-3% jousituksesta

Käsijarruvaijerit – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 19 tulosta)

Käsijarruvaijeri on osa ajoneuvojen seisontajarrua. Useimmissa ajoneuvoissa käsijarruvaijeri on kytketty ajoneuvon sisällä olevaan käsijarruvipuun ja johtaa takapyörille. Seisontajarrun tyypistä riippuen käsijarruvaijeri voi vaikuttaa käyttöjarrun jarrupaloihin tai ainoastaan käsijarrun lisäksi asennettuihin jarrupaloihin. Jos seisontajarrun vaijeri katkeaa, seisontajarrua ei voi enää aktivoida. Jos sinun on vaihdettava käsijarruvaijeri, löydät uuden käsijarruvaijerin kohtuulliseen hintaan ja laadukkaasti Motointegrator-verkkokaupasta.

Varaosat CONTINENTAL
Sijoituskriteerit
Vaijeri, käsijarru AKUSAN 5209-01-0515
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   5209-01-0515
13,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Käsijarruvaijeri AKUSAN 5209-01-0534P Oikea
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   5209-01-0534P
17,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaijeri, käsijarru AKUSAN 5209-01-0517
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   5209-01-0517
10,92 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaijeri, käsijarru AUGER 74203 Oikea
Valmistaja:   AUGER
Valmistajan numero:   74203
22,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarruvaijeri, käsijarru AUGER AUG74204 Vasen
Valmistaja:   AUGER
Valmistajan numero:   74204
22,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaijeri, käsijarru FEBI BILSTEIN 21263
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   21263
18,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaijeri, käsijarru AKUSAN 5209-01-0518 Oikea
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   5209-01-0518
13,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaijeri, käsijarru AKUSAN 5209-01-0519 Vasen
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   5209-01-0519
13,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaijeri, käsijarru AKUSAN 5209-01-0526
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   5209-01-0526
13,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaijeri, käsijarru AKUSAN 5209-01-0521 Oikea
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   5209-01-0521
13,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaijeri, käsijarru FEBI BILSTEIN 29579 Vasen
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   29579
12,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaijeri, käsijarru AKUSAN 5209-01-0520 Vasen
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   5209-01-0520
13,48 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaijeri, käsijarru AUGER 74208
Valmistaja:   AUGER
Valmistajan numero:   74208
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Vaijeri, käsijarru FEBI BILSTEIN 23970 Oikea
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   23970
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Vaijeri, käsijarru AKUSAN 5209-01-0516
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   5209-01-0516
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Miten käsijarruvaijeri ja seisontajarru toimivat?

Seisontajarru, josta käytetään yleisesti nimitystä käsijarru tai seisontajarru, toimii hydraulisesta käyttöjarrusta riippumatta. Esimerkiksi seisontajarruja on erilaisia:

- mekaaninen seisontajarru vaijerilla (käsijarruvipu tai jalkapoljin)

- sähköinen seisontajarru ohjauselementin kautta

- hydraulinen seisontajarru

- sähköhydraulinen seisontajarru

Vanhemmissa ajoneuvoissa mekaaninen seisontajarru vaijerin avulla on yleisin. Seisontajarrun jarruvoima on sitä voimakkaampi, mitä voimakkaammin käsijarruvipua vedetään tai jalkajarrun poljinta painetaan. Seisontajarrun käyttäminen saa käsijarruvaijerin lyhenemään hihnapyörien kautta, mikä puolestaan saa jarruvoiman käynnistymään vastaavasti. Samalla käsijarruvipu tai jalkajarrupoljin kytkeytyy, jolloin jarrutustila säilyy myös ilman lisätoimintoa.

Seisontajarrut ovat pakolliset ajoneuvoissa, jotta ajoneuvo ei pääse vierimään pois, vaikka kuljettaja ei olisi paikalla. Näin ollen niiden toiminta ja jarrutuskyky tarkastetaan myös jokaisessa moottoriajoneuvojen yleisessä katsastuksessa. Rikkinäinen käsijarruvaijeri tai vaurioitunut jarruvaijeri katsotaan merkittäväksi viaksi, ja päätarkastus hylätään. Viallinen tai katkennut käsijarruvaijeri on vaihdettava, ja seulonta on suoritettava uudelleen. Voit säästää näitä kustannuksia ja aikaa, jos vaihdat viallisen kaapelin ennen päätarkastusta. Motointegratorilta on saatavana sopivia käsijarruvaijereita ensiluokkaisilta valmistajilta edulliseen hintaan.

Mitä vikoja seisontajarrussa voi esiintyä?

Seisontajarruvaijerit kestävät yleensä useita vuosia riippuen siitä, kuinka usein niitä käytetään. Ne on suojattu kosteudelta kumiholkeilla, jotka ovat palkeiden muotoisia. Käsijarruvaijereiden viat ja korroosio johtuvat usein viallisesta saappaasta.

Jos käsijarrua käytetään hyvin harvoin, se voi hidastua tai juuttua kokonaan. Sen vuoksi käsijarru on vedettävä ja vapautettava aika ajoin, esimerkiksi jos ajoneuvoa käytetään harvoin. Myös käsijarruvaijerin ohjaimet ja hihnapyörät on voideltava säännöllisesti osana ajoneuvon huoltoa.

Samoin jarrusylinteri voi olla jumissa, jolloin jarrua voi olla vaikea tai mahdoton käyttää tai jarru ei välttämättä vapautu.

Käsijarru väärin säädetty

Useimmat vaijerikäyttöiset käsijarrut säätyvät automaattisesti, mutta eivät kaikki. Vanhemmissa autoissa perussäätö voi olla liian löysä, ja jos jarrupalat ovat hieman kuluneet, käsijarru ei enää kytkeydy täydellä voimalla. Sen jälkeen se voidaan yleensä säätää uudelleen, jos seisontajarrupalat eivät ole täysin kuluneet. Useimmissa ajoneuvoissa käsijarrun pitäisi pitää ajoneuvo paikallaan käsijarruvivun 5. pidikkeellä.

Se on pahempaa, jos seisontajarru on asetettu liian tiukalle. Toisaalta tämä voi aiheuttaa jarrupalojen laahaamista, vaikka käsijarru on vapautettu, ja toisaalta käsijarruvaijerit katkeavat usein ja ne on vaihdettava. Motointegratorin jopa 5 miljoonan varaosan joukosta löydät uudet jarrupalat seisontajarruun ja käsijarruvaijerin hylsyt.

Vedä käsijarru päälle talvellakin

Periaatteessa kuljettaja on vastuussa ajoneuvon varmistamisesta, kun hän jättää sen. Vanhemmissa ajoneuvoissa, joissa on rumpujarrut, voi pakkasella olla se ongelma, että kytketty käsijarru jäätyy eikä sitä voi vapauttaa helposti. Jos et siis halua käyttää käsijarrua, sinun on ryhdyttävä muihin varotoimenpiteisiin, kuten laitettava ajoneuvo 1. vaihteelle, suunnattava etupyörät kohti reunakiveystä tai asetettava kiilat pyörien eteen.

Uudemmissa ajoneuvoissa on yleensä myös taka-akselissa levyjarrut, jotka eivät juurikaan reagoi jäätymiseen. Käsijarruvaijeri voi kuitenkin jäätyä, jos holkit ovat viallisia ja kosteutta pääsee sisään.

Käytä seisontajarrua myös automaattivaihteiston kanssa

Automaattivaihteistolla varustetuissa ajoneuvoissa on vetoakselin lukitusasento "P". Kuitenkin vain yksi piikki tarttuu vaihteiston akseliin. Jos piikki tai automaattivaihteisto on viallinen, toiminta voi heikentyä. On aina parempi käyttää myös käsijarrua.

Käsijarruvaijerin vaihtaminen

Seisontajarruvaijerin vaihtaminen vaatii ajoneuvosta riippuen eri määrän aikaa ja vaivaa. Ensin on luotava pääsy matkustajatilassa olevaan käsijarruvipuun. Joissakin ajoneuvoissa tämä voidaan tehdä helposti irrottamalla käsijarrukonsolin kansi, toisissa ajoneuvoissa koko keskikonsoli on irrotettava. Toinen ongelma on pääsy takimmaisen seisontajarrun vipuihin. Taka-akselin rumpujarruihin ei yleensä pääse käsiksi irrottamatta jarrurumpua. Levyjarruissa jarruvipu voi olla vapaasti käytettävissä.

Jarruvaijerin vaihtaminen saattaa edellyttää lisäpurkujen tekemistä. Joistakin ajoneuvoista pakojärjestelmän osat on irrotettava.

Laadukkaiden käsijarruvaijereiden lisäksi Motointegratorista saat monia muita ajoneuvon varaosia sekä tarvikkeita ja työkaluja. Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä toimivaltaiseen asiakaspalveluumme.