-3% jousituksesta

Katalysaattorit – KUORMA-AUTOT

(löytyi 1041 tulosta)

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Katalysaattorit.

Kaikki valmistajat

  • Abarth
  • Acura
  • Aixam
  • Alfa Romeo
  • Andoria
  • ARO
  • Aston Martin
  • Audi
  • Austin
  • Avia
  • Bedford
  • Bentley
  • BMW
  • Buick
  • Cadillac
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Daewoo
  • DAF
  • Daihatsu
  • Dodge
  • Elaris
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Ford USA
  • FSO
  • GAZ
  • GEO
  • GMC
  • Great Wall
  • Honda
  • Hummer
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Innocenti
  • Isuzu
  • Iveco
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • LDV
  • Lexus
  • Lincoln
  • Lotus
  • MAN
  • Maserati
  • Maybach
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Plymouth
  • Pontiac
  • Porsche
  • Renault
  • Renault Trucks
  • Rover
  • Saab
  • Seat
  • Sevic
  • Skoda
  • Smart
  • Ssangyong
  • Steyr
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tata
  • Tesla
  • Toyota
  • Trabant
  • UAZ
  • Volvo
  • VW
  • Wartburg
  • Zastava
  • ZAZ
  • ZIL

Auton katalysaattorin rakenne ja toiminta

Katalysaattorin tehtävänä on muuntaa bensiini- ja dieselmoottoreiden pakokaasun osat kemiallisen reaktion avulla. Niistä syntyy kaasuja, jotka eivät vahingoita ympäristöä. Komponentti koostuu ruostumattomasta teräskotelosta. Sen sisällä on metallinen tai keraaminen kantaja. Kyseessä on metalliteeni tai monoliitti. Näiden osien läpi kulkee pituussuunnassa useita pieniä kanavia. Ne lisäävät katalysaattorin pinta-alaa.

Kantoaineen pinnalla on huokoinen kerros, jota kutsutaan wash-coatiksi. Se sisältää jalometalleja, kuten palladiumia, platinaa ja rodiumia. Nämä metallit tuovat kovaa rahaa esimerkiksi kierrätyslaitoksissa. Siksi käy niin, että katalysaattori joutuu varkauden uhriksi. Jos tarvitset silloin uuden varaosan, tutustu Motointegratorin laajaan tuotevalikoimaan.

Katalysaattoreita on kolmea eri tyyppiä

Katalysaattorit jakautuvat kolmeen luokkaan:

  • EOBD
  • Hapetuskatalysaattori
  • Kolmitiekatalysaattori

Ensin mainitut ovat korvaavia katalysaattoreita Euro 3- ja Euro 4 -ajoneuvoihin, joissa on eurooppalainen ajoneuvon sisäinen diagnostiikka. Niitä käytetään pääasiassa uudemmissa ajoneuvoissa. EOBD valvoo kaikkia pakokaasuun liittyviä komponentteja ja antureita ajon aikana. Se tallentaa toimintahäiriöt. Varoitusvalo varoittaa tällaisista ongelmista.

Hapetuskatalysaattoreille on ominaista se, että ne toimivat suurella ilmaylimäärällä. Sen vuoksi pakokaasun happipitoisuus on korkea. Dieselmoottoreissa ne hapettavat kahta ainetta. Hiilimonoksidista tulee hiilidioksidia. Hiilivedyt muuttuvat hiilidioksidiksi ja vesihöyryksi.

Kolmas vaihtoehto on kolmitiekatalysaattori. Se tekee työtään bensiinimoottoreissa. Kun käyttölämpötila on saavutettu, se muuttaa palamattomat hiilivedyt hiilidioksidiksi ja vesihöyryksi. Samalla tavalla kuin dieselmoottorissa hiilimonoksidi muuttuu hiilidioksidiksi. Typen oksideista tulee typpeä ja happea. Nämä kolme prosessia tapahtuvat katalysaattorissa samanaikaisesti.

Mistä tunnistat viallisen katalysaattorin?

Jos katalysaattorit vioittuvat, siitä seuraa lukuisia oireita. Huomaat esimerkiksi moottorin suorituskyvyn heikkenemisen. Ajoneuvon sydän ei pysty ottamaan kaasua kunnolla vastaan. Tämä vähentää vähitellen autosi huippunopeutta. Lisäksi pakokaasuarvot nousevat. Tämä huomataan vasta silloin, kun tapahtuu virhesytytyksiä tai virhesytytyksiä. Katalysaattorin puhdistaminen ei useinkaan riitä. Ilman korjausta katalysaattori tuhoutuu kokonaan. Tällöin esimerkiksi autosi moottorin merkkivalo syttyy.

Tarvitset uuden katalysaattorin, joka sopii autoosi. Motointegratorilta voit odottaa laajaa valikoimaa korkealaatuisia varaosia. Toimitamme ne enintään neljän päivän kuluessa. Näin ollen voit vaihtaa autosi katalysaattorin nopeasti. Voit tehdä tämän itse vain ruuvikatalysaattoreilla. Jos auton osa on hitsattu, ota yhteyttä korjaamoon.

Katalysaattorin vaihto autossa askel askeleelta

Ennen kuin aloitat katalysaattorin vaihdon, aja auto nostolavalle. Nostamisen jälkeen tarkastele pakojärjestelmää ja katalysaattorin paikkaa. Huomioi asennussuunta. Etsi samalla tähän pakojärjestelmän osaan johtavat antureiden kaapelit ja tee niistä luonnos. Ota sitten uusi katalysaattori pois pakkauksesta.

Se on mieluiten malli, jossa on tarvittavat lisävarusteet. Näihin kuuluvat tiivisterenkaat. Voitele nämä vaseliinilla tai lypsyrasvalla. Vaihtoehtoisesti voit käyttää tippaa moottoriöljyä. Kiinnitä ne sitten tähän tarkoitukseen varattuihin astioihin. Noudata sitten alla olevia ohjeita katalysaattorin vaihtamiseksi:

  1. Irrota kaikki katalysaattoriin johtavat ajoneuvon liittimet, esimerkiksi lambda-anturi.
  2. Löysää ruuvit, joilla katalysaattori on kiinnitetty pakojärjestelmään tai koriin.
  3. Käännä ne sitten ulos. Pidä katalysaattori samalla paikallaan, jotta vältät leikkausvoimat.
  4. Poista lika kaikilta tukipinnoilta ja putkien kannattimilta liinalla.
  5. Voit poistaa lian ruuvien rei'istä lankaharjalla.
  6. Käännä uutta katalysaattoria, kunnes asennussuunnan nuoli osoittaa pakosarjaa kohti.
  7. Aseta osa, jossa on esiasennetut tiivisterenkaat, putkiliitäntöihin. Kiristä sitten kaikki ruuvit tiukasti. Kiristä ne yksi toisensa jälkeen.
  8. Kiinnitä anturit ja lambda-anturi niille varattuihin liitäntöihin.

Katalysaattorin vaihdon jälkeen voit käynnistää ajoneuvon. Kuuntele ääntä moottoria käynnistettäessä ja tarkkaile mittareita. Jos et havaitse mitään poikkeavaa, vaihto onnistui.

Motointegrator tarjoaa katalysaattoreita edulliseen hintaan.

Jos tarvitset autoosi uuden katalysaattorin, Motointegratorilta löydät lukuisia malleja. Tarjoamme yli viisi miljoonaa varaosaa ja tarviketta eri automerkkeihin. Nämä tulevat tunnetuilta valmistajilta. Voit valita esimerkiksi BOSALin tai BM Catalystsin laadukkaat katalysaattorit. Jos tarvitset tiettyä tuotetta, tarkenna hakua ajoneuvomerkin ja -mallin mukaan. Vaihtoehtoisesti voit syöttää osanumeron mutkattomaan hakukoneeseemme.