- Pusty
Jousijalan tukilaakerit – KUORMA-AUTOT
(löytyi 1947 tulosta)
Jousijalan tukilaakeri tunnetaan vaihtoehtoisesti nimellä tukikumi. Se muodostaa jousitetun jousitusjousen ja auton korin välisen rajapinnan. Kyseinen auton osa eristää vierintä- ja tiemelua ja lisää siten ajomukavuutta. Se vastaa myös ohjauksen tarkkuudesta. Jos havaitset kulumista, sinun kannattaa ehdottomasti harkita sen vaihtamista mukavuus- ja turvallisuussyistä. Laajasta valikoimastamme löydät jousijalan tukilaakerit BMW:hen, Opeliin, VW:hen ja moniin muihin merkkeihin.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Jousijalan tukilaakerit.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Mitä tehtäviä jousijalan tukilaakerilla on autossa?
Ennen kuin tarkastelemme komponentin toimintaa, on selitettävä lyhyesti joustintuen ja jousijalan tukilaakerin väliset erot. Joustintuki sijaitsee korin päällä, kun taas jousijalan tukilaakeri on suora liitäntäpiste jousijalkaan. Koska molemmat osat voidaan kuitenkin ostaa ja vaihtaa vain yhdessä, termiä voidaan käyttää myös synonyymisesti. Etuakselissa olevat kaksi jousen tukilaakeria varmistavat, että jousi pyörii jousipesässä jokaisen ohjausliikkeen yhteydessä. Näin ollen näille osille annetaan suuri merkitys tarkan ohjauksen kannalta.
Joustintuki mahdollistaa jousen kääntämisen ja sen kulman koriin nähden. Lisäksi sillä on vaimennusvaikutus: se vähentää tehokkaasti melua ja alustan mahdollista tärinää. Tämän seurauksena niiden siirtyminen koriin vähenee minimiin. Näin ollen voit nauttia hiljaisesta ja miellyttävästä ajosta.
Mistä tunnistat vian jousijalan tukilaakerissa?
Jousijalan laakerin tärkeiden toimintojen vuoksi viat ilmenevät lyhyessä ajassa. Tyypilliset oireet ilmenevät seuraavassa muodossa:
- Ohjaus on tavallista hitaampi. Osa ohjauksen liikkeistä on nykiviä.
- Ohjaus tarjoaa enemmän pelivaraa. Se reagoi ohjausliikkeisiin viiveellä.
- Kova paukahdus tai kolina, kun ajetaan kuopan yli.
- Kuulet myös epätavallista särinää tai kolinaa ohjauksen aikana.
Nämä merkit eivät välttämättä viittaa jousijalan tukilaakerin vaurioon. Jos kuitenkin huomaat yhden tai useamman näistä oireista, sinun on tarkistettava sen toimivuus.
Voitko vaihtaa viallisen jousijalan tukilaakerin itse?
Joustintuen laakerin kuluminen johtuu useista syistä. Vaurioita syntyy esimerkiksi kovasta ajosta hyvin epätasaisilla pinnoilla. Ajan myötä tapahtuu myös materiaalin väsymistä. Pienikin vaurio voi tehdä tämän auton osan vaihdon välttämättömäksi. Tarvittavat toimenpiteet voivat suorittaa käytännössä kokeneet harrastajat. Asian ydin on kuitenkin tarvittava aika.
Jousijalan tukilaakerien vaihtaminen edellyttää yleensä iskunvaimentimien purkamista. Siksi tarvitset joskus myös erikoistyökaluja, kuten jousipuristimen. Jos sinulla ei ole tällaista työkalua tai sen käyttö ei ole sinulle tuttua, jätä jousijalan tukilaakereiden vaihto ammattilaisen tehtäväksi. Jousipuristimen ja iskunvaimentimen virheellinen käsittely voi johtaa vakaviin vammoihin.
Jos sinulla on tarvittavat työkalut ja kädentaitoja, noudata seuraavia ohjeita, kun vaihdat jousilaakerit:
- Aja auto nostolavalle ja nosta se ylös.
- Irrota ajoneuvon renkaat.
- Löysää jousijalkaan liitetyt yhdystangot.
- Irrota sitten jousijalka olka-akselista. Noudata kyseisen ajoneuvon valmistajan ohjeita.
- Löysää jousijalka jousipuristimella sen kiinnittämiseksi.
- Irrota iskunvaimentimen mutteri.
- Irrota jousijalan tukilaakeri ja vaihda se uuteen malliin.
Kun jousijalan tukilaakeri on vaihdettu, kokoonpano on seuraava. Iskunvaimentimen mutteria kiristettäessä on tärkeää valita sopiva vääntömomentti. Liiallinen paine voi aiheuttaa pultin löystymisen. Kun asennat jousijalan, suorita purkamisen vaiheet käänteisessä järjestyksessä.
Tukilaakerin vaihtamisen jälkeen on pakko suorittaa pyörän suuntaus. Tämä on tarpeen raidevälien säätämiseksi. Aja tätä varten lähistöllä olevaan korjaamoon.
Jousijalan tukilaakerin vaihtovaiheet voivat vaihdella eri ajoneuvotyypeissä. Enemmän työtä on odotettavissa lähinnä urheiluajoneuvoissa, jotka ovat rakenteeltaan kompakteja.
Mitä pitää huomioida, kun vaihdat jousijalan tukilaakeria?
Jos tarkistat ja vaihdat tukilaakerin itse, kiinnitä huomiota kahteen tärkeään seikkaan. Autonosan toiminta kannattaa tarkistaa viimeistään 20 000 kilometrin jälkeen. Tämän ajan jälkeen kulumisriski kasvaa. Jos nämä tulevat havaittaviksi, malli on vaihdettava pikaisesti. Ennen vaihtoa kannattaa harkita, vaihdetaanko toinen vai molemmat jousijalan tukilaakerit.
Valitse uudeksi varaosaksesi laadukas joustintuen laakeri. Ne soveltuvat rakenteensa ja toimivuutensa ansiosta ajoneuvon koko käyttöiän ajaksi. Kulumiseen ja siitä aiheutuviin vaurioihin vaikuttavat useat tekijät. Ajotyylisi lisäksi niihin kuuluvat ulkoiset vaikutukset. Pakkanen ja lämpötilan vaihtelut voivat rasittaa jousijalan tukilaakeria.
Jos ensimmäiset kulumisen tai vian merkit ilmenevät, vaihda auton osa lyhyen ajan kuluessa. Jos viivyttelet vaihdon kanssa, sinulle voi aiheutua suurempia kustannuksia lisävahinkojen vuoksi. Lisäksi viallinen jousijalan tukilaakeri rasittaa iskunvaimentimia ja voi siten aiheuttaa lisäkorjauskustannuksia.
Osta laadukkaat jousijalan tukilaakerit edulliseen hintaan
Jos huomaat vian ajoneuvosi jousijalan tukilaakerissa, tarvitset nopeasti luotettavan vaihtoehdon. Motointegratorissa tarjoamme laadukkaita varaosia edulliseen hintaan ja eri malleissa. Laajassa valikoimassamme on jousijalan tukilaakerit lukuisilta valmistajilta, kuten:
- SASIC
- Corteco
- Moog
- TEDGUM
- HUTCHINSON