- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
- Joustoputket useimmin haetuille tuotemerkeille
- Joustoputket suosittuille tuotemerkeille
Joustoputket – Fiat
(löytyi 11 tulosta)
Valmistaja: | 4MAX |
Valmistajan numero: | 0219-04-0027 |
Valmistaja: | JMJ |
Valmistajan numero: | JMJ 55X100PSA |
Valmistaja: | JMJ |
Valmistajan numero: | JMJ CC700/OBEJMA |
Valmistaja: | JMJ |
Valmistajan numero: | JMJ 50X100FIAT |
Valmistaja: | 4MAX |
Valmistajan numero: | 0219-04-0010 |
Mikä on joustokytkimien tehtävä pakokaasujärjestelmässä?
Pakojärjestelmä alkaa pakosarjasta, joka on moottorin pakosarjan pakokanavien ja pakojärjestelmän välinen yhteys. Sieltä pakokaasut johdetaan pakoputkien kautta katalysaattoriin tai useimmissa ajoneuvoissa dieselhiukkassuodattimeen. Monista epäpuhtauksista puhdistetut pakokaasut kulkevat sitten erilaisten äänenvaimentimien läpi ja kanavoidaan ajoneuvon päähän, jotta pakokaasut eivät pääse matkustajatilaan.
Pakokaasujärjestelmät ilman joustavaa kytkentää
Useimmissa vanhemmissa ajoneuvoissa koko pakojärjestelmä koostuu jäykistä liitoksista. Tästä aiheutuu useita haittoja verrattuna joustavaan liitäntään, kuten joustoputkeen.
Polttomoottori muuntaa syntyvän voiman pyörimisliikkeeksi, joka saa moottorin liikkumaan kuormituksen muuttuessa. Tätä tarkoitusta varten se on asennettu laakereihin (hiljaisiin lohkoihin) moottoritilassa. Myös kytketty vaihteisto on asennettu vaimennuskumeihin, sillä se ottaa vastaan moottorin liikkeet. Sama pätee moottoriin liitettyyn pakojärjestelmään, joka on asennettu ajoneuvon alle vaimennuskumien tai elastisten jousitusten avulla. Joustavat jousitukset tai vaimennuskumit antavat tarvittavan liikkumisvapauden ja eristävät suurelta osin kaikki tärinät muusta ajoneuvosta, mutta eivät estä koko pakojärjestelmään kohdistuvia raskaita mekaanisia kuormituksia.
Jos moottori liikkuu, pakosarja välittää tämän liikkeen koko pakojärjestelmään. Tämä johtaa usein kulumisen merkkeihin, jotka vaihtelevat halkeilleista pakosarjoihin, rikkoutuneisiin pakoputkiin tai rikkoutuneisiin äänenvaimentimiin. Joustavat kytkimet tai taipuisat putket voivat auttaa tässä tilanteessa, sillä ne vaimentavat näitä liikkeitä jossain määrin eivätkä välitä niitä muuhun pakojärjestelmään tai vain huomattavasti pienemmässä määrin.
Pakokaasujärjestelmät, joissa on joustava kytkentä
Monissa uudemmissa ajoneuvoissa käytetään jo alkuperäisvarusteena joustavia kytkimiä pakoputken liitoksina. Ne yhdistävät usein pakosarjan muuhun pakojärjestelmään, mutta ne voivat sijaita myös pakojärjestelmän takaosassa ajoneuvosta ja mallista riippuen. Joustava kytkin tiivistää liitoskappaleet pakokaasuja vastaan ja vaimentaa moottorin aiheuttamat liikkeet. Tämä vähentää koko pakojärjestelmän, myös pakosarjan, kulumista.
Joustavan kytkimen rakenne
Useimpien joustokytkimien rakenne ja toiminta ovat pohjimmiltaan samat. Etu- ja takaliitoskappaleen välissä oleva metalliverkko varmistaa, että liitoskappaleet voivat liikkua vapaasti. Tästä on toisaalta se etu, että moottorin aiheuttamat liikkeet tasoittuvat eikä niitä siirretä eteenpäin. Toisaalta joustavan kytkimen joustavuus tekee sen asentamisesta erittäin helppoa.
Jäykissä putkiliitoksissa etäisyyden ja kulman on vastattava tarkasti toisiaan, jotta kaksi jäykkää pakoputkea voidaan liittää toisiinsa. Tämän huomaat helposti, kun joudut vaihtamaan pakojärjestelmän viallisen pakoputken uuteen pakoputkeen. Joustava liitos antaa sinulle lisää liikkumavaraa, jolloin asennus onnistuu ongelmitta pienilläkin poikkeamilla.
Mikä on viallisen joustokytkimen vaikutus?
Joustavan kytkimen tehtävänä on muodostaa tiivis liitos pakokaasujärjestelmissä. Koska se kompensoi jatkuvasti kaikkia moottorin liikkeitä, kuluminen on väistämätöntä. Vuodot ovat yleensä ensimmäinen merkki joustavan kytkimen viasta. Metalliverkko on vaurioitunut yhdestä tai useammasta kohdasta, ja pakokaasut voivat päästä ulos. Aluksi tätä asteittaista kulumista ei yleensä juurikaan havaita. Vasta vakavien vaurioiden ilmaantuessa vaikutukset tulevat selvemmin havaittaviksi.
Jos joustokytkin vaurioituu, osa pakokaasuista virtaa ulos vaurioitumiskohdassa. Tämä käy ilmi mittauksen aikana, esimerkiksi pakokaasupäästötestissä. Tällöin kaikki pakokaasut eivät pääse ulos ajoneuvon päädystä, kuten oli tarkoitus, vaan ajoneuvon etuosasta. Tämän seurauksena sisäilmanvaihtojärjestelmä voi imeä ne sisäänsä ja ne voivat päästä matkustajatilaan.
Pakokaasujärjestelmät aiheuttavat vastapainetta, johon nykyaikaiset moottorit on tarkasti säädetty. Jos pakokaasun vastapaine ei ole enää oikea joustavan kytkimen vian vuoksi, sillä on myös kielteinen vaikutus moottorin suorituskykyyn ja polttoaineen kulutukseen.
Jos joustokytkin on jo osittain vaurioitunut, vielä ehjän metallipunoksen osan on otettava vastaan kaikki pakojärjestelmään kohdistuvat voimat. On vain ajan kysymys, milloin koko pakoputki katkeaa materiaalin ennenaikaisen väsymisen vuoksi. Motointegratorilta saat laajan valikoiman joustavia putkia joustavina liitoksina, jotka sopivat lähes kaikkiin ajoneuvotyyppeihin tai yleiskorjauksiin.
Miten tunnistat joustokytkimen vian?
On olemassa useita oireita, joiden perusteella voidaan tunnistaa viallinen joustokytkin:
- Moottorin ääni voimistuu.
- Pakoputkesta poistuu vähemmän pakokaasuja.
- Pakokaasut nousevat ajoneuvon alta.
- Ajoneuvon sisätiloissa on havaittavissa pakokaasun hajua.
- Pakojärjestelmän takaosa on helposti siirrettävissä.
Jos epäilet, että joustokytkin on vaurioitunut tai viallinen, sinun on toimittava nopeasti. Matkustamoon pääsevät pakokaasut voivat vaarantaa terveytesi ja tehdä sinut ajokelvottomaksi. Pitkälle edenneessä vaiheessa on olemassa vaara, että pakojärjestelmän osia laahautuu tielle tai putoaa ajoradalle (suuri liikenneriski muille tienkäyttäjille).
Motointegratorilta saat uusia joustavia kytkimiä erittäin nopeasti ja edullisesti esimerkiksi seuraavilta tunnetuilta premium-valmistajilta:
- BOSAL
- 4MAX
- JMJ
- EBERSPACHER
Saat uuden joustavan kytkimen lyhyen toimitusajan kuluttua, samoin kuin kaikki muut asennuksessa tarvittavat osat. Tutustu kattavaan valikoimaamme, jossa on noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta kaikkiin automerkkeihin.