-4% autojen varaosista

Kampiakselin hammaspyörät – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 5 tulosta)

Moottorissa kampiakseli muuntaa mäntien lineaariset liikkeet vääntömomentiksi, joka siirretään kytkimen kautta vaihteistoon - ja joissakin ajoneuvotyypeissä se suorittaa myös muita tärkeitä tehtäviä. Kampiakselin hammaspyörät ovat välttämättömiä mekaanisten liikkeiden kannalta tässä järjestelmässä. Niin tärkeää kuin ehjä vaihteisto onkin ajoneuvon toiminnalle, kuluvan osan vaihtaminen voi olla myös monimutkaista.

Varaosat BOSCH
Sijoituskriteerit
Hammaspyörä, kampiakseli INA 554 0049 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   554 0049 10
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nokka-akselin ajoitussäädin FEBI BILSTEIN 174911
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   174911
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Päämagneetti, nokka-akseliajoitus PIERBURG 7.06117.21.0
Valmistaja:   PIERBURG
Valmistajan numero:   7.06117.21.0
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Venttiilien ohjausvaiheiden ohjain PIERBURG 7.06117.27.0
Venttiilien ohjausvaiheiden ohjain PIERBURG 7.06117.27.0
Valmistaja:   PIERBURG
Valmistajan numero:   7.06117.27.0
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Hammaspyörä, kampiakseli FEBI BILSTEIN 21135
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   21135
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Kampiakselin hammaspyörien tehtävä

Moottorin palotilassa syntyy lämpöenergiaa, joka muunnetaan mekaaniseksi energiaksi kampiakselin avulla. Tätä varten mäntä imee palotilassa olevan paineen ja muuttaa sen niin sanotuksi mäntävoimaksi. Männäntappi ja mäntä siirtävät tämän vaikutuksen kiertokankeen, joka saa kampiakselin pyörimisliikkeeseen. Vauhtipyörä vaimentaa vääntömomentin. Tämä voima puolestaan välittyy kytkimen kautta vaihteistoon.

Joissakin ajoneuvoissa kampiakselin hammaspyörät vastaavat myös imu- ja pakoventtiilien, öljypumpun ja muiden moottoritilan osien toiminnasta.

Kampiakselin hammaspyörien viat

Koko kampiakselin hammaspyörä ja sen yksittäiset osat joutuvat voimien, lämpötilojen ja kitkan aiheuttaman rasituksen kohteeksi, mikä johtaa ajan myötä kulumiseen. Tällöin kampiakselin hammaspyörät on väistämättä vaihdettava.

Tyypillinen ongelma, joka esiintyy usein kampiakselin hammaspyörissä, on lian aiheuttama työpintojen kuluminen. Lika tunkeutuu sisään, jos tiiviste on vaurioitunut. Hidas kiihtyvyys tai moottorin tehon aleneminen sekä venttiilikoneiston koputusääni moottorin käydessä viittaavat tähän vikaan kampiakselin hammaspyörissä.

Moottorin korkeilla kierrosluvuilla kampiakselin hammaspyörien hampaisiin voi muodostua halkeamia ja muodonmuutoksia. Seurauksena on muuttunut venttiilien ajoitus, mikä puolestaan voi aiheuttaa ongelmia moottorin käynnistyksessä.

Tarkasta kampiakseli säännöllisesti

Äkillisen vian ja pysyvien moottorivaurioiden välttämiseksi on suositeltavaa tarkastaa yksittäiset osat säännöllisin väliajoin ja vaihtaa vialliset tai voimakkaasti kuluneet osat. Maallikot eivät kuitenkaan usein huomaa kampiakselissa olevia vikoja, joten on ehdottomasti syytä teettää osien tarkastus asiantuntijalla.

Kampiakselin hammaspyörälle ei ole ennalta määritettyä käyttöikää. On kuitenkin järkevää tarkistaa kampiakselin hammaspyörät jokaisen tarkastuksen yhteydessä. Tämä olisi aina tehtävä moottorin ollessa kylmä, samoin kuin sen vaihto tarvittaessa.

Kampiakselin hammaspyörän vaihtaminen - vaatii erikoisosaamista

Kampiakselin hammaspyörien vaihtaminen on melko vaativaa ja vaatii erikoistyökaluja, kuten karoja ja pidikkeitä hammaspyörien tai kampiakselin kiinnittämiseksi. Jos sinulla ei ole alkeisosaamista tällä alalla, on järkevämpää jättää kampiakselin hammaspyörien vaihto tai uusiminen asiantuntijan tehtäväksi.

Loppujen lopuksi ehdoton tarkkuus on tärkeää asennuksen aikana. Samalla esimerkiksi kampiakselin hammaspyörää ei ole lukittu paikalleen joissakin ranskalaisissa valmistajissa, joten tarkka säätö hammaspyörän vaihdon jälkeen on kokemattomille erittäin työlästä, ellei mahdotonta. Kaikkien merkintöjen on oltava täsmälleen samat, eli ne on säädettävä erittäin huolellisesti, jotta vältetään vakavat moottorivauriot.

Kampiakselin hammaspyörän vaihtamisesta aiheutuvat kustannukset

Kampiakselin hammaspyörän vaihtaminen erikoiskorjaamossa aiheuttaa kuitenkin usein suuria kustannuksia, sillä mallista riippuen kampiakselin hammaspyörän irrottaminen edellyttää useiden moottoritilan osien irrottamista. Mallista riippuen materiaalikustannukset ja työtunnit voivat ylittää 2000 euroa.

Näin ollen voi olla järkevää vaihtaa kampiakselin hammaspyörän lisäksi suoraan nokka-akselin ketjupyörä ja ajoitusketju. Näitä on saatavilla joistakin verkkokaupoista edullisina kokonaisina sarjoina. Sama pätee myös kiinnitysrenkaaseen, sillä se laajenee ajan myötä eikä yleensä enää toimi kunnolla vaihdon jälkeen.

Kampiakselin hammaspyörän vaihtaminen

Kun vaihdat kampiakselin hammaspyörät, varmista, että ostat sopivan tuotteen. Käytä vain kampiakselin hammaspyöriä, jotka on suunniteltu ajoneuvomalliin (esim. Kia Picanto tai Audi A6 TSFI:n kampiakselin hammaspyörä). Epäsopivien osien asentaminen voi johtaa tärinään tai pahimmassa tapauksessa kampiakselin rikkoutumiseen.

Osta kampiakselin hammaspyöriä kaikkiin merkkeihin verkossa

Kampiakselin hammaspyörät voidaan vaihtaa yksitellen ilman koko kampiakselin vaihtoa. Varaosien ostaminen verkosta on yleensä halvempaa kuin erikoisliikkeistä. Komponenttien laadulla on kuitenkin oltava myös tässä ratkaiseva merkitys, jotta toimivuus voidaan taata pitkällä aikavälillä. Samalla on tärkeää tunnistaa ajoneuvomalliisi sopiva tuote. Etenkin kampiakselin hammaspyörien kohdalla sovitustarkkuus on ratkaisevan tärkeää, jotta toiminta olisi sujuvaa ja moottori ei vaurioituisi pysyvästi.

Motointegratorin verkkokaupasta löydät kampiakselin hammaspyörät kaikkiin yleisimpiin automerkkeihin - absoluuttista huippulaatua lyömättömään hintaan. Kun teet tilauksen, voit luottaa ensiluokkaiseen asiakaspalveluumme ja salamannopeaan toimitukseen 2-4 arkipäivän kuluessa.