- ja pakoventtiilien jne. välinen vuorovaikutus toimisi optimaalisesti, muun muassa nokka-akselin ja keinuvivun on oltava ihanteellisesti kohdillaan. Tässä kohtaa on kaksi ratkaisua. Joko keinuvipu ja työntötanko liitetään toisiinsa kuusioruuvilla tai käytetään automaattista tasauselementtiä. Ensimmäisessä vaihtoehdossa kuusioruuvi istuu puskurin toisessa päässä. Toisessa päässä se on keinuvivussa olevassa kierteessä. Siellä vuorovaikutus voidaan säätää tarkasti ja kiinnittää lukkomutterilla.
Mitä tapahtuu, jos keinuvipu katkeaa?
Keinuvivut eivät kuitenkaan ole immuuneja mahdollisille ongelmille ja vaurioille. Varsinkin jos tietyt edellä kuvatun vuorovaikutuksen osat eivät toimi oikein, keinuvipu voi ajan myötä kulua tai pahimmassa tapauksessa jopa rikkoutua. Tällaiset vauriot johtuvat yleensä venttiileihin liittyvistä ongelmista. Keinuvipu voi kärsiä erityisesti silloin, jos venttiilit tarjoavat riittämättömän öljyn, likaantumisen tai vastaavien syiden vuoksi aiottua enemmän vastusta tai jos ne ylipäätään juuttuvat kiinni.
Jos näin on, on aika vaihtaa keinuvivut. Se, missä määrin tämä olisi tehtävä, riippuu ensisijaisesti kyseisestä mallista. Monissa tapauksissa mekaanikot suosittelevat, että kaikki keinuvivut vaihdetaan heti. Tämä tarkoittaa, että kaikki osat ovat tällöin jälleen samassa kunnossa. Joissakin malleissa voidaan kuitenkin vaihtaa kerralla vain koko keinuvivun akseli. Varoitus: Keinuvivun vaihtaminen ei ole nopea työ välitöissä. Vain kokeneiden käsien pitäisi todella ryhtyä tähän työhön. Useimmille auton omistajille tämä tarkoittaa sitä, että he menevät korjaamolle ja teettävät työn ammattilaisilla. Vain kokeneiden mekaanikkojen tulisi tehdä tämä. Voit kuitenkin säästää rahaa, jos tilaat keinuvivut etukäteen netistä ja otat ne mukaan korjaamolle.
Tarjonta ja hoito
Itse keinuvivulle ei ole erityisiä huolto- tai varotoimenpiteitä. Jos kaikki venttiilit ja muut osat toimivat moitteettomasti, keinuvivussa ei pitäisi olla ongelmia. Ainoastaan joissakin malleissa keinuvivut on vaihdettava tietyin väliajoin varotoimenpiteenä.
Laadukkaat keinuvivut Motointegratorilla
Olipa autosi keinuvipu sitten jo kulunut tai jopa rikki tai se on vaihdettava vain varotoimenpiteenä, löydät varmasti oikean varaosan automalliisi palkitusta verkkokaupastamme. Nopean toimituksen ansiosta pääset pian asentamaan uuden keinuvivun.