Joulukausi 2024

Jousiholkit – Mercedes-Benz

(löytyi 30 tulosta)

Sijoituskriteerit
Painelevy, lehtijousi MAGNUM TECHNOLOGY A5M008MT
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   A5M008MT
1,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennuskumi, jousitus FEBI BILSTEIN 07671
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   07671
1,65 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerointi, lehtijousi MAGNUM TECHNOLOGY A5M005MT
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   A5M005MT
7,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerointi, lehtijousi MAGNUM TECHNOLOGY A5M002MT
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   A5M002MT
7,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Holkki, lehtijousi MAGNUM TECHNOLOGY A5M009MT
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   A5M009MT
4,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeriholkki, lehtijousi FEBI BILSTEIN 102144
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   102144
13,50 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennuskumi, jousitus FEBI BILSTEIN 34682
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   34682
2,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Holkki, lehtijousi MAGNUM TECHNOLOGY A5M004MT
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   A5M004MT
3,64 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Holkki, lehtijousi MAGNUM TECHNOLOGY A5M001MT
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   A5M001MT
1,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Painelevy, lehtijousi MAGNUM TECHNOLOGY A5M006MT
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   A5M006MT
1,55 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeriholkki, lehtijousi MAGNUM TECHNOLOGY A5M010MT
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   A5M010MT
3,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeriholkki, lehtijousi FEBI BILSTEIN 43691
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   43691
7,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerointi, lehtijousi MOOG ME-SB-4518
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   ME-SB-4518
8,46 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, vakaaja AUGER 53261
Valmistaja:   AUGER
Valmistajan numero:   53261
4,73 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeriholkki, lehtijousi FEBI BILSTEIN 01505
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   01505
11,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Alusta

Jos pyörät ja akselit asennettaisiin suoraan autoon kuten leluautoon, ajomukavuus, ajoturvallisuus ja kuluminen näyttäisivät todella huonoilta. Siksi jokainen auto tarvitsee oikean alustan. Tämä yhdistää lopulta pyörät koriin akselien tai yksittäisten pyöränripustusten kautta. Lukuisien lisälenkkien, tukien ja vakaajien lisäksi suuri osa alustan työstä pyörii jousien ja iskunvaimentimien vuorovaikutuksen ympärillä. Jouset varmistavat, että mahdolliset epätasaisuudet eivät siirry suoraan autoon ja siten matkustajiin. Samaan aikaan iskunvaimentimien on tasapainotettava tätä sopivassa määrin. Muuten jouset värähtelisivät ikuisesti, eikä auto pysähtyisi kolhun jälkeen.

Kuoppien lisäksi jousitus huolehtii myös siitä, että kiihdytyksessä, jarrutuksessa ja ohjauksessa syntyvät voimat vaimentuvat oikeassa määrin. Jotta alusta pystyisi suorittamaan nämä tehtävät ihanteellisesti kaikissa ajoneuvotyypeissä, kaikkien näiden osien vuorovaikutus on koordinoitava parhaalla mahdollisella tavalla. Alustan elementit ovat vuorovaikutuksessa keskenään eriasteisesti riippuen odotetusta tai halutusta ajotyylistä. Kun ihanteellinen kokoonpano on löydetty, jousitus on enää yhdistettävä onnistuneesti muuhun autoon eri lenkkien ja tukien avulla. Jousen holkit tulevat kyseiseen liitäntään.

Jousiholkkien rooli

Alustan ympärillä olevat eri liitokset - ennen kaikkea alustan ja korin väliset liitokset - on pidettävä tietyssä määrin joustavina. Tämä edellyttää laakeria, johon iskunvaimentimen liitoskappale tai muu komponentti on tuettu. Jousiholkkipuristetaan väliin, jotta metalli ei törmää metalliin. Tämä suojaa koko laakerin vuorovaikutusta. Ja ennen kaikkea jousipuskurit vaimentavat mahdollisia tärinöitä, jotka muuten siirtyisivät muualle autoon. Näin ne edistävät edellä mainittua huomaamatonta mutta erittäin tärkeää ajomukavuutta. Näitä ja vastaavia holkkeja käytetään myös alustan ulkopuolella. Niitä voidaan käyttää myös vaimentamaan moottoreiden ja muiden komponenttien tärinää. Tiivistetysti sanottuna: Laakeriholkkeja käytetään silloin, kun komponentti asennetaan joustavastija värähtelyjä on vaiennettava.

Mistä materiaaleista jousiholkit on valmistettu?

Jotta jousiholkit voivat täyttää ensisijaisesti vaimennustehtävänsä, tarvitaan oikeaa materiaalia. Valmistajat luottivat pitkään absoluuttiseen klassikkoon. Viime vuosina on kuitenkin lisätty kaksi vaihtoehtoa. Laakeri- tai jousiholkkeja varten on siis valittavissa kolme materiaalia:

  • Kumi: Kumista valmistetut jousiholkit ovat ehdoton klassikko. Ne ovat halvimpia, niillä on hyvät vaimennusominaisuudet, mutta ne eivät kestä yhtä kauan. Ne haurastuvat kuitenkin yleensä vasta pitkän ajan kuluttua.
  • Polyamidi: Polyamidista valmistetut holkit ovat jonkin verran kalliimpia, helpompia asentaa ja kestävät pidempään. Toisaalta vaimennusteho heikkenee jonkin verran.
  • Polyuretaani: Ihanteellinen, mutta myös huomattavasti kalliimpi vaihtoehto on valmistettu polyuretaanista. Näissä holkeissa yhdistyvät kahden muun vaihtoehdon edut. Vastineeksi ne ovat kuitenkin kalleimpia. Lisäksi ne ovat edelleen erittäin harvinaisia.

Kumista valmistetut jousiholkit hoitavat yleensä tehtävänsä erittäin luotettavasti, mutta useiden vuosien kuluttua ajan hammas kuluttaa niitä. Polyuretaanista valmistetut vaihtoehdot ovat vielä suhteellisen uusia, ja niissä on tarkoitus yhdistää kaikki myönteiset ominaisuudet. Polyamidista valmistetut holkit muodostavat siten ihanteellisen välivaiheen kaikilla tasoilla. Nykyään käytetään usein myös vähemmän pehmeitä holkkeja virityksessä, kun alustaa halutaan virittää kovemmaksi.

Jousen holkkien vaihtaminen

Jos muiden korjaustöiden, kuten iskunvaimentimen vaihdon yhteydessä havaitaan hauraita tai muuten kuluneita jousiholkkia, ne on ehdottomasti vaihdettava. Alustan epätavallinen värähtelyvoi olla merkki holkki-ongelmista myös muista korjauksista riippumatta. Tämä voi olla muun muassa selvä merkki siitä, että holkkien vaimennuskyky on heikentynyt.

Viallisen holkinvaihtaminen ei ole rakettitiedettä. Se vaatii kuitenkin paljon työtä, koska useita alustan osia on purettava ja myöhemmin koottava uudelleen oikein. Lisäksi holkiton puristettu erittäin tiukastivastaaviin osiin. Sen vuoksi tarvitaan erikoistyökalujatai -koneita vanhojen holkkien poistamiseksi ja korvaavien jousiholkkien asentamiseksi paikalleen. Jousiholkin vaihtaminen rivitalon autotallissa on siksi vaikeaa tai mahdotonta.

Osta jousiholkit verkossa kohtuulliseen hintaan

Kuten huomaat, vialliset jousiholkiteivät johda välittömästi kaiken kattavaan hätätilanteeseen, kuten ajokyvyttömyyteen. Alustan muiden osien suojaamiseksi holkitolisi kuitenkin vaihdettava mahdollisimman nopeasti. Löydät oikeat vaihtoholkit palkitusta Motointegrator-verkkokaupastamme.