- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Käsijarruvaijerit – KUORMA-AUTOT
(löytyi 55 tulosta)
Käsijarruvaijeri on osa ajoneuvojen seisontajarrua. Useimmissa ajoneuvoissa käsijarruvaijeri on kytketty ajoneuvon sisällä olevaan käsijarruvipuun ja johtaa takapyörille. Seisontajarrun tyypistä riippuen käsijarruvaijeri voi vaikuttaa käyttöjarrun jarrupaloihin tai ainoastaan käsijarrun lisäksi asennettuihin jarrupaloihin. Jos seisontajarrun vaijeri katkeaa, seisontajarrua ei voi enää aktivoida. Jos sinun on vaihdettava käsijarruvaijeri, löydät uuden käsijarruvaijerin kohtuulliseen hintaan ja laadukkaasti Motointegrator-verkkokaupasta.
Valmistaja: | AKUSAN |
Valmistajan numero: | 5209-01-0515 |
Valmistaja: | AKUSAN |
Valmistajan numero: | 5209-01-0522 |
Valmistaja: | AKUSAN |
Valmistajan numero: | 5209-01-0532P |
Valmistaja: | AKUSAN |
Valmistajan numero: | 5209-01-0525P |
Valmistaja: | AKUSAN |
Valmistajan numero: | 5209-01-0537P |
Valmistaja: | AKUSAN |
Valmistajan numero: | 5209-01-0534P |
Valmistaja: | AKUSAN |
Valmistajan numero: | 5209-01-0517 |
Valmistaja: | AKUSAN |
Valmistajan numero: | 5209-01-0533P |
Valmistaja: | AKUSAN |
Valmistajan numero: | 5209-01-0535P |
Valmistaja: | AUGER |
Valmistajan numero: | 74204 |
Miten käsijarruvaijeri ja seisontajarru toimivat?
Seisontajarru, josta käytetään yleisesti nimitystä käsijarru tai seisontajarru, toimii hydraulisesta käyttöjarrusta riippumatta. Esimerkiksi seisontajarruja on erilaisia:
- mekaaninen seisontajarru vaijerilla (käsijarruvipu tai jalkapoljin)
- sähköinen seisontajarru ohjauselementin kautta
- hydraulinen seisontajarru
- sähköhydraulinen seisontajarru
Vanhemmissa ajoneuvoissa mekaaninen seisontajarru vaijerin avulla on yleisin. Seisontajarrun jarruvoima on sitä voimakkaampi, mitä voimakkaammin käsijarruvipua vedetään tai jalkajarrun poljinta painetaan. Seisontajarrun käyttäminen saa käsijarruvaijerin lyhenemään hihnapyörien kautta, mikä puolestaan saa jarruvoiman käynnistymään vastaavasti. Samalla käsijarruvipu tai jalkajarrupoljin kytkeytyy, jolloin jarrutustila säilyy myös ilman lisätoimintoa.
Seisontajarrut ovat pakolliset ajoneuvoissa, jotta ajoneuvo ei pääse vierimään pois, vaikka kuljettaja ei olisi paikalla. Näin ollen niiden toiminta ja jarrutuskyky tarkastetaan myös jokaisessa moottoriajoneuvojen yleisessä katsastuksessa. Rikkinäinen käsijarruvaijeri tai vaurioitunut jarruvaijeri katsotaan merkittäväksi viaksi, ja päätarkastus hylätään. Viallinen tai katkennut käsijarruvaijeri on vaihdettava, ja seulonta on suoritettava uudelleen. Voit säästää näitä kustannuksia ja aikaa, jos vaihdat viallisen kaapelin ennen päätarkastusta. Motointegratorilta on saatavana sopivia käsijarruvaijereita ensiluokkaisilta valmistajilta edulliseen hintaan.
Mitä vikoja seisontajarrussa voi esiintyä?
Seisontajarruvaijerit kestävät yleensä useita vuosia riippuen siitä, kuinka usein niitä käytetään. Ne on suojattu kosteudelta kumiholkeilla, jotka ovat palkeiden muotoisia. Käsijarruvaijereiden viat ja korroosio johtuvat usein viallisesta saappaasta.
Jos käsijarrua käytetään hyvin harvoin, se voi hidastua tai juuttua kokonaan. Sen vuoksi käsijarru on vedettävä ja vapautettava aika ajoin, esimerkiksi jos ajoneuvoa käytetään harvoin. Myös käsijarruvaijerin ohjaimet ja hihnapyörät on voideltava säännöllisesti osana ajoneuvon huoltoa.
Samoin jarrusylinteri voi olla jumissa, jolloin jarrua voi olla vaikea tai mahdoton käyttää tai jarru ei välttämättä vapautu.
Käsijarru väärin säädetty
Useimmat vaijerikäyttöiset käsijarrut säätyvät automaattisesti, mutta eivät kaikki. Vanhemmissa autoissa perussäätö voi olla liian löysä, ja jos jarrupalat ovat hieman kuluneet, käsijarru ei enää kytkeydy täydellä voimalla. Sen jälkeen se voidaan yleensä säätää uudelleen, jos seisontajarrupalat eivät ole täysin kuluneet. Useimmissa ajoneuvoissa käsijarrun pitäisi pitää ajoneuvo paikallaan käsijarruvivun 5. pidikkeellä.
Se on pahempaa, jos seisontajarru on asetettu liian tiukalle. Toisaalta tämä voi aiheuttaa jarrupalojen laahaamista, vaikka käsijarru on vapautettu, ja toisaalta käsijarruvaijerit katkeavat usein ja ne on vaihdettava. Motointegratorin jopa 5 miljoonan varaosan joukosta löydät uudet jarrupalat seisontajarruun ja käsijarruvaijerin hylsyt.
Vedä käsijarru päälle talvellakin
Periaatteessa kuljettaja on vastuussa ajoneuvon varmistamisesta, kun hän jättää sen. Vanhemmissa ajoneuvoissa, joissa on rumpujarrut, voi pakkasella olla se ongelma, että kytketty käsijarru jäätyy eikä sitä voi vapauttaa helposti. Jos et siis halua käyttää käsijarrua, sinun on ryhdyttävä muihin varotoimenpiteisiin, kuten laitettava ajoneuvo 1. vaihteelle, suunnattava etupyörät kohti reunakiveystä tai asetettava kiilat pyörien eteen.
Uudemmissa ajoneuvoissa on yleensä myös taka-akselissa levyjarrut, jotka eivät juurikaan reagoi jäätymiseen. Käsijarruvaijeri voi kuitenkin jäätyä, jos holkit ovat viallisia ja kosteutta pääsee sisään.
Käytä seisontajarrua myös automaattivaihteiston kanssa
Automaattivaihteistolla varustetuissa ajoneuvoissa on vetoakselin lukitusasento "P". Kuitenkin vain yksi piikki tarttuu vaihteiston akseliin. Jos piikki tai automaattivaihteisto on viallinen, toiminta voi heikentyä. On aina parempi käyttää myös käsijarrua.
Käsijarruvaijerin vaihtaminen
Seisontajarruvaijerin vaihtaminen vaatii ajoneuvosta riippuen eri määrän aikaa ja vaivaa. Ensin on luotava pääsy matkustajatilassa olevaan käsijarruvipuun. Joissakin ajoneuvoissa tämä voidaan tehdä helposti irrottamalla käsijarrukonsolin kansi, toisissa ajoneuvoissa koko keskikonsoli on irrotettava. Toinen ongelma on pääsy takimmaisen seisontajarrun vipuihin. Taka-akselin rumpujarruihin ei yleensä pääse käsiksi irrottamatta jarrurumpua. Levyjarruissa jarruvipu voi olla vapaasti käytettävissä.
Jarruvaijerin vaihtaminen saattaa edellyttää lisäpurkujen tekemistä. Joistakin ajoneuvoista pakojärjestelmän osat on irrotettava.
Laadukkaiden käsijarruvaijereiden lisäksi Motointegratorista saat monia muita ajoneuvon varaosia sekä tarvikkeita ja työkaluja. Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä toimivaltaiseen asiakaspalveluumme.