- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Kampiakselit ja kiinnitysosat – Ford – KUORMA-AUTOT
(löytyi 14 tulosta)
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 40755 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 40756 |
Valmistaja: | CORTECO |
Valmistajan numero: | 80001247 |
Valmistaja: | CORTECO |
Valmistajan numero: | 80004920 |
Valmistaja: | CORTECO |
Valmistajan numero: | 80004867 |
Valmistaja: | CONTITECH |
Valmistajan numero: | MS56 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 09590 |
Materiaali: | Teräs |
Valmistaja: | CONTITECH |
Valmistajan numero: | MS02 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 40754 |
Valmistaja: | CONTITECH |
Valmistajan numero: | MS37 |
Valmistaja: | CONTITECH |
Valmistajan numero: | MS18 |
Valmistaja: | CORTECO |
Valmistajan numero: | 80004916 |
Valmistaja: | CORTECO |
Valmistajan numero: | 80004873 |
Mitä kampiakselit ovat ja mitä tehtäviä niillä on autossa?
Kampiakseli koostuu useista kampiakseleista, ja sillä on moottorissa hyvin erityinen tehtävä. Männät siirtävät voimia raidetankoon. Kampiakselit vaimentavat nämä voimat ja muuttavat ne vääntömomentiksi. Tämä vääntömomentti siirretään vaihteistoon kytkimen kautta.
Kampiakselityypit voidaan erottaa toisistaan. Kampiakselin muotoilu on ratkaiseva tekijä eron tekemisessä. Esimerkiksi V8-moottoreissa on usein ristikkäisiä kampiakseleita. Niille on ominaista kampiakselin tapin 90° tai 270°:n siirtymä tavanomaisen 180°:n sijasta, kuten tasakampiakselissa.
Kampiakselit koostuvat eri osista: Kampiakselissa on akselipesät ja kampitapit, kampikammiot ja vastapainot.
Mitä tapahtuu, jos kampiakseli on viallinen?
Kampiakselit voivat vaurioitua ajan myötä. Mahdollisia ovat esimerkiksi murtumat tai epätasapaino. Kampiakseleissa on myös useita osia, jotka voivat myös vaurioitua. Näitä ovat esimerkiksi laakerit, venttiilit ja tiivisterenkaat.
Tällaiset vahingot eivät kuitenkaan ole kovin yleisiä. Koska kampiakselilla on keskeinen tehtävä moottorin energian muuntamisessa liikkeeksi, vaurio voi heikentää ajoneuvon liikennekelpoisuutta. Sen seurauksena myös turvallisuus voi heikentyä.
Kampiakselin vikojen yleiset syyt
Yksi mahdollinen syy auton kampiakselin vaurioitumiseen on liiallinen nopeus. Tämä voi aiheuttaa kampiakselin katkeamisen tai repeämisen. Tämä koskee erityisesti vanhempia ajoneuvoja, joihin on asennettu vähemmän elektroniikkaa moottorin valvomiseksi ja tarvittaessa polttoaineen syötön rajoittamiseksi moottorin suojaamiseksi.
Toinen mahdollinen syy on öljyn puute. Erilaiset laakerit ovat osa kampiakselia. Kampiakselin laakerien lisäksi niihin kuuluvat myös päälaakerit. Jos öljyä ei ole riittävästi, laakerit vaurioituvat, mikä vaikuttaa kampiakselin toimintaan. Tämä puolestaan vaikuttaa pääasiassa ajoneuvoihin, joissa ei ole turboahtimella varustettua akselia. Syy: Öljynpuutteen aiheuttama vaurio kampiakselissa kestää kauemmin kuin turboahtimen vaurioituminen.
Viallinen kampiakseli: Nämä oireet ovat tyypillisiä
Useat oireet voivat viitata kampiakselin ongelmiin. Tarkkaile näitä merkkejä:
- Moottorin tärinä lisääntyy.
- Kuulet koputusääniä.
- Moottoria käynnistettäessä ilmenee ongelmia - moottori ei käynnisty, pitää kovaa ääntä tai ei toimi millään muulla tavalla.
- Moottorin kierrosluvun myötä kuuluva melko kevyt koputusääni viittaa vialliseen raidetangon laakeriin.
- Itse kampiakselin laakerin ongelmat näkyvät moottorin meluna, jota esiintyy moottorin kierrosluvusta riippumatta.
Jos epäilet, että autosi kampiakselissa on vikaa, käy mahdollisimman pian ammattikorjaamolla. Yleensä ongelmaa ei ole mahdollista korjata itse. Tämä johtuu siitä, että korjauksen yhteydessä on irrotettava ja purettava lukuisia moottorin osia. Ajamista ei pidä jatkaa rikkinäisen kampiakselin kanssa. On olemassa suuri vaara, että moottori ja akselit vaurioituvat huomattavasti laajemmin.
Kampiakselin korjaus ja kustannukset
Korjaustapa ja siitä aiheutuvat kustannukset riippuvat vahingon tyypistä. Jos kampiakseli on murtunut, on järkevää vain vaihtaa osa.
Tarkka työ on usein tarpeen, erityisesti laakerivaurioiden yhteydessä. Erikoistuneet korjaamot voivat hioa kampiakselin ja siten korjata kampiakselin tappien vauriot. Kampiakselit vaativat tällöin usein lämpökäsittelyä niiden kovettamiseksi.
Kampiakselin laakerit voidaan vaihtaa suhteellisen helposti. Tätä varten laakerit irrotetaan moottorista ja korvataan uusilla osilla. Jos kampiakselin laakerissa on vikaa, on kuitenkin tutkittava perusteellisesti ympäröivät osat mahdollisten seurannaisvaurioiden varalta.
Joskus myös kampiakseli kärsii epätasapainosta. Tällöin on harkittava tapauskohtaisesti, onko korjaus vai vaihto järkevää. Erikoiskoneiden ja asiantuntevan tietotaidon avulla ongelma voidaan korjata asianmukaisesti varustetuissa korjaamoissa, vaikka kustannukset ovatkin huomattavat. Koska hiontaan, lämpökäsittelyyn jne. kuluu aikaa ja vaivaa, on usein edullisempaa vaihtaa osa. Kustannusten säästämiseksi voit tilata oikean varaosan etukäteen verkosta ja tuoda sen korjaamolle vaihdettavaksi.
Tilaa kampiakselit ja lisävarusteet Motointegratorin verkkokaupasta
Motointegratorin verkkokaupasta voit helposti tilata kampiakseleita ja lukuisia lisävarusteita. Tilaa Flatplane-kampiakseli tai Simson-kampiakseli ja valitse useiden eri valmistajien valikoimasta. Voit myös tilata laajan valikoiman lisävarusteita, kuten öljytiivisteitä, välilevyjä, hihnapyöriä ja paljon muuta.
Motointegratorilta tilatessasi voit luottaa korkeaan laatuun ja reiluihin hintoihin. Verkkokaupastamme löydät noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta kaikkiin suosittuihin merkkeihin ja malleihin. Hyödy ainutlaatuisesta palvelulaadustamme: salamannopea toimitus 2-4 arkipäivän kuluessa ja asiantunteva, erikoistunut asiakaspalvelumme.