- Pusty
Jouset – KUORMA-AUTOT
(löytyi 7053 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Jouset.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Mitä ovat jousituksen jouset?
Jousituksen jouset ovat korin ja pyörien välinen yhteys. Jousituksen jousien tehtävänä on tasoittaa tien kuoppia ja varmistaa, että pyörät ovat aina turvallisessa kosketuksessa tienpintaan. Siksi ne ovat yksi nykyaikaisen ajoneuvon turvallisuuden kannalta kriittisistä osista.
Jousituksen jousien tyypitKlassikkoautoissa käytetään pääasiassa neljää eri jousityyppiä:
- Sylinterimäiset jouset
- Epävakaasta langasta valmistetut jousituksen jouset
- Miniblock-jouset
- Banaaninmuotoiset sivukuormajouset
Sylinterimäiset jousituksen jouset ovat tavanomaisia jousia, joissa on lineaarinen jousen nopeus. Epävakaan langan jousissa käytetyn langan halkaisija pienenee jousituksen jousen loppupäätä kohti. Pehmeät jousen päät takaavat erittäin mukavat ajo-ominaisuudet tavanomaisissa tieolosuhteissa ja kuormituksissa. Tämä vähentää jousituksen ja kaikkien ohjauksen osien kuormitusta. Tämän seurauksena ajomukavuus paranee.
Miniblock-jouset taas ovat tynnyrinmuotoisia ja koostuvat kartiomaisesta jousilangasta. Näin saadaan aikaan progressiivinen jousen nopeus ja vältetään suora kosketus kierukasta toiseen. Tärkein ominaisuus on, että jousen päiden kierukat lukkiutuvat toisiinsa kuormituksen alaisena ilman, että ne koskettavat toisiaan. Jos jousen päät puristetaan ja ne asettuvat tasaisesti jousilevyjen päälle, aktiivisten kierukoiden määrä vähenee. Tämän seurauksena jousen nopeus kasvaa.
Banaaninmuotoiset sivukuormitusjouset ohjaavat koko pyörän jousituksen voimanjakoa. Tämä vähentää kitkaa iskunvaimentimen männänvarren ja sen tiivisteen välillä. Iskunvaimentimen reagointikäyttäytyminen paranee.
Jousituksen jousien rakenne
Jousituksen jousien materiaali vaihtelee valmistajasta riippuen. Jousituksen jousia on olemassa vakiolangasta ja epävakiolangasta valmistettuja jousituksia. Vakiolangassa langan halkaisija on sama koko jousen pituudelta. Epävakaassa langassa langan halkaisija muuttuu koko jousen pituudelta. Lisäksi nämä jouset koostuvat kahdesta jousesta yhdessä - yhdestä vahvasta ja yhdestä pehmeästä. Progressiiviset miniblock-jouset tarjoavat näin ollen korkean ajomukavuuden esimerkiksi silloin, kun auto on vain kevyesti kuormitettu, ja minimaalisen taipuman silloin, kun se on täysin kuormitettu.
Viallisen jousituksen jousen tunnistaminen
Vialliset jousituksen jouset voi tunnistaa siitä, että ne eivät pehmitä riittävästi tien kuoppia ja ajoneuvo kallistuu suoralla pinnalla. Auto vaikuttaa ylikuormitetulta ilman, että se on kuormitettu.
Yleisiä oireita ovat vinkuminen ja narina ajoneuvon siltä alueelta, jossa jousituksen jousen viallinen pää, joka ei enää istu kunnolla iskunvaimentimeen, on alttiina liikkeelle. Viallisella jousella on vakava vaikutus ajoneuvon tasapainoon ja jarrutuskäyttäytymiseen. Jos auto vetää jarrutettaessa sivulle, tämä voi olla ensimmäinen merkki viallisesta etu- tai takajousesta. Ruoste on hälyttävä merkki. Tässä tapauksessa korjaamolla on käytävä välittömästi, sillä jousituksen jouset voivat helposti rikkoutua tässä tilassa. Muuttuvat kuormitukset edistävät halkeamien muodostumista, ja hyvin kylmät lämpötilat haurastuttavat terästä.
Vauriot syntyvät usein jousituksen jousien alemmissa kierteissä, kun pyörät heittävät likaa ja kiviä ylös ja ne kerääntyvät alempiin jousilevyihin. Yhdessä veden ja tiesuolan kanssa pöly ja lika muodostavat eräänlaisen hankaavan tahnan, joka vaurioittaa jousen pintaa. Etenkin talvikuukausina tämän seoksen kuivuminen voi kestää jopa viikkoja. Tämän seurauksena jousituksen jousien teräs ruostuu. Jousituksen jousien ja jousilevyjen säännöllinen puhdistus lisää käyttöikää.
Jousituksen jouset on vaihdettava noin 70 000 kilometrin jälkeen. Tällä ajokilometrimäärällä jouset on jo puristettu useita miljoonia kertoja ja ne voivat puristua jopa kaksi senttimetriä. Jousituksen jouset on vaihdettava. Koska toinen jousi on yleensä jo vaurioitunut, jos jousi on viallinen, ja yksipuolinen vaihto johtaisi epätasapainoon ja siten ajoneuvon turvattomaan asentoon tiellä, toinen jousi on vaihdettava.
Osta jousituksen jouset edullisesti verkosta
Vialliset jousituksen jouset on vaihdettava välittömästi, jotta vältetään ajoneuvon lisävahingot tai onnettomuudet. Jo yhdellä viallisella jousella on valtava vaikutus ajokäyttäytymiseen, minkä vuoksi sinun on toimittava nopeasti, jos jouset ovat vialliset. Kannattaa suunnitella molempien jousien vaihtamista, sillä toinen jousi on usein jo vaurioitunut. Tämä voi tietyissä olosuhteissa tulla kalliiksi. Voit säästää rahaa ostamalla uudet jousituksen jouset edullisesti verkosta.
Löydät edulliset jousituksen jouset autojen varaosien ja tarvikkeiden verkkokaupastamme. Noin viiden miljoonan osan ja tarvikkeen valikoimassamme on muun muassa jousituksen jouset Opel Zafiraan ja jouset Ford Focukseen. Meillä on laaja valikoima myös muihin automalleihin ja -merkkeihin. Edulliset hinnat, nopea toimitus ja erittäin hyvät asiakasarviot puhuvat puolestaan.