- Pusty
Kampikammion tuuletus – KUORMA-AUTOT
(löytyi 1019 tulosta)
Kampikammion tuuletuksella on erittäin tärkeä rooli polttomoottorissa. Kampikammiossa, jossa kampiakseli sijaitsee, se imee sisäänsä polttoaineen palamisesta syntyvät pakokaasut, jotta ne voidaan poistaa turvallisesti ja ympäristöystävällisesti. Samalla tämä prosessi varmistaa, että kampikammiossa vallitsevat täydelliset paineolosuhteet, jotta koko moottori toimii moitteettomasti.
Moottori ei kuitenkaan pysty tähän, jos ilmanvaihto ei toimi. Suljettuna järjestelmänä ilmanvaihto on äärimmäisen tärkeää, sillä palamisprosessin aikana syntyvät puhalluskaasut (kuten hiilivedyt) tuhoaisivat moottorin lopulta heti, kun paine sen sisällä nousee liian korkeaksi. Lisäksi moottorissa olevat palamiskaasut ja mäntien liikkeet aiheuttavat jatkuvasti paine-eron. Kampikammion tuuletus tasaa myös tätä eroa. Jos kampikammion tuuletus on viallinen, löydät nopeasti sopivan varaosan Motointegratorista.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Kampikammion tuuletus.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Viallinen kampikammion tuultus: miten se voidaan tunnistaa?
Voit havaita, että kampikammion tuuletus ei ehkä enää toimi täysin, useista oireista, jotka kaikki liittyvät öljyyn. Öljypumppu toimittaa jatkuvasti voiteluöljyä kampiakselille, minkä vuoksi viallinen kampikammion ilmanvaihtojärjestelmä ilmenee usein suhteettoman suurena öljynkulutuksena. Öljyinen imujärjestelmä tai vialliset tiivisteet voivat kuitenkin olla myös merkkejä siitä, että kampikammion ilmanvaihto on häiriintynyt.
Mutta siinä ei ole vielä kaikki. Jos huomaat, että tämä prosessi on jonkin verran epävakaa autoa käynnistettäessä, se voi viitata kampikammion tuuletuksen puutteeseen sekä moottorin suorituskyvyn äkilliseen laskuun. Tämä johtuu yleensä moottorin ylipaineesta, mikä puolestaan johtaa usein seurannaisvaurioihin. Näin ollen kampikammion tuuletus kannattaa tarkistaa, jos havaitset yhden tai useamman näistä merkeistä.
Kampikammion tuuletuksen tarkistaminen
Öljynvaihdon yhteydessä on hyvä aika tarkastuttaa kampikammion tuuletus korjaamon asiantuntijoilla. Tähän kuuluu moottorin paineen mittaaminen. Jos havaitaan suuria epäsäännöllisyyksiä tai poikkeamia vakioarvoista, syynä on yleensä vika kampikammion tuuletuksessa.
Jotta tämä diagnoosi ei yllättäisi sinua täysin, kun käyt korjaamolla, voit tarkistaa kampikammion tuuletuksen etukäteen pienellä tempulla. Avaa konepelti ja ruuvaa öljysäiliön kansi irti. Aseta nyt pieni rätti, esimerkiksi keittiöpyyhe, aukon päälle ja tarkkaile, mitä tapahtuu. Jos rätti puhalletaan ylöspäin tai puhalletaan kokonaan pois, se tarkoittaa todennäköisesti sitä, että kampikammion tuuletus on tukossa tai viallinen, koska moottorin painetta säädellään ilmeisesti avaamalla öljysäiliön kansi.
Jos taas huomaat lievää kankaan imua, kampikammion tuuletuksen pitäisi olla kunnossa. Jos et ole varma tai sinulla ei ole kokemusta auton osista, sinun kannattaa tarkastuttaa autosi ilmanvaihtojärjestelmä korjaamolla.
Monissa tapauksissa vain imuletkuissa on vika, esimerkiksi pieni repeämä. Hyvä uutinen on, että myös tällainen pieni vaurio voidaan korjata nopeasti, jos tilaat uuden imuletkun edullisesti verkkokaupastamme. Korjaamosi asiantuntijat asentavat letkun hetkessä.
Pitäisikö kampikammion tuuletus vaihtaa itse?
Olipa kyseessä Golf IV, BMW e46 tai jokin muu malli: vikaantunut kampikammion tuuletusjärjestelmä voi kaikissa autoissa oireilla monin eri tavoin, mutta sillä voi olla myös useita syitä. Näitä ovat mm:
- vika kampikammion tuuletusletkussa
- vika öljynerottimessa
- venttiili, joka ei enää toimi kunnolla
- rikkoutunut tiiviste
- suodattimen toimintahäiriö
Vaikka kampikammion ilmanvaihdon vian syy on selvillä, sinun on päätettävä itse, uskallatko vaihtaa tämän osan.
Jos jokin menee pieleen tee-se-itse-korjauksen aikana moottorin monimutkaisuudesta johtuen, voi helposti syntyä seurannaisvahinkoja. Tämä tarkoittaa, että autosi korjaamokäynti pitenee ja kustannukset ovat korkeat. Jos et siis ole itse ammattilainen, on järkevämpää ja ehdottomasti halvempaa ajaa suoraan korjaamolle ja teettää kampikammion tuuletuksen tarkastus ja vaihto asiantuntijoilla paikan päällä.
Kuinka paljon kampikammion tuuletusjärjestelmän uusiminen maksaa?
Tähän kysymykseen ei ole yleistä vastausta. Tämä johtuu siitä, että korjaamon tarvitsemien, autosi kampikammion ilmanvaihdon korjaamiseen tarvittavien autojen osien hinnat vaihtelevat suhteellisen paljon. Jos moottorin kunnolliseen tuuletukseen tarvitaan vain tiivisteitä tai letkuja, nämä osat eivät tietenkään maksa kovin paljon. Muut varaosat, kuten kampikammion tuulettamiseen tarkoitettu öljynerotin tai korjaussarja, ovat vastaavasti kalliimpia. Säästääksesi rahaa voit ostaa nämä osat edullisesti verkosta.
Nyt pitäisi olla selvää, että viallinen kampikammion tuuletusjärjestelmä on vaihdettava nopeasti, jotta moottori voidaan suojata suurilta vaurioilta. Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta voit ostaa uuden kampikammion tuuletusjärjestelmän huippulaadukkaana ja edulliseen hintaan, ja toimitusaika on vain 2-4 arkipäivää. Varastossamme on noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta ja tavaramerkkejämme ovat nopea lähetys ja salamannopea toimitus, ja korkea asiakastyytyväisyys on meille erityisen tärkeää. Varaosien asentaminen kannattaa kuitenkin jättää korjaamon tehtäväksi, jotta voit suojautua välillisiltä vaurioilta ja niihin liittyviltä lisäkustannuksilta.