-3% jousituksesta

Jousitus LEMFÖRDER

(löytyi 2017 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Jousitus.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Jeep COMPASS (MP, M6, MV, M7) 1.5 T4 Hybrid, teho: 131 hv/96 kW

Jousituksen toiminta

Auton alusta koostuu eri elementeistä - kuten ohjauksesta ja jarruista - ja yhdistää korin ja tienpinnan pyörien välityksellä. Alustaan kuuluvat seuraavat osat: pyörät, pyöränkannattimet, pyöränlaakerit, jarrut, pyörän jousitus, alarunko, jousitus, jossa on vakaaja, vaimennus ja ohjaus. Alusta on jokaisen ajoneuvon olennainen osa. Alustan yksittäiset osat on huollettava säännöllisesti ja joissakin tapauksissa myös vaihdettava, jotta varmistetaan alustan optimaalinen toiminta.

Varaosat LEMFÖRDER
Sijoituskriteerit
Ohjaustanko, pyörän jousitus LEMFÖRDER 38645 01
Ohjaustanko, pyörän jousitus LEMFÖRDER 38645 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   38645 01
219,88 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tanko/jousi, vakaaja LEMFÖRDER 42245 01
Tanko/jousi, vakaaja LEMFÖRDER 42245 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   42245 01
45,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjaustanko, pyörän jousitus LEMFÖRDER 40000 01
Ohjaustanko, pyörän jousitus LEMFÖRDER 40000 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   40000 01
426,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjaustanko, pyörän jousitus LEMFÖRDER 44579 01
Ohjaustanko, pyörän jousitus LEMFÖRDER 44579 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   44579 01
224,92 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, vakaaja LEMFÖRDER 17635 01
Laakeri, vakaaja LEMFÖRDER 17635 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   17635 01
3,44 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, tukivarsi LEMFÖRDER 10197 01
Laakeri, tukivarsi LEMFÖRDER 10197 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   10197 01
8,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjaustangon kiinnitysosat LEMFOERDER 44685 01
Ohjaustangon kiinnitysosat LEMFOERDER 44685 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   44685 01
2,81 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjausvarsi, Pyörän jousitus LEMFÖRDER 39998 01 Taka-akseli/Oikea/takaisin
83,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, akselirunko LEMFÖRDER 10194 02
Laakeri, akselirunko LEMFÖRDER 10194 02
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   10194 02
8,45 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, tukivarsi LEMFÖRDER 11290 01
Laakeri, tukivarsi LEMFÖRDER 11290 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   11290 01
23,31 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjaustanko, pyörän jousitus LEMFÖRDER 39999 01
Ohjaustanko, pyörän jousitus LEMFÖRDER 39999 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   39999 01
426,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tanko/jousi, vakaaja LEMFÖRDER 42246 01
Tanko/jousi, vakaaja LEMFÖRDER 42246 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   42246 01
45,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjaustanko, pyörän jousitus LEMFÖRDER 42706 01
Ohjaustanko, pyörän jousitus LEMFÖRDER 42706 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   42706 01
234,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, tukivarsi LEMFÖRDER 38591 01
Laakeri, tukivarsi LEMFÖRDER 38591 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   38591 01
2,81 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pallonivel LEMFÖRDER 10726 02
Pallonivel LEMFÖRDER 10726 02
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   10726 02
15,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mikä on iskunvaimentimien ja jousitusjousien tehtävä?

Yksinkertaisesti sanottuna koko alustan yläpuolella oleva massa on jousitettu massa. Tämä on kori, jossa on voimansiirto ja mahdolliset lisäosat. Jousituksen alemmassa liitoksessa olevat osat edustavat jousittamatonta massaa. Mitä pienempi tämä jousittamaton massa on, sitä parempi on ajoneuvon yleinen käsiteltävyys. Aikaisemmin tämä oli myös syy kevytmetallivanteiden käyttöön (nykyään teräsvanteissa on niin ohuet seinämät, että painohyöty on lähes mitätöity).

Varsinaisesta jousituksesta huolehtivat alustan jouset. Sivuttaisvoimat ja vakauttaminen hoidetaan pitkittäis- ja poikittaissuuntaisilla ohjaustangoilla, vääntövarsijousilla ja kytkentätangoilla varustetuilla vakaajilla. Monet kuljettajat ovat sitä mieltä, että iskunvaimentimet pehmentävät massaa. Näin ei kuitenkaan ole. Periaatteessa iskunvaimentimet ovat tärkeä säätökeino. Tämä johtuu siitä, että jousittamaton massa alkaa värähtelemään ajon aikana, mikä voi aiheuttaa massiivista kasautumista. Tämä sitten huonontaa merkittävästi kosketusta maahan. Etenkin ääritilanteissa, kuten epätasaisella pinnalla tai kaarteissa, tämä voi vaikeuttaa ajoneuvon hallintaa.

Todellinen riski piilee siinä, että tärinää vaimentavien iskunvaimentimien kuluminen on asteittaista ja siten lähes huomaamatonta. Iskunvaimentimet nimetäänkin lopulta väärin, sillä ne ovat itse asiassa tärinänvaimentimia. Kireät eli kovat iskunvaimentimet johtavat siis siihen, että ajoneuvo makaa erittäin kovaa tiellä, mikä parantaa ajo-ominaisuuksia merkittävästi erityisesti suurilla eli urheilullisilla nopeuksilla. Kaiken kaikkiaan vakiojousituksessa on kuitenkin tehtävä monia kompromisseja, jotta se miellyttäisi suurta joukkoa autoilijoita. Pehmeä jousitus tarjoaa enemmän ajomukavuutta, mutta huonontaa ajotuntumaa.

Mikä on mukautuva jousitus?

Nyt on kuitenkin käynyt ilmi, että jousituksen yleisellä säätämisellä on omat haittansa, jopa suurelle joukolle auton omistajia. Monet ajoneuvot, kuten esimerkiksi farmariautot tai maasturit, on varustettu alustalla, joka edustaa juuri tätä kompromissia, riippuen niiden hintaluokasta. Nyt on kuitenkin nähtävissä, että oikeastaan kaikilla elämänalueilla ja myös aivan eri elämänalueilla halutaan enemmän yksilöllistämisen vapautta. Tämä on luonnollisesti rajoitettu perinteisellä alustalla varustetussa autossa.

Esimerkiksi auton omistaja haluaa maksimaalisen mukavuuden matkustaessaan pitkiä matkoja (työmatkalla, lomalla), jotta hän pääsee rentoutuneena perille. Välillä tämä auton omistaja saattaa kuitenkin haluta ajaa hieman urheilullisemmin vapaa-ajallaan. Tällöin vakiojousituksesta on vain vähän hyötyä. Elektroniikan kehitys on kuitenkin avannut viime vuosina aivan uusia mahdollisuuksia. Mukautuvassa jousituksessa iskunvaimentimien kovuutta voidaan säätää. Aktiivinen ja passiivinen mukautuva jousitus on erotettava toisistaan.

Passiivinen mukautuva jousitus säätelee iskunvaimentimien painetta tilanteen mukaan. Kuljettaja voi ohjata mukautuvaa jousitusta. Hän voi valita eri tilojen, kuten mukavuus- tai urheilutilan, välillä. Laadukkaissa mukautuvissa jousituksissa passiivinen säätö voi kuitenkin tapahtua myös aktiivisen jousituksen yhteydessä. Tämän nimitykset vaihtelevat autonvalmistajittain ja ovat esimerkiksi Auto Body Control ABC, DCC jne. Kyseessä on kuitenkin aina mukautuva jousitus.

Mikä on ilmajousitus tai tasonsäätö?

Tasonsäädön tai ilmajousituksen toimintaperiaate on pohjimmiltaan samanlainen, mutta sillä on eri tehtävä (joka voidaan kuitenkin teoriassa ottaa myös mukautuvan alustan tehtäväksi). Kunkin pyörän vaimennukseen kohdistuva paine pidetään samalla tasolla. Tämä tapahtuu riippumatta matkustajamäärästä, hyötykuormasta, kuorman vaihtuessa ja tietysti ajettaessa syvien kuoppien yli tai kaarteissa.

Mikä on urheilullinen jousitus?

Urheilujousitus voidaan myös jakaa usealla eri tavalla. Ensinnäkin tehdään ero kaasu- ja öljynpainevaimentimien sekä perinteisen ja coilover-jousituksen välillä. Coilover-jousituksessa kuljettaja voi asettaa ajoneuvolle erilaisia madallustasoja. Tämä alentaminen tapahtuu joko manuaalisesti suoraan vaimentimessa tai sähköisen ohjauksen avulla. Viime vuosina markkinoilla on yleistynyt coilover-jousitus, jota voidaan ohjata myös älypuhelimella.

Kuinka matala ajoneuvo voi olla?

Niille, jotka haluavat korostaa ajoneuvonsa urheilullista luonnetta, matalammalle laskeminen on väistämätöntä. Erilaisia lakisääteisiä määräyksiä on kuitenkin noudatettava. Pääpaino on muiden tienkäyttäjien turvallisuudessa ja tienpinnan suojaamisessa. Sen mukaan 800 mm leveän ja 110 mm korkean esteen yli on voitava ajaa ilman kosketusta. Tämä ei kuitenkaan koske elastisia osia, kuten muoviosia.

Lisäksi valojen ja rekisterikilpien lakisääteistä sijaintia on noudatettava. Ajovalot on asennettava 50 cm ja numerokilpi 20 cm korkeudelle maasta. Lisäksi on otettava huomioon, että ajokäyttäytyminen muuttuu alemman painopisteen vuoksi. On myös muistettava, että jos ajoneuvo on laskettu äärimmilleen ja alusta on viallinen, myös muut osat, kuten vaihteisto tai moottorin öljypohja, voivat "laskeutua" tielle ja aiheuttaa huomattavia vaurioita. Alaslaskun saa siksi suorittaa vain asiantunteva asiantuntijayritys. Urheilukäyttöön voi olla suositeltavaa vaihtaa myös muita osia, kuten nivelakselit tai vakaajat.