-3% jousituksesta

Jouset KYB – KUORMA-AUTOT

(löytyi 232 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Jouset.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Iveco STRALIS II AT260S46P MY16, teho: 460 hv/338 kW

Kuoppien ja epätasaisuuksien vuoksi jousituksen jouset voivat rikkoutua. Tällöin jouset on syytä vaihtaa, sillä ne eivät ainoastaan tasaa epätasaisuuksia, vaan vaikuttavat myös ajoneuvon käsittelyyn, jarrutuskäyttäytymiseen ja asentoon. Jousituksen jouset kuuluvat turvallisuuden kannalta kriittisiin osiin, ja ne on siksi huollettava säännöllisesti. Motointegratorin verkkokaupastamme löydät uudet jousituksen jouset huippulaatuisina.

Varaosat LEMFÖRDER
Sijoituskriteerit
Jousi, jousitus K-Flex KYB RA5250
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   RA5250
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jousi, jousitus KYB RA1178
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   RA1178
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jousi, jousitus K-Flex KYB RA7062
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   RA7062
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jousi, jousitus K-Flex KYB RA4137
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   RA4137
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jousi, jousitus K-Flex KYB RA4136
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   RA4136
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jousi, jousitus K-Flex KYB RJ6643
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   RJ6643
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jousi, jousitus KYB RA5012
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   RA5012
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jousi, jousitus K-Flex KYB RH3562
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   RH3562
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jousi, jousitus K-Flex KYB RI2785
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   RI2785
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jousi, jousitus K-Flex KYB RA4043
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   RA4043
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jousi, jousitus K-Flex KYB RA4040
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   RA4040
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jousi, jousitus K-Flex KYB RA3421
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   RA3421
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jousi, jousitus K-Flex KYB RA1287
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   RA1287
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jousi, jousitus K-Flex KYB RA3455
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   RA3455
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jousi, jousitus K-Flex KYB RA3489
Valmistaja:   KYB
Valmistajan numero:   RA3489
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Alustan jousien toimintaperiaate

Iskunvaimentimet yhdessä jousitusjousien kanssa ovat alustan sydän. Vialliset iskunvaimentimet on suhteellisen helppo tunnistaa maallikonkin toimesta, ja siksi ne vaihdetaan usein tarvittaessa. Tilanne on aivan toinen jousitusjousien osalta. Niihin kiinnitetään vain vähän huomiota, vaikka myös ne kärsivät luonnollisesta kulumisesta ja heikentävät silloin merkittävästi ajokäyttäytymistä.

Jousitusjousilla on kaksi perustehtävää. Mikään tie ei ole täysin tasainen. Siksi niiden on tasoitettava nämä epätasaisuudet ja samalla painettava pyörät maahan. Jousien on pystyttävä hoitamaan tämä tehtävä kuormitustilasta riippumatta (tyhjästä täyteen). Lopulta iskunvaimentimet huolehtivat vain tarvittavasta hienosäädöstä, sillä molemmat osat toimivat optimaalisesti yhdessä.

Jousitusjousien tyypit

Jousissa on eroja paitsi madallusjousien, korotusjousien (maasturit ja maastoautot) ja vakiojousien välillä. Mallista riippuen voit myös käyttää erityyppisiä jousitusjousia. Ensinnäkin käytetään lineaarisia jousia (jousen puristusvoima on aina sama riippumatta siitä, kuinka pitkälle jousi puristuu) ja progressiivisia jousitusjousia (mitä enemmän jousi puristuu, sitä enemmän vastusta se tarjoaa). Etenkin hyötyajoneuvoissa, maastoajoneuvoissa, maastureissa ja farmariautoissa progressiivisia jousia tarjotaan ja mainostetaan usein myös "vahvistettuina jousitusjousina". Näin ajoneuvon kantavuus saadaan paremmin hyödynnettyä, ja raskaiden perävaunujen kuljettamiselle on ominaista myös parempi tienpito.

Lisäksi on olemassa erilaisia rakennetyyppejä:

  • - vakioimattomat suojalevyt
  • - Miniblock-jouset
  • - sylinterimäiset suojalevyt
  • - Side-load-jouset

Vakiomattomat jouset

Alustan jouset on valmistettu langasta. Jousen halkaisija ohenee ulospäin. Tämä tarkoittaa, että jousi kapenee kokonaisuudessaan. Tästä syystä nämä jouset varataan usein ajoneuvoihin, joiden on tarkoitus tarjota korkea puristusmukavuus erityisesti päällystetyillä teillä.

Miniblock-jouset

Miniblock-jousissa itse jousilangan pituus kapenee ulospäin. Tämä johtaa progressiiviseen jousen taipumaan - mitä suurempi kuorma, sitä vähemmän jousi taipuu, jolloin ajomukavuus säilyy myös raskailla kuormilla.

Sylinterimäiset jouset

Sylinterimäiset jouset ovat helpoimmin valmistettavia ja siksi yleisimmin käytettyjä jousia. Toimintatapa on aina lineaarinen eli vakio.

Side-load-jouset

Nämä jouset erottuvat alustasta banaanin kaltaisen "taivutetun" muotonsa vuoksi. Muoto jakaa kuorman koko ajoneuvon sivulle - jouset täydentävät niin sanotusti hyvin toisiaan. Tämä keventää iskunvaimentimia huomattavasti kriittisissä kohdissa (kitka tiivisteissä) ja pidentää niiden käyttöikää.

Miksi jousitusjouset rikkoutuvat?

Myös alustan jouset voivat rikkoutua. Tyypillisiä syitä ovat materiaalin väsyminen, liian suuri kuormitus tai huono laatu. Jos kuormitus on liian suuri, vahvistetut jouset ovat paras ratkaisu; laadukkaat jouset suojaavat huonolaatuisuudelta. Laadulla on kuitenkin suuri merkitys myös materiaalin väsymiseen.

Jousitusjousien korroosiosuojaus - mitä on otettava huomioon?

Alustan jouset maalataan aina. Kyseessä ei ole maali, jonka ensisijainen tarkoitus on parantaa ulkonäköä. Pikemminkin jousi on suojattava korroosiolta. Korroosio heikentää jousen toimintaa. Tästä syystä jouset pinnoitetaan erittäin elastisella lakalla. Tunnetut jousitusjousien valmistajat menevät jopa askeleen pidemmälle. Korroosion estämiseksi käytetään erityisiä terässeoksia.

Mitä tehdä, jos jousitusjouset ovat "liian kovat"?

Alustan jouset voivat olla liian kovat tai liian pehmeät. Ennen kuin kuitenkin määritetään, onko vika todella jousissa, on tarkistettava myös iskunvaimentimet. Yleisesti ottaen kovia jousia (ja iskunvaimentimia) tarvitaan paremman tienpidon saavuttamiseksi ääritilanteissa (moottoriurheilu). Tämä lisää kuitenkin myös muiden jousituksen osien, kuten vakaajien, vetotankojen päiden jne. vikaantumisen riskiä.

Valitettavasti tämä vaikuttaa myös ajomukavuuteen. Mitä pehmeämmät jouset ovat, sitä huonommin ajokäyttäytyminen on hallittavissa - se muuttuu svengaavammaksi. Jousien jäykkyys on siis aina kompromissi käsiteltävyyden ja ajomukavuuden välillä, mutta niiden on myös kestettävä suuret hyötykuormat. Liian kovat jouset tarkoittavat joko urheilujousia tai farmariautoa tai hyötyajoneuvoa, jossa on lineaariset jouset. Progressiiviset jouset ovat tässä tapauksessa parempia, koska ne puristuvat hyvin myös ilman kuormaa (progressiivisuutensa ansiosta).

Mitä on otettava huomioon jousitusjousia vaihdettaessa?

Ensinnäkin jousitusjouset, kuten kaikki jousituksen osat, on vaihdettava asiantuntijan toimesta. Lisäksi korista riippuen myös raideväli on säädettävä uudelleen vaihdon jälkeen. Tämä puolestaan tarkoittaa, että myös renkaiden (kulutuspinnan) on oltava kunnossa, samoin kuin raidetankojen ja raidetangonpäiden.