-3% vaimennuksesta ja jousituksesta

Kampiakselin hihnapyörät – Volvo

(löytyi 13 tulosta)

Sijoituskriteerit
Hihnapyörä, kampiakseli CORTECO 80001195
Valmistaja:   CORTECO
Valmistajan numero:   80001195
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hihnapyörä, kampiakseli HANS PRIES 304 955
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   304 955
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hihnapyörä, kampiakseli INA 544 0079 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   544 0079 10
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hihnapyörä, kampiakseli SNR DPF352.07
Valmistaja:   SNR
Valmistajan numero:   DPF352.07
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hihnapyörä, kampiakseli CORTECO 80000597
Valmistaja:   CORTECO
Valmistajan numero:   80000597
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hihnapyörä, kampiakseli CORTECO 80001052
Valmistaja:   CORTECO
Valmistajan numero:   80001052
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hihnapyörä, kampiakseli SWAG 55 93 3640
Valmistaja:   SWAG
Valmistajan numero:   55 93 3640
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hihnapyörä, kampiakseli DriveAlign GATES TVD1020
Valmistaja:   GATES
Valmistajan numero:   TVD1020
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hihnapyöräsarja, kampiakseli CORTECO 80004398
Valmistaja:   CORTECO
Valmistajan numero:   80004398
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hihnapyörä, kampiakseli BTA E6C0017BTA
Hihnapyörä, kampiakseli BTA E6C0017BTA
Valmistaja:   BTA
Valmistajan numero:   E6C0017BTA
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hihnapyörä, kampiakseli SWAG 62 10 6476
Valmistaja:   SWAG
Valmistajan numero:   62 10 6476
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hihnapyörä, kampiakseli FEBI BILSTEIN 26834
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   26834
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hihnapyörä, kampiakseli CORTECO 80004382
Valmistaja:   CORTECO
Valmistajan numero:   80004382
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Kampiakselin hihnapyörän toiminta

Monissa autoissa apulaitteet, kuten ilmastointikompressori, vesipumppu, generaattori tai ohjaustehostimen pumppu, saavat käyttövoimansa suoraan moottorista kiilahihnalla tai moniurahihnalla. Hihnaa pyörittää suoraan ajoneuvon kampiakseli. Kampiakselissa on tätä tarkoitusta varten hihnapyörä. Hihna ohjataan usein useiden hihnapyörien yli, ja se saa tarvittavan esijännityksen kiristinrullan avulla.

Sen lisäksi, että kampiakselin hihnapyörä siirtää voimaa lisäyksiköille, se toimii myös tärinänvaimentimena. Näissä hihnapyörissä on sisäänrakennettu värinänvaimennin, joka vaimentaa kampiakselin tärinää. Koska hihnapyörät kuluvat muun muassa suuren ajokilometrimäärän myötä, ne on tarkistettava säännöllisesti kulumisen merkkien varalta. Jos kulumisen merkkejä ilmenee, osa on vaihdettava. Tällaisia varaosia löytyy usein edullisemmin verkkokaupoista.

Onko kampiakselin hihnapyörä viallinen?

Hihnapyörän avulla kaikki teho siirretään apuyksiköihin hihnan välityksellä. Nämä ovat raskaita kuormia, jotka kuluttavat osia erityisesti autoissa, joiden ajokilometrit ovat korkeat, tai vanhemmissa ajoneuvoissa. Se, kuinka kauan osa kestää, riippuu ajoneuvon rakenteesta ja mallista. Joissakin autoissa kampiakselin hihnapyörä on vaihdettava 60 000 kilometrin jälkeen. Toisissa ajoneuvoissa vaihto on tarpeen vasta 100 000 kilometrin ja sitä pidemmän ajomatkan jälkeen. Jos vaihtoa ei suoriteta tai se viivästyy, kampiakselin hihnapyörä voi rikkoutua ja vahingoittaa muita moottorin osia. Säännöllinen kulumisen tarkastus vähentää korkeampien korjauskustannusten riskiä. Heti kun ensimmäiset kulumisen oireet ilmenevät, kampiakselin hihnapyörä on vaihdettava.

Viallisen kampiakselin hihnapyörän merkit

Voimayksikön alueelta tulevat epätavalliset äänet tai moottorin epäsäännöllinen käynti voivat olla ensimmäisiä merkkejä kampiakselin hihnapyörän viasta. Näitä esiintyy lähinnä silloin, kun apulaitteet, kuten ilmastointi, kytketään päälle tai kuormituksen vaihtuessa.

Hihnapyörävikoja esiintyy myös esimerkiksi silloin, kun hihnavaihteeseen joutuu vieraita esineitä. Nämä voivat tietyissä olosuhteissa vaurioittaa kampiakselin hihnapyörää, ohjain- ja kiristinrullia.

Kampiakselin hihnapyörien vaihto

Viallinen tai kulunut kampiakselin hihnapyörä on vaihdettava lyhyen ajan kuluessa, jotta ajoneuvo ei vaurioidu merkittävästi. Menettely voi vaihdella ajoneuvotyypistä ja moottorin rakenteesta riippuen.

Yhteistä niille kaikille on vapaa pääsy yksikön hihnalle ja itse hihnapyörälle. Tätä varten voi olla tarpeen purkaa muita osia, esimerkiksi pyörä ja pyöräkotelo tai ajoneuvon etuosassa olevia osia.

Jos aggregaattihihna ja hihnapyörä ovat vapaat, kiilahihna tai moniurahihna voidaan irrottaa hihnapyörästä. Löysää sitten viallinen kampiakselin hihnapyörä pitämällä hihnapyörästä kiinni avaimella ja siirtymällä hihnapyörän ruuvin päälle mutterilla. Pidä sitten hihnapyörästä kunnolla kiinni ja löysää ruuvi suurella jatkeella. Tätä varten kampiakseli on ehkä estettävä. Kun viallinen hihnapyörä on irrotettu kampiakselista, uusi hihnapyörä voidaan asentaa päinvastaisessa järjestyksessä.

Tarkka menettely on välttämätön, jotta moottorin ja voimayksikön moitteeton toiminta voidaan varmistaa kaikissa käyttöolosuhteissa. On myös tärkeää kiristää kampiakselin hihnapyörä valmistajan ilmoittamaan momenttiin. Jos hihnapyörä kiristetään väärällä momentilla, se voi irrota ajon aikana ja aiheuttaa moottorivaurion.

Tilaa kampiakselin hihnapyörät verkosta

Jos kampiakselin hihnapyörä on tarpeen vaihtaa, sinun on testattava myös kiilahihnan kiristys- ja ohjainrullat ja vaihdettava ne tarvittaessa. Näin säästyt niiden purkamiselta uudelleen. Lisäksi aggregaattihihna voidaan vaihtaa helposti, koska se irrotettiin joka tapauksessa korjausta varten.

Verkkokaupastamme löydät kampiakselin hihnapyörät moniin ajoneuvomalleihin. Huippuvalmistajien lisäksi löydät täältä komponentteja edulliseen hintaan. Asiantunteva asiakasneuvontamme auttaa sinua sanoin ja teoin. Lukuisat positiiviset arvostelut puhuvat tämän puolesta.