-4% autojen varaosista

Jousiholkit – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 17 tulosta)

Varaosat BOSCH
Sijoituskriteerit
Laakeriholkki, lehtijousi FEBI BILSTEIN 47139
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   47139
7,43 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeriholkki, lehtijousi MAGNUM TECHNOLOGY A5M010MT
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   A5M010MT
3,27 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Holkki, lehtijousi MAGNUM TECHNOLOGY A5M004MT
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   A5M004MT
3,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerointi, lehtijousi MAGNUM TECHNOLOGY A5M005MT
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   A5M005MT
7,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeriholkki, lehtijousi FEBI BILSTEIN 102144
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   102144
15,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Holkki, jousiripustin LEMFÖRDER 18870 02
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   18870 02
8,87 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerointi, lehtijousi MAGNUM TECHNOLOGY A5M012
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   A5M012
15,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerointi, lehtijousi LEMFÖRDER 37025 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   37025 01
9,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerointi, lehtijousi FEBI BILSTEIN 47389
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   47389
7,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerointi, lehtijousi FEBI BILSTEIN 06225
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   06225
7,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeriholkki, lehtijousi FEBI BILSTEIN 179978
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   179978
9,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeriholkki, lehtijousi FEBI BILSTEIN 42906
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   42906
0,63 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Holkki, jousiripustin LEMFÖRDER 20641 02
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   20641 02
7,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Holkki, jousiripustin LEMFÖRDER 19718 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   19718 01
5,55 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hela, jousensilmä FEBI BILSTEIN 34260
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   34260
7,85 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Alusta

Jos pyörät ja akselit asennettaisiin suoraan autoon kuten leluautoon, ajomukavuus, ajoturvallisuus ja kuluminen näyttäisivät todella huonoilta. Siksi jokainen auto tarvitsee oikean alustan. Tämä yhdistää lopulta pyörät koriin akselien tai yksittäisten pyöränripustusten kautta. Lukuisien lisälenkkien, tukien ja vakaajien lisäksi suuri osa alustan työstä pyörii jousien ja iskunvaimentimien vuorovaikutuksen ympärillä. Jouset varmistavat, että mahdolliset epätasaisuudet eivät siirry suoraan autoon ja siten matkustajiin. Samaan aikaan iskunvaimentimien on tasapainotettava tätä sopivassa määrin. Muuten jouset värähtelisivät ikuisesti, eikä auto pysähtyisi kolhun jälkeen.

Kuoppien lisäksi jousitus huolehtii myös siitä, että kiihdytyksessä, jarrutuksessa ja ohjauksessa syntyvät voimat vaimentuvat oikeassa määrin. Jotta alusta pystyisi suorittamaan nämä tehtävät ihanteellisesti kaikissa ajoneuvotyypeissä, kaikkien näiden osien vuorovaikutus on koordinoitava parhaalla mahdollisella tavalla. Alustan elementit ovat vuorovaikutuksessa keskenään eriasteisesti riippuen odotetusta tai halutusta ajotyylistä. Kun ihanteellinen kokoonpano on löydetty, jousitus on enää yhdistettävä onnistuneesti muuhun autoon eri lenkkien ja tukien avulla. Jousen holkit tulevat kyseiseen liitäntään.

Jousiholkkien rooli

Alustan ympärillä olevat eri liitokset - ennen kaikkea alustan ja korin väliset liitokset - on pidettävä tietyssä määrin joustavina. Tämä edellyttää laakeria, johon iskunvaimentimen liitoskappale tai muu komponentti on tuettu. Jousiholkkipuristetaan väliin, jotta metalli ei törmää metalliin. Tämä suojaa koko laakerin vuorovaikutusta. Ja ennen kaikkea jousipuskurit vaimentavat mahdollisia tärinöitä, jotka muuten siirtyisivät muualle autoon. Näin ne edistävät edellä mainittua huomaamatonta mutta erittäin tärkeää ajomukavuutta. Näitä ja vastaavia holkkeja käytetään myös alustan ulkopuolella. Niitä voidaan käyttää myös vaimentamaan moottoreiden ja muiden komponenttien tärinää. Tiivistetysti sanottuna: Laakeriholkkeja käytetään silloin, kun komponentti asennetaan joustavastija värähtelyjä on vaiennettava.

Mistä materiaaleista jousiholkit on valmistettu?

Jotta jousiholkit voivat täyttää ensisijaisesti vaimennustehtävänsä, tarvitaan oikeaa materiaalia. Valmistajat luottivat pitkään absoluuttiseen klassikkoon. Viime vuosina on kuitenkin lisätty kaksi vaihtoehtoa. Laakeri- tai jousiholkkeja varten on siis valittavissa kolme materiaalia:

  • Kumi: Kumista valmistetut jousiholkit ovat ehdoton klassikko. Ne ovat halvimpia, niillä on hyvät vaimennusominaisuudet, mutta ne eivät kestä yhtä kauan. Ne haurastuvat kuitenkin yleensä vasta pitkän ajan kuluttua.
  • Polyamidi: Polyamidista valmistetut holkit ovat jonkin verran kalliimpia, helpompia asentaa ja kestävät pidempään. Toisaalta vaimennusteho heikkenee jonkin verran.
  • Polyuretaani: Ihanteellinen, mutta myös huomattavasti kalliimpi vaihtoehto on valmistettu polyuretaanista. Näissä holkeissa yhdistyvät kahden muun vaihtoehdon edut. Vastineeksi ne ovat kuitenkin kalleimpia. Lisäksi ne ovat edelleen erittäin harvinaisia.

Kumista valmistetut jousiholkit hoitavat yleensä tehtävänsä erittäin luotettavasti, mutta useiden vuosien kuluttua ajan hammas kuluttaa niitä. Polyuretaanista valmistetut vaihtoehdot ovat vielä suhteellisen uusia, ja niissä on tarkoitus yhdistää kaikki myönteiset ominaisuudet. Polyamidista valmistetut holkit muodostavat siten ihanteellisen välivaiheen kaikilla tasoilla. Nykyään käytetään usein myös vähemmän pehmeitä holkkeja virityksessä, kun alustaa halutaan virittää kovemmaksi.

Jousen holkkien vaihtaminen

Jos muiden korjaustöiden, kuten iskunvaimentimen vaihdon yhteydessä havaitaan hauraita tai muuten kuluneita jousiholkkia, ne on ehdottomasti vaihdettava. Alustan epätavallinen värähtelyvoi olla merkki holkki-ongelmista myös muista korjauksista riippumatta. Tämä voi olla muun muassa selvä merkki siitä, että holkkien vaimennuskyky on heikentynyt.

Viallisen holkinvaihtaminen ei ole rakettitiedettä. Se vaatii kuitenkin paljon työtä, koska useita alustan osia on purettava ja myöhemmin koottava uudelleen oikein. Lisäksi holkiton puristettu erittäin tiukastivastaaviin osiin. Sen vuoksi tarvitaan erikoistyökalujatai -koneita vanhojen holkkien poistamiseksi ja korvaavien jousiholkkien asentamiseksi paikalleen. Jousiholkin vaihtaminen rivitalon autotallissa on siksi vaikeaa tai mahdotonta.

Osta jousiholkit verkossa kohtuulliseen hintaan

Kuten huomaat, vialliset jousiholkiteivät johda välittömästi kaiken kattavaan hätätilanteeseen, kuten ajokyvyttömyyteen. Alustan muiden osien suojaamiseksi holkitolisi kuitenkin vaihdettava mahdollisimman nopeasti. Löydät oikeat vaihtoholkit palkitusta Motointegrator-verkkokaupastamme.