- Pusty
Kampiakselin laakerikupit – KUORMA-AUTOT
(löytyi 188 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Kampiakselin laakerikupit.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Mitä kampiakseli tekee autossa?
Kampiakseli laakereineen on auton moottorin hermopiste. Se ottaa moottorin sisällä tapahtuvan palamisen tuottaman tehon ja siirtää sen vaihteistoon. Tämä saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta sitä se ei ole. Tutustutaan siis tarkemmin tähän prosessiin. Kun polttoaine-ilmaseos palaa moottorin sisällä, syntyvä voima työntää mäntää ja kiertokankea alaspäin. Kiertokanki ympäröi kampiakselia sen alapäässä. Tämä tarkoittaa sitä, että kampiakselin asennuskorkeus määrää, kuinka pitkälle kiertokanki voi siirtää mäntää ylöspäin. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa tämä korkeus on muuttuva, joten kampiakselilla voidaan vaikuttaa puristusasteeseen ja siten varmistaa parempi hyötysuhde polttoaineen kulutuksen kannalta.
Kampiakselin liikkeelle saattaminen tapahtuu yhdistäen kiertokangen tiiviisti kampiakseliin. Männän lineaarinen liike ylhäältä alaspäin muuttuu pyörimisliikkeeksi. Kampiakseli voi välittää tämän pyörimisliikkeen vaihteistoon ja siten pyöriin. Näin palamisen aikana syntyvä energia muuttuu pyörimisliikkeeksi, joka pyörittää renkaita ja mahdollistaa auton kuljettamisen. Tämä prosessi toistuu käynnissä olevassa moottorissa lähes loputtomasti valtavassa nopeudessa ja korkeissa lämpötiloissa. Samalla kuormituksen voimakkuus muuttuu jatkuvasti sen mukaan, kuinka paljon tehoa tarvitaan. Yksittäisten komponenttien on kestettävä vastaavasti suurta kuormitusta. Tätä tarkoitusta varten kampiakselit valmistetaan yleensä taotusta tai valuteräksestä.
Kampiakselin laakereiden rooli
Mitä kampiakselin laakerit tekevät tässä vaativassa prosessissa? Ne tukevat kampiakselia kampikammiossa oleviin päälaakeripesiin. Akseli on yleensä kahden puoliympyrän muotoisen laakeripesän välissä. Tarkkaan ottaen tämä ei kuitenkaan ole aivan oikein, sillä kampiakselin ja laakerin välillä on oltava jatkuva öljykerros. Vain näin kampiakseli voi pyöriä onnistuneesti ja ennen kaikkea tasaisesti. Tämä öljykalvo varmistetaan hyvin suunnitelluilla öljyporeilla ja urilla. Näin syntyy kalvo, joka estää akselin ja laakerin metalliosien suoran ja siten vahingollisen kosketuksen. Tämän ansiosta kaikki toimii kuin kello - sanan varsinaisessa merkityksessä.
Mahdolliset viat kampiakselissa
Tällaisessa voimakkaasti kuormitetussa järjestelmässä on monia mahdollisia ongelma-alueita, ja lähes kaikissa tapauksissa on selvää, että yhdestä ongelmasta tulee pian monia muita ongelmia näissä prosesseissa. Erityisesti liitoskohdissa voi esiintyä erilaisia kulumisen merkkejä. Voiteluongelmat johtavat metalliosien väliseen suoraan kosketukseen, mikä johtaa väistämättä ongelmalliseen kitkaan ja siihen liittyviin vaurioihin. Lisäksi osat voivat löystyä kulumisen tai vastaavien olosuhteiden vuoksi. Hyvä esimerkki tästä ovat kiertokangen laakerit. Jos liitos kampiakseliin löystyy liikaa, akseli voi pyöriä, jolloin muut osat kuluvat tai vaurioituvat muulla tavoin. Tämä johtaa yleensä eräänlaiseen ketjureaktioon.
Kampiakselin ongelmien oireet ja syyt
Miten kampiakselin ja sen laakereiden ongelmat voidaan tunnistaa ja mistä ne voivat johtua? Ensimmäisiä oireita ovat moottoritilan epätavalliset tärinät tai äänet. Ei ihme, että jos moottori käy kierroksilla, sen tuntee ja kuulee pian. Moottorin käynnistysvaikeudet kuuluvat myös kampiakselin laakereiden ongelmien mahdollisiin oireisiin. Mutta mistä se voi johtua? Tässä on lyhyt luettelo mahdollisista syistä:
- (Luonnollinen) kampiakselin laakereiden kuluminen monien ajokilometrien jälkeen
- Vanhentunut materiaali laakereissa
- Liian vähän öljyä laakerin ja akselin välissä
- Laakerin ja akselin välissä on saastunutta tai huonolaatuista öljyä
- Vanha öljy, koska öljyä ei vaihdettu säännöllisesti
Jos jokin näistä oireista ilmenee ja oletat, että kampiakseli voi olla syyllinen, sinun on joko oltava itse ammattilainen tai käännyttävä pikaisesti asiantuntijan puoleen. Vasta sitten voidaan tehdä asianmukainen diagnoosi, jonka perusteella voidaan ryhtyä oikeisiin seuraaviin toimenpiteisiin.
Viallisten kampiakselin laakereiden vaihto
Jos kampiakselin laakereissa todella on vika tai ne ovat kuluneet, on paljon työtä tehtävänä. Kampiakselin laakereiden vaihto on ehdottomasti aikaa vievä korjaus. Moottori on nimittäin irrotettava laajamittaisesti, purettava ja sitten koottava asiantuntevasti uudelleen ja asennettava takaisin. Vaikka kampiakselin laakerit olisivat ehjät, ne vaihdetaan yleensä samalla, jos kampiakselissa on ongelmia.
Osta kampiakselin laakerit Motointegratorilta
Kampiakselin laakerit ovat avainasemassa, ja siksi niillä on suuri vastuu. Jos niissä on jotain vikaa, se vaikuttaa koko moottoriin. Siksi on tärkeää vaihtaa ne nopeasti ja oikein. Tämä puolestaan on selvästi ja yksinomaan absoluuttisten asiantuntijoiden asia. Jos haluat kuitenkin säästää rahaa korjauksessa, voit yksinkertaisesti tilata kampiakselin laakerit verkosta. Motointegratorista löydät oikeat korvaavat laakerit premium-valmistajilta, kuten GLYCO, KOLBENSCHMIDT ja MAHLE. Salamannopean toimituksen ansiosta uudet kampiakselin laakerit ovat pian luonasi ja odottavat asennusta.